A kiválasztás 0. lépése – a megtartás
Ahogy fejvadászként mondani szoktam: a 0. lépés a kiválasztásban a jelenlegi munkavállalók megtartása, mert lyukas vödörbe nincs értelme vizet önteni.
Igen ám, de mivel lehet “betapasztani” a szervezeten tátongó lyukakat? Ez egy jó kérdés, a legjobb válaszokért érdemes a kollégákhoz fordulni, és tőlük megkérdezni, hogy mit is szeretnének valójában, aminek hatására csökken az a fránya fluktuáció. Garantálom, hogy sokkal többről lesz szó, mint a fizetés megemelése. A legtöbb hozzám forduló karrier váltónál nem az anyagiak a fő probléma – persze, vannak olyanok, akik a 3 évvel ezelőtti juttatási csomagjukat már keveslik -, viszont szeretnének visszajelzést kapni a munkájukról, szakmailag fejlődni, több önállóságot kapni a feladatuk ellátásában, vagy akár egy belső karrier útnak is örülnének, amiknek köszönhetően lelkesebben – és nem mellesleg lojálisabban – végeznék a munkájukat. Ezek mind-mind “ingyenes” ötlet azzal kapcsolatban, hogyan is lehetne megtartani a munkatársakat.
Támogatások kis mértékű befektetéssel
Jöjjön itt néhány másik javaslat erre, ami, ha nem is ingyenes, de nem igényel nagy befektetést, miközben a hatása nem marad el.
Ha a közlekedést nézzük, lehetne például a bérlet 86%-os támogatását 100%-osra emelni, ami szinte jelképes összeg a költségvetésben, de mennyivel jobban hangzik, hogy a cég az egészet kifizeti?
Támogathatja a cég a munka-magánélet egyensúlyát, amire néhány éve még egyből a home office lett volna az egyik megoldás, ami napjainkban már szinte elvárás – természetesen azon pozíciókban, ahol ez lehetséges -, de ilyen lehet például a gyermek után járó pótszabadság számának megemelése, vagy, mint egy ismerősöm cégénél a szombatra eső munkanapok elengedése.
Életmód – szabadidő
Rendezvényekben is lehet gondolkodni, hiszen a szabadidőt együtt töltő kollégák jobb kollektívát és összetartóbb csapatot alkotnak, és egy céges főzőverseny szervezése nem lehet anyagi akadályba ütköző. Nem beszélve például arról, ha a dolgozók egy csapatként mennek el egy futóversenyre, ahol nem a lefutott táv számít, hanem az, hogy azt együtt teljesítik – természetesen céges pólóban.
Az életmóddal kapcsolatban sem rossz, ha van például irodai masszázs, netán életmód tanácsadó – az erre költött pénz megtérül, hiszen, ha egészségesek a kollégák, akkor kevesebbet vannak betegszabadságon… Ide sorolhatjuk például a gyümölcsnapokat is.
A jótékonykodás is összehozhatja a csapatot, amikor egy-egy szervezetnek segítenek egy általuk kitűzött cél érdekében, ami lelkileg töltheti fel az abban résztvevőket – nem mellesleg ezt be lehet írni a cég CSR “tevékenységi naplójába”.
A tanulás is egy ilyen terület, legyen szó akár szakmai könyvekről, “on the job”, azaz cégen belüli képzésekről, hogy csak a spórolósabb verziókat említsem.
Az iroda kialakítása sem első körben arról kell szóljon, hogy egy kupac pénzt szór el a cég a felújításra. Annak kutyabaráttá tétele, vagy közösségi terek kialakítása és használata szintén nem tartozik a nagy befektetést igénylő megoldásokhoz – ezekről a következő cikkemben lesz szó.