Home office vagy sem? A hibrid munkavégzés bevezetése

by | máj 2, 2022 | kiemelt, Munkaadók

Melyek azok a tényezők, amelyeket érdemes megvizsgálni egy hibrid munkavégzés bevezetésekor?

A pandémia időszaka alatt és után is sokan váltottak munkahelyet. Általános munkaerőhiány jellemzi a magyar munkaerő piacot, amelynek hatására a munkavállalók jobb alkupozícióban vannak, így ragaszkodhatnak a saját elképzelésükhöz a munkaidő- és hely kapcsán is. A munkát kereső ügyfeleim döntő része home office lehetőséggel keres munkahelyet. Ezzel együtt érdemes megvizsgálni, meg tudjuk-e tartani a home office lehetőségét együtt az irodai munkavégzéssel? És ha igen, akkor hogyan tudjuk jól csinálni, hogy mindkét fél elégedett legyen?

Csapattagok jelenléte

Nagyon kevés hely van, ahol megmaradtak tisztán a home office lehetőségnél, a legtöbb cég ragaszkodik a minimum heti 1-2 nap irodai jelenléthez. Ha már így alakul, érdemes felvetni, hogy egy együttműködő csapat tagjai ugyanazon napon legyenek bent és ugyanazon napokon home office-ban. Az embereknek hiányzik az együttlét és ha már bejönnek, szívesebben teszik, ha találkozhatnak csapatuk tagjaival. Nem beszélve arról, hogy a közös megbeszéléseket is könnyebb így szervezni, mert nagyobb intenzitással fognak rajta részt venni a kollégák, ha már úgyis bent vannak. Ráadásul hatékonyabb is lesz a megbeszélés, erről még lentebb lesz szó.

Bizalom kérdése

Nem csak a vezető-beosztott, hanem a csapattagok egymás közötti bizalma is ide tartozik. A csapatkohézió egyik kulcseleme, mennyire érzik a csapattagok, hogy összetartoznak. Ehhez az érzéshez elengedhetetlen a tagok egymás iránti bizalma. Sajnos a pandémia és az otthoni munka ezt a bizalmat erősen megrongálta. És ez nem feltétlen a cégek, vezetők, munkatársak hibája, hanem az emberi természet jellemzője. Akivel nem találkozunk személyesen, kevésbé érezzük magunkhoz közel, mint akivel rendszeresen találkozunk.


Kreativitás, inspiráció jelenléte

Hasonlóan a bizalomhoz, az egymásra figyelést és a személyes, közös gondolkodást sokkal nagyobb és erősebb impulzusnak élik meg a munkatársak, mint az online kommunikációt. Személyes találkozó alkalmával jobban rá tudunk hangolódni a többiekre, társalgás közben könnyebb kreatív állapotba kerülni.

Csapat kommunikáció

Az egyik kulcsterülete a hibrid munkavégzésnek. Ha nem működik jól a kommunikációs rendszerünk, nem fog tudni működni a hibrid munkavégzés sem. Nem tud áramolni az információ, nem fogják tudni a munkatársak, mi a feladatuk. Egy jó kommunikációs rendszer nélkül nem fogják tudni, hol keressék a számukra fontos és érdekes információkat. Kész káosz lesz. Aki bent van az irodában, mást fog tudni, mint aki otthonról dolgozik.

Ha eddig nem voltak közös, jól kidolgozott eszközök, akár a munkatársak, akár a vezető és a munkatársak közötti kommunikációra, akkor ezeket mindenképpen figyelembe kell venni. Egy új rendszer kidolgozása és bevezetése, rutinná alakítása sok idő. Ha ezt most kell elkezdeni, érdemes számolni azzal, hogy megnövekedett munkát fog jelenteni, mind a vezetőnek, mind a munkatársaknak. Ez komoly változást is jelenthet a mindennapi működésben. Ehhez érdemes akár szakember segítségét is kérni.



Eredményesség, hatékonyság

Nagyon fontos szempont, hogy a home office jelenléte nem befolyásolhatja sem az eredményességet, sem a hatékonyságot. Időről időre meg kell vizsgálni e két tényezőt és ha úgy tűnik, hogy romlanak az ehhez kapcsolódó mutatók, akkor tüzetesen meg kell nézni, mi okozza. Sokkal nagyobb hangsúlyt kell kapjon az objektív, tényszerű teljesítményértékelés, mint korábban, hiszen ez fogja adni a kiindulópontot a hatékonyság méréséhez. Sokkal több időt, energiát kell befektetni a jó és inspiráló értékelő rendszerbe. A TÉR sok cégnél egyébként is gyenge lábakon áll, ez egy jó kiindulópont lehet a fejlesztésre.

Önálló munkavégzés képessége

Nem biztos, hogy minden munkatársunk alkalmas önálló munkavégzésre. Pontosabban eredményes és hatékony munkavégzésre, önállóan. Vannak olyanok, akiknek szükségük van arra, hogy ne otthoni környezetben dolgozzanak. Az otthonlét elviszi a fókuszt a hatékony munkáról és sérül a munka magánélet egyensúlya a munka rovására. Érdemes más eszközt találni a motivációra azoknál a munkatársaknál, akik jobban teljesítenek az irodában, mint otthoni munkavégzés során. Érdemes megfontolni akár a munkaidő kedvezményt vagy az irodai létet vonzóbbá tévő gesztusok (pl. ingyen kávé, gyümölcs, üdítő, pékáru, stb) bevezetését.

Motiváció

Talán ezzel kellett volna kezdeni, hiszen az egész home office kérdés legtöbbször azért merül fel, hogy jobban érezzék magukat a munkatársak a cégnél. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy a munkakörnyezet biztosítása nem pótolja a motivációs rendszer elemeit, nem beszélve a bérezi- és ösztönző rendszer elemeiről.

Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.