Számos elmélet és kutatás látott napvilágot korábban, mik a munkahelyváltás mögöttes okai és mi az, ami növelheti a dolgozók elégedettségét. Mélyebbre ástunk a témában és saját kutatást végeztünk egy 500 fős munkavállalói csoporttal.
Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, vajon mennyiben befolyásolja a covid okozta bizonytalanság a munkahelyváltási szándékot, illetve ezen túl mik azok a mozgatórugók, amik változtatásra vagy éppen maradásra bírnak egy munkavállalót. Ezen kívül kutattuk még az álláskereső szokásokat, valamint az önéletrajzhoz, mint álláskeresői eszközhöz való vélekedést.
A kitöltők között vegyesen szerepeltek kék és fehérgalléros dolgozók, vegyes korosztállyal és iskolai végzettséggel egyaránt.
A munkahelyváltási szándékkal kapcsolatban világosan látszik a munkavállalók általános elégedettsége (elégedetlensége), ugyanis a kitöltők 2/3-a válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy, tervez-e munkahelyet váltani a közeljövőben (legkésőbb 2022 első negyedévében).
Jó hír viszont, hogy a maradók a nagy része valóban elégedett és szereti a munkáját, és csupán kis részük marad a régi állásában valamilyen más késztetés miatt (pl. covid helyzet, életkor, megszokás stb.).
Az eredmények egyértelműen szemléltették, hogy általában egyszerre több területen is elégedetlen az a munkavállaló, aki, új munkahely után néz.
Egyetlen kivételt képez a munkabér, ugyanis a váltani szándékozók 52%-a megjelölte az alacsony munkabért, közülük is több mint 30%, akinek ez az egyedüli indoka a váltásra.
Minden más tényező sokkal kisebb számban fordultak elő egyedüli indokként.
Második helyen közel egyenlő arányban szerepelt az előrelépés / karrier váltás igénye és a megbecsülés/elismerés hiánya. Ezeket szorosan követte a szakmán belül új kihívások keresése, mint indok, illetve a vezetőséggel kapcsolatos problémák. Utolsó helyen a nem megfelelő munkahelyi légkör és lokáció szerepeltek.
A munkahelyükkel elégedett alkalmazottak is több tényezőt jelöltek meg, amelyek miatt szívesen maradnak a meglévő munkahelyükön.
A maradók 43%-a írta, hogy kifejezetten szereti a munkáját, függetlenül attól, hogy kékgalléros (eladó, gyári dolgozó, futár) vagy fehérgalléros, illetve vállalkozó volt a válaszadó.
A második fontos tényező a munkahelyi körülményekkel való elégedettség (fizetés, iroda, vezetőség stb.), majd kicsivel lemaradva a jó munkahelyi légkör és összetartó csapat következett, mint motiváló tényező.
A végső helyeket a megszokás, az életkor és a covid miatti bizonytalanság foglalta el.
Az álláskeresési szokásokkal kapcsolatban az alábbi megállapítások körvonalazódtak.
Habár szép számban növekedett az újabb toborzási területek népszerűsége az elmúlt években, a cvonline.hu-hoz hasonló állásportálok még mindig kulcsszerepet tölthetnek be a folyamatban, ugyanis a válaszolók 80%-a megjelölte, hogy itt (is) figyeli az aktuális kínálatot. Minden más csatorna jócskán kevesebb arányban szerepel a listán. A karrieroldal, az internetes keresők és a Facebook csoportok hasonlóan fontos felületek, ezeket követték a LinkedIn és Facebook hirdetések, illetve állásbörzék.
Az álláskeresés módját tekintve továbbra is a legnépszerűbb a megcélzott pozícióra keresés, illetve hasonló arányban követi ezt egy vágyott munkahely álláslehetőségeinek böngészése. A kitöltők csupán 16%-a részesíti előnyben a munkahely lokáció alapú válogatását.
A pályázat komolyságában továbbra is nagy szerepe van az önéletrajznak, a válaszadók körülbelül
56%-ának mindig van naprakész önéletrajza, ezen kívül kicsivel nagyobb arányban vannak azok, akik minden esetben küldenek önéletrajzot, mint akik csak akkor küldenek, ha az elvárás a jelentkezés során.
A válaszadók alig több mint 1%-a jelölte, hogy nem küld önéletrajzot a pályázata során.
A válaszokból továbbá kiderül, hogy a munkahelyváltási szándékot kétszer nagyobb arányban jelölte a rangidősebb korosztály (babyboomer és X generáció), mint a tőlük fiatalabb Y és Z generáció.