Manapság nem könnyű oda eljutni, hogy állásinterjún nyíltan beszélhessünk arról, nőként, anyaként, milyen munkarendet tudunk vállalni, és mire van szükségünk ahhoz, hogy a munkát és családot összeegyeztessük.
Szerencsére egyre több cég van, ahol ez felmerül, és az anyák ilyenkor váratlan helyzetbe kerülnek: az elutasítást, kifogásokat, magánszférában kíváncsiskodást már megszokták, konstruktív, nyitott munkáltatóval viszont nem nagyon volt alkalmuk gyakorolni az állásinterjús helyzetet. Ennek elősegítésére gyűjtöttem össze pár érvet, gyakorlati tudnivalót.
Érvek a nők, anyák alkalmazása mellett
A sok negatív sztereotípiát racionális érvekkel háttérbe lehet szorítani minden interjúztatónál. Ezeket az érveket neked nőként, anyaként jól kell ismerned. Általánosságban a lojalitás mindenképpen megemlíthető, mert a nők munkaerő-piaci nehézségei mellet, az a nő, aki talál egy jó munkahelyet, mindent meg fog tenni érte, hogy ott helytálljon. Az átlagon felüli problémamegoldás, a gyors helyzetfelismerés kiemelkedő kompetenciád: egyszerre többféle szerepben kell megfelelned, és ebben nincs lehetőség pihenésre, folyamatosan így kell élned.
ÉRDEKES: Munkavállalás anyaként
Tehát kitartó, állhatatos, felelősségteljes vagy. Ezek alapján melyik munkáltató ne szeretne téged a munkavállalói között tudni? Ha sikeresen meggyőzted őket, akkor a gyakorlati helyzetek átbeszélése következik:
1. Milyen munkarend lenne neked megfelelő?
A feladatokat már megismerted az álláshirdetésből, az állásinterjús beszélgetésből, a szakmai múltadból is tudhatod, mi vár rád, már „csak” a napi gyakorlatról kell beszélni. Reggel hány órára tudsz beérni? Ha a munkakezdési időhöz képest csak később, mert előtte oviba, bölcsibe viszed a gyermeked, nem biztos, hogy baj. Beszéljétek meg, hogy a napi 30 perc késést hogyan fogod bepótolni (Távmunkával? Neked másképp legyen a munkaidő vége? Legyen inkább 6 órás munkaidőd, annak megfelelő törvényi keretekkel?) Legyenek ötleteid, javaslataid. Ismered a szakterületet, tudod, milyen feladatokkal jár, azokat hogyan lehet beosztani. Az sem biztos, hogy minden egyes feladatot csak munkaidőben lehet elvégezni, pl. adminisztráció elvégezhető otthonról is, munkaidőn túl, babafürdetés után akár.
2. Hogyan kezeled a váratlan helyzeteket?
Ha már elnyertétek egymás bizalmát a leendő munkáltatóval és valóban érdemes arról beszélni, hogy hogyan fogod megoldani a szülői értekezleteket, esetleg gyermeked betegsége miatti hiányzásodat, akkor erre is legyen kész terved.
Akkor mi történik, ha a cég áll elő váratlan feladattal? Hogyan tudod gyorsan átszervezni az otthoni teendőidet, hogy a váratlanul felmerült feladatokat, előrehozott határidőt megfelelően tudd kezelni?
3. Milyen eszközökre, információkra van szükséged?
Ha távoli munkavégzésről beszélünk, kapsz-e például notebookot, vagy magadnak kell az otthoni munkavégzés feltételeiről gondoskodnod? Vannak-e megfelelő szoftvereid, internetkapcsolatod stb. Elektronikusan, távoli, biztonságos internetkapcsolattal elérhetők-e a munkádhoz szükséges anyagok, iratok, vagy csak papíralapon, az irodában vannak? Ha ez utóbbi, kapsz-e lehetőséget arra, hogy digitalizáld, azt, amire szükséged van, nem ütközik-e biztonsági szabályokba ez a cégnél?
4. Mutasd meg, hogy képes vagy pihenni!
Talán furcsának tűnik ez a tanács, de a legtöbb ember empatikusnak gondolván magát, felépítette a túlhajszolt anya mítoszát is magában. A túlhajszolt munkavállaló pedig rosszul teljesít… El kell oszlatnod ezt a tévhitet, így a társalgás során találd meg a lehetőséget arra is, hogy a hobbidról, szabadidődről beszélj.