Mitől válik hitelessé egy szervezet?

by | jún 27, 2022 | kiemelt, Munkaadók - HR Blog

A mai bizonytalan környezetű világban a munkatársak szívesen csatlakoznak olyan cégekhez, amelyeket hitelesnek tartanak. De mit is jelent az, hogy egy cég, szervezet hiteles és hogyan tudja ezt megmutatni a világnak (pontosabban a munkaerő piacnak)?

Mi jelent a hitelesség?

A hitelesség általánosságban azt jelenti, hogy képesek vagyunk bízni abban, hogy amit látunk, tapasztalunk az pontosan az, aminek látszik. Ennek alapja az, hogy az érzékelés a gondolkodás és a tapasztalás következetesen kapcsolódik egymáshoz. Ez a következetes kapcsolódás lehet pozitív és negatív is, így a hitelesség semleges fogalom, bár a hétköznapokban mégis inkább pozitív kicsengése van.

Megszemélyesített szervezetek

Ahhoz, hogy megértsük, mitől válik egy szervezet hitelessé munkatársai számára, nem szabad elfelejtenünk, hogy a munkavállalók (is) általában személyekre vonatkozó tulajdonságokkal ruházzák fel a céget, ahol dolgoznak. Ha megkérdezzük, milyen az adott cég, akkor lehet megbízható, önző, laza, merev stb. – ezek mind az emberi személyiség egy-egy jellemzője. Ennek egyik oka, hogy a munkatársak leginkább a közvetlenül velük dolgozókkal azonosítják a szervezetet. Ebben az azonosításban a közvetlen vezető közel 50%-ban befolyásolja az értékítéletüket. Tehát ha megnézzük, hogy egy vezető mitől válik hitelessé, közelítünk a szervezet hitelességéhez.

Bill George (Harvard egyetem professzora, aki maga is felsővezető volt) végzett egy kutatást arról, mi a közös azokban a vezetőkben, akiket a környezetük hitelesnek lát. Mivel a munkához kapcsolódó érzéseink, ítéleteink nagy részét a vezetők generálják a hiteles szervezet a következő jellemzőkkel bír:

Tiszta célok és tenni akaró munkatársak

A tiszta célok meghatározása nem csak azt jelenti, hogy a cég kihirdeti az adott évi célokat. Ott, ahol a munkatársak szenvedélyesen tudnak dolgozni a vállalati célok érdekében, megértik, elfogadják és képesek egyéni szinten is kapcsolódni a szervezeti célokhoz.

A vállalati értékek stabilak és a hétköznapokban is megmutatkoznak

Ez a munkáltatói márka egyik legfontosabb alapja. Hiába kommunikálja a cég, hogy egyik alapértéke a bizalom, ha a hétköznapokban nem bíznak meg a munkatársakban. A hitelesség alapja, hogy állandóan a megadott értékek mentén működik a cég, nem csak beszél róla. Tehát itt a jól ismert mondás fordítottja igaz: Nem elég jónak hirdetni magunkat, annak is kell lenni. Transzparensen, még akkor is, ha ez adott pillanatban nem feltétlen hoz pozitív hatást. Ez a fajta hozzáállás lesz az alapja, hogy a leendő és meglévő munkatársak számára is hitelessé válik egy cég vagy szervezet.

Emberség és a munkatársak megbecsülése

Ugyan a vállalatok működése profitorientált és ránézésre nincs helye érzéseknek, de a cégeket alapvetően a benne lévő emberek működtetik. Ha az emberek emberek maradhatnak a napi munkavégzésük során, akkor hitelesnek fogják tartani a céget, ahol dolgoznak. Ez a gyakorlatban sokféleképpen megnyilvánulhat. Pl.: Ha vállalati kultúra segítségével képesek vagyunk olyan hangulatot teremteni, amelyben ki merik mondani munkatársak, ha valamit nem tudnak; mernek nem hétköznapi megoldásokat hozni, amelyek teret is kapnak; a vállalati kultúrában helyet kap, hogy támogassunk egy-egy magánéleti helyzetet, a kollégák értékes munkavállalóként tudnak önmagukra gondolni és bátrabban vállalják fel önmagukat. Itt (is) nagy szerepet kapnak a vezetők, gyakorlatilag ők lesznek azok, akikhez a munkatársak fordulni tudnak, ők tudják ezt az érzést biztosítani a csapatuk tagjainak.

Személyes kapcsolatok

A személyes kapcsolatok fontosságára talán az elmúlt, pandémiával terhelt időszak volt a legjobb példa. Azoknál a cégeknél, ahol képesek voltak a csapatérzést fenntartani online eszközök segítségével, sokkal könnyeben térnek-tértek vissza a munkatársak az offline irodai térbe. A legtöbbünknek fontos a személyes kapcsolódás és nem mellesleg segíti a hatékony munkavégzést is. A munkatársak egymáshoz való viszonyának felmérésekor a legtöbbször azt tapasztaltjuk, hogy a jó viszonyban és/vagy „mi” érzéssel rendelkező kollégák sokkal többet képesek megtenni egymásért, mint azt az adott helyzetben elvárható lenne.

Szervezeti önfegyelem

Az önfegyelem szervezeti szinten egy összetett jelenség. Ez megnyilvánulhat egy-egy nem várt probléma megoldásakor abban, hogy nem kívülről jövő döntésekre várnak a kollégák, hanem saját hatáskörükben, akár önszerveződően találnak megoldást és képesek érte felelősséget vállalni. A szervezeti önfegyelem kialakulása számos egyéb jellemző meglétét feltételezi, mint például, hogy a munkatársak önállóak, a saját hatáskörükben lehetnek kreatívak, képesek a csoport többi tagjához fordulni segítségért és ők is meg tudják ezt a segítséget adni. Egy-egy krízishelyzet megoldásakor nagyon jól látszik, hogy egy-egy szervezet, milyen szinten van az önfegyelem, akár egyéni, akár vállalti szempontból.

A szervezeti hitelesség kialakításának sokféle útja létezik, nem csak a fenti gondolatmenet vezethet megoldáshoz. Viszont érdemes megfigyelni, hogy nem feltétlen a méregdrága megoldások hozzák meg a hitelességet. Sokkal inkább az, hogy munkavégzés közben sem érdemes magunkat másnak mutatni, mint amik vagyunk. Ez fog a munkatársi bizalom kialakulásához vezetni, amely életfontosságú lesz egy olyan világban, ahol a meglévő és leendő munkatársaink sokkal jobban hisznek a szomszédnak, ismerősnek, social média véleményeknek, mint a drágán megrendelt és kivitelezett munkáltatói márka kampányoknak.

Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.