A toborzás új útjai – 7 bevált módszer szakértői szemmel

by | márc 30, 2022 | kiemelt, Munkaadók

Az elmúlt időszakban egyre több cégnek egyre nagyobb gondot okoz a munkaerő megszerzése és megtartása. Már a pandémia előtt is érződött, aki a régi klisék alapján próbál toborozni, az könnyen munkaerő nélkül marad. A régi „Munkatársat keresünk X.Y pozícióra” típusú hirdetések már azoknak a cégeknek sem működnek, amelyek népszerűbbek a munkavállalók körében. Lássuk be, ma már sokkal több, jobb és kreatívabb megoldások kellenek ahhoz, hogy a jó jelölteket bevonzzák és megszerezzék a vállalatok.

Milyen megoldások lehetnek sikeresek a jelöltek érdeklődésének megszerzésében?

Változatos megtartási programok bevezetése

A legkézenfekvőbb megoldás, ha olyan megtartási stratégiát építenek ki a cégek, amelynek következtében csökken a fluktuáció. A jó (értsd munkatársakra szabott) megtartási program nem csak az elvándorlást, hanem a toborzást is segíti, hiszen egy-egy pozíció üresedésekor büszkén ajánlhatják a munkatársak a vállalatot.

Kinevelés

Sokszor fordul elő, hogy csak 50-60%-ban megfelelő jelöltetek jelentkeznek. Érdemes a toborzás előtt átnézni, melyek azok a képességek és kompetenciák, szakmai kritériumok, amelyekben esetleg lehet kompromisszumot kötni a pozíció betöltésekor. A fennmaradó területen pedig érdemes folyamatosan fejleszteni az új munkatársunkat. Ez az új kollégát is motiválja, látni fogja a jövőjét a cégnél, amely csökkentheti az elvándorlási szándékot.

Talent pool építése

Ma már a csapból is az folyik, hogy a social médiában való hirdetés nem kerülhető meg. És ez így is van. De ha sokan hirdetnek, akkor a hirdetések elérését nagyban befolyásolja a hirdetési költségkeret, amelyet egyetlen cég sem szeretne a végtelenségig emelni. Mit lehet tenni, hogy kitűnjön egy munkáltató a hirdetések között, ha másként szeretne beszállni a toborzási versenybe? Az egyik leghatékonyabban működő megoldás a követőtábor építése employer branding elemekkel. Az így felépített követőbázist sokkal könnyebben lehet aktivizálni egy-egy pozíció meghirdtésénél. Nem csak a jelentkezésben, hanem a megosztásban is sokat nyerhetünk ezzel a módzserrel. Érdemes a marketing területet bevonni és azon a platformon építeni talent poolt, amelyet az optimális jelöltek leginkább használnak.

Fejvadász csapatokkal való együttműködés

Itt nyilván nem a fejvadászat lesz az újdonság. Ma már a fejvadász cégek sem csak az adatbázisukból dolgoznak, nekik is van követő táboruk, sokszor több tízezres hírlevél olvasójuk, amely egy teljesen új célközönséget jelent. Mit érdemes szem előtt tartani, ha fejvadásszal dolgozunk? Hasonlóan a marketing ügynökségek kiválasztásánál, érdemes tesztelni őket. Mennyire képes illeszkedni a cég vállalati kultúrájához, milyen típusú jelölteket tud nyújtani, milyen pozíciókban erősek, stb. A nagyobb cégek mellett, érdemes kipróbálni kisebb cégeket vagy egyéni fejvadászokat is, ők rugalmasabbak reagálhatnak a keresésekre és akár alacsonyabb költséget is jelenthetnek. Szóval legyen egy fejvadász csapatunk is, akik profi módon tudnak segíteni és gyorsan be lehet vetni őket.

Álláshirdetések innovatív kivitelezése

Ahogy a bevezetőben is írtam a klisékre épülő hirdetések ma már nem működnek. Azaz egy hirdetés nem egyenlő a munkaköri leírással és még csak nem is a munkaköri leírás lazább megjelenítése. A hirdetést meg kell tervezni az ideális jelölthöz igazítva. És ezen a ponton érdemes akár a marketingből átvett eszközökkel megállapítani a „célközönséget” és a marketinggel összefogva megtalálni a számukra leginkább érdekes hirdetési csatornát.

ATS élmények folyamatos fejlesztése

Az Applicant Tracking rendszerek nagyban meghatározzák az ügyfélélményt a toborzás során. Nagyon egyszerűen ellenőrizheted, hogyan érzi magát a jelentkező. Jelentkezz a saját cégedhez! Ha nem tetszik a folyamat, lassúnak, nehézkesnek találod, akkor mindenképp javíts rajt. Sajnos sokszor előfordul, hogy kizárólag beruházási, javítási, stb. költség szempontból közelítik meg a cégek az ATS frissítését, pedig az így elvesztett potenciális jelöltek költsége hosszútávon magasabb, mint a frissítés költsége. Ebben az esetben – ha a rendszer engedi – akár manuálisan is érdemes a beállításokat, folyamatokat átnézni és amit lehet, javítani.

Céges influencerek kinevelése

Mit jelent ez a gyakorlatban? A munkatársak nem csak az álláshirdetéseket, hanem a céges hétköznapokból apró sikereket, pozitív életképeket is megoszthatnak a személyes közösségi média profilukon. Érdemes a cég saját oldalán olyan tartalmakat megosztani, amelyeket szívesen tovább osztanak a kollégák. Ennek haladó változata lehet akár, hogy a munkatársak a vezetőkkel együtt jelennek meg a felületen. Fontos, hogy ezek őszinte és önként vállalt helyzetek legyenek, mert csak így lehet megőrizni a hitelességét ennek az eszköznek. Márpedig, ha egy cég hitelesen tudja használni ezt a módszert, akkor hatékonyan tudja növelni a jelentkezők számát. Ennek oka, hogy a jelöltek háromszor jobban megbíznak a cég munkatársaitól származó információkban, mint bármely felületen megjelenő üzenetekben. (forrás: LinkedIn Employer Branding tanulmánya)

Nem árt viszont hangsúlyozni, hogy a hiteles toborzáshoz hozzá tartozik az őszinteség is. Ne mutassuk másnak a céget, mint ami valójában, mert súlyos árat fizethetünk érte. Egyrészt a költségesen megszerzett munkavállalót elveszíthetjük már a próbaidő alatt és kezdhetjük elölről a toborzást, amely újabb költséget jelent. Másrészt a munkáltatói márkánk is biztosan sérül, amelyet hosszútávon foguk érezni a recruitment budgetben, mivel sokkal többe fog kerülni egy-egy jelölt toborzása. Ha úgy érezzük, hogy kevés a jól megjeleníthető elem, akkor érdemes a munkáltatói márkánk tartalmi elemein is dolgoznunk.

Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.