Az otthoni munkavégzés kihívásai: a megfelelő munkatárs megtalálása

by | márc 10, 2023 | kiemelt-4, Munkaadók - HR Blog

A pandémia óta egyre népszerűbb az otthoni munkavégzés. A munkaerő megtartás egyik eszközeként is szokták definiálni, de megítélése vegyes nem csak a munkaadók, hanem a munkavállalók körében is. Nem mindenki szereti az otthoni munkavégzést, nem lehet jolly jokerként tekinteni rá, mert könnyen a visszájára fordulhat.

otthoni munkavégzés

Mire érdemes figyelni az otthoni munkavégzés alkalmazásakor?

Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk együtt dolgozni a home office-ban dolgozó munkatársakkal, érdemes már toborzáskor figyelmet fordítani a feltételekre.

    Technika feltételek mindkét oldalon

    Ha a munkatársunk otthonról dolgozik, akkor biztosítani kell neki a munkavégzéshez szükséges feltételeket. Tehát, ha nem tudunk számára legalább laptopot, távoli elérhetőséget, céges mobilt biztosítani, akkor ne is hirdessük meg a pozíciót home office lehetőséggel.

    Nyilván a munkavállaló részéről pedig rendelkezni kell olyan környezettel, ahol nyugodtan, zavarmentesen tudja végezni a feladatait. Ennek megítélése inkább a munkavállaló, mint a munkaadó döntése, de érdemes ezt közösen átbeszélni.

    A virtuális csapat is csapat

    Egy tavaly végzett felmérés szerint a home office megítélése sokkal inkább vegyes, mint pozitív a munkavállók, a vezetők és a HR munkatársak körében. Még személyes ismerőseim is panaszkodtak arról, hogy nehezen tudnak-tudtak beilleszkedni munkahelyváltáskor az új csapatba, mert a virtuális munkavégzésnek nincs egységes kerete munkahelyükön.

    A csapat nagy része nem egy napon jár be, így sokszor előfordul, hogy az új munkatárssal csak fél év múlva egy csapatépítőn találkoznak személyesen a régi kollégák. Egy csapatépítés nem pótolja az irodai kávézásokat, összenézéseket, ebédeket, hirtelen jött pár perces nevetéseket, small talking-ot. Pedig sokkal inkább ez adja a csapatérzést és a valahova tartozást, mint a kötelező körös csapatépítések. Sok HR-s panaszkodik, hogy csökken az elköteleződés a virtuális munkatársaknál. Mégis, akkor hogyan lehet így elkötelezettséget kialakítani, virtuális csapatot építeni?

    Fontos szempontok az otthoni munkavégzéshez történő felvételkor

    Először is, már a felvételnél érdemes tesztelni, hogy leendő munkatársunk személyisége, munkavégzési stílusa, önállósága alkalmas-e az otthoni munkavégzésre. Fontos szempontok lehetnek:

    • Milyen az időgazdálkodása?
    • Tud-e önállóan dolgozni vagy rendszeresen közvetlen segítségre van szüksége munkájában?
    • Mennyire rugalmas személyisége?
    • Milyen az önirányítása?
    • Rendelkezik-e belső motivációval?
    • Milyen együttműködési lehetőségek vannak a csapatban és ehhez hogyan tud igazodni az új munkatársunk? (Ha a csapat minden tagja bejár, nem szerencsés beígérni otthoni munkavégzést, mert feszültséget szülhet)
    • Van-e hajlandósága az otthoni munkavégzésre? (Sokan nem szeretik keverni a munka és a magánélet tereit)

    Ha mindezek alapján alkalmasnak találjuk a virtuális munkára, csak akkor érdemes erről beszélni az interjún. Ha nem tud önállóan dolgozni vagy folyamatosan kintről várja a megerősítést, motivációt, akkor nem érdemes erőltetni az otthoni munkavégzést. És még ha a home office mellett is döntünk, akkor is az első időben – ha van rá mód-, személyesen tanuljon be a kolléga legalább heti három alkalommal.

    Vezetői tippek az otthoni munkavégzés támogatásához

    Fontos, hogy vezetőként rendszeresen adjunk időkeretet és leginkább jelenlétet (még ha virtuálisan is), hogy tudjon kérdezni (nem csak) a betanuló kollégánk. Ezek az online-offline beszélgetések jó alkalmat adnak arra, hogy vezetőként felmérjük, csapatunk tagjai mennyire bírják jól a virtuális munkát. Mire van szükségük, hogy a teljesítményük megfelelő legyen, hogyan jutnak hozzá az információkhoz; hogyan tudjuk segíteni, hogy a munka-magánélet- vagy a mentális egyensúlyt meg tudják tartani stb.

    Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció

    Az online munkavégzés hatékonyságához fontos, hogy a céges és legfőképp a vezetői kommunikáció megfelelő legyen. Az előző bekezdésben volt már arról szó, hogy vezetőként érdemes rendszeresen jelen lennünk munkatársaink életében. Ez a jelenlét inkább a támogatásról szóljon, mint a szigorú kontrollról. Ha nem tudunk személyesen találkozni az új munkatársunkkal, akkor érdemes minden nap egyéni és (kötetlenebb) csapatmegbeszélések is betervezni, hogy segítsük a csapathoz tartozás érzésének kialakulását.

    A hatékony kommunikáció és a preferált csatornát

    Fontos, hogy figyeljük meg, hogyan szeret kommunikálni (a toborzás folyamata alapján látszani fog) és azon a csatornán kommunikáljunk vele. Egy Z generációs munkatársunk nem fog hosszan telefonon beszélni, sokkal jobban szereti a chat-kommunikációt. Ezzel szemben egy idősebb munkatárssal könnyebben megy a kommunikáció telefonon vagy személyesen. Van, aki az e-mailt szereti, másnak elég a projekttervező. Sokkal magabiztosabban kommunikál mindenki a maga által előnyben részesített csatornáján. A fesztelenebb kommunikáció képes nyitottságot teremteni, ami növelni tudja az elköteleződést.

    Hivatalos kommunikációs csatornák kijelölése az otthoni munkavégzés során

    A zökkenőmentes kommunikáció nem csak a vezető és munkatárs között fontos, hanem a csapattagok között is. Érdemes kijelölni hivatalos csatornákat egy-egy munkafázisra. Például egy-egy feladat készre jelentése a projektkövető rendszerben vagy egy közös projektkövető táblázatban vagy akár e-mailen is történhet. Nem szükséges a legmodernebb eszközöket használnunk, az a fontos, hogy az új kolléga is tudja, hol találja a feladatait, hol, mikor és milyen formában kell róla beszámolnia.

    Elköteleződés és motiváció az online munkavégzésben

    A legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy az online munkavégzés rossz hatással van a céges elköteleződésre, ezáltal a fluktuációra. Ezért a virtuális munkavégzésben úgy érdemes (nem csak) az új kollégával megegyezni, hogy a megbizonyosodtunk arról, ténylegesen van motivációja az elnyert pozícióját megtartani és a feladatait elvégezni. Ennek hiányában könnyen abba a helyzetbe kerülhetünk, hogy újra kell az állást hirdetnünk.

    Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.

    Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

    Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.