Ahogy 2024 beköszönt, a vállalkozásunk számára elengedhetetlen, hogy felkészüljünk a fenntarthatóság terén várható trendekre és változásokra. A nagyvállalatok életében már kötelező változásokat is hoz a tavaly decemberben elfogadott ESG törvény, de a kisvállalkozások életét is egyre jobban át kell, hogy formálja a környezettudatos és társadalmilag felelős működés.
A piaci tendenciák és a fogyasztói elvárások változása miatt a fenntartható üzleti gyakorlatok egyre inkább a vállalati stratégia középpontjába kerülnek, ami nemcsak a környezeti negatív hatások csökkentését jelenti, hanem üzleti előnyöket is hozhat számunkra. Nézzük meg, milyen területeken tehetünk azért, hogy jövőtudatos, versenyképes és emellett zöld legyen a cégünk.
Környezettudatos márkaépítés, zöld termékek és szolgáltatások
A zöld márkák iránti kereslet növekedésével érdemes hangsúlyoznunk a környezetvédelmi elkötelezettségünket. Ez magában foglalhatja fenntartható termékek és szolgáltatások fejlesztését, vagy legalább ilyen irányba történő elmozdulásunkat.
Egyre inkább át kell gondolnunk, hogy az általunk készített termék környezettudatos-e, megfelel-e a fenntarthatóság kritériumainak. Amennyiben szolgáltatunk, abban az esetben is meg kell vizsgálnunk, hogy a tevékenységünket hol és hogyan tudjuk pozitív hatásúvá formálni a környezet és a társadalom számára.
A fenntartható termékek és szolgáltatások iránti növekvő kereslet lehetőséget kínál számunkra új piaci rések meghódítására, új fogyasztói közönség elérésére is. A zöld innovációk, mint például az újrahasznosított anyagokból készült termékek vagy az energiahatékony szolgáltatások segíthetnek kitűnni a piacon.
Fenntartható ellátási lánc és beszerzési gyakorlat
A fentiekhez szorosan kapcsolódva felül kell vizsgálnunk, hogy a beszerzési gyakorlataink, az ellátási láncaink összhangban vannak-e a fenntarthatósági elvekkel. Ez magában foglalhatja a helyi beszállítók előnyben részesítését, az etikus forrásból származó anyagok beszerzését, és a környezetbarát termékek előnyben részesítését.
Meg kell néznünk, hogy tudunk-e olyan beszállítóval dolgozni, aki zöld rendszerben dolgozik. Mivel a szén-dioxid kibocsátásunk legnagyobb részét általában az úgynevezett Scope 3. típusú kibocsátások jelentik, ami főleg a beszállítók tevékenységéből áll össze, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő ellátási láncot.
Ez a trend olyan szinten is megjelenhet a cégünk életében, hogy amennyiben nagyvállalat számára szeretnénk beszállítók lenni, akkor már kötelező elvárásként jelenik meg részükről a cégünk fenntartható működése. Vagy csak akkor tarthatjuk meg a helyünket a beszállítói láncukban, ha kitöltjük az általuk használt fenntarthatósági kérdőíveket és betartjuk a szabályaikat.
Energiatakarékosság és zöld technológiák
A beszállítói láncon kívül meg kell vizsgálnunk a saját telephelyünkön, székhelyünkön milyen energiahatékony megoldásokat és zöld technológiákat tudunk bevezetni. Ez jelentheti többek között az elektronikus eszközeink, a világítás felülvizsgálatát, pl. időkapcsolós, mozgásérzékelő energiatakarékos lámpákat.
Fontos a folyamataink optimalizálása, átszervezése. Meg kell néznünk, hogy van-e a piacon már olyan új technológia, ami jobbá, egyszerűbbé, olcsóbbá vagy környezettudatosabbá teszi a működésünket. Ez nemcsak a környezetre gyakorolt hatás csökkentését jelenti, hanem hosszú távon költségmegtakarítást is eredményezhet számunkra.
Digitális megoldások és automatizálás
Olyan korban élünk, amikor napról napra jelennek meg új digitális eszközök, új technológiák, olyan programok, amelyekkel a munkánkat egyszerűbbé és gyorsabbá tehetjük. A digitális technológiák és az automatizáció segíthetnek hatékonyabbá válni, csökkenteni a feladatokhoz szükséges munkaidőt, és növelve a cégünk produktivitását. Kövessük figyelemmel az újdonságokat, és – akár szakértő bevonásával – használjuk ki a bennük lévő lehetőségeket.
Ne feledkezzünk meg az AI újdonságairól sem. A mesterséges intelligencia területén is szinte naponta ismerhetünk meg új programokat, amelyek a munkánk egy részét gyorsabbá, pontosabbá, ezáltal költséghatékonyabbá teszik.
Az online szolgáltatások és az e-kereskedelem kiaknázása is kulcsfontosságú lehet a fenntartható üzleti modell szempontjából.
Zöld finanszírozás és beruházás
Fontos kiemelni, hogy a fenntarthatóság az üzleti élet egyre több területére begyűrűzik, így a banki, pénzügyi vonal sem marad ki. A zöld finanszírozás és a fenntartható beruházások egyre népszerűbbek, elterjedtebbek. A banki hiteleknél legtöbbször már előnyt élveznek azok a kisvállalkozások, amelyek megfelelnek a fenntarthatósági előírásoknak, sőt, van, amikor már csak úgy kaphatunk hitelt, ha fel tudjuk mutatni az eredményeinket ezen a téren.
Az új beruházások tervezésénél fontos szempont már a költséghatékonyságon felül a környezet megóvását és regenerálását biztosító hozzáállás is.
Fenntartható munkahelyi gyakorlatok
A fenntarthatóság a cégünk életében nemcsak a környezeti hatások csökkentését jelenti, hanem a munkavállalói elégedettség és produktivitás növelésére is hat.
Ha szeretnénk megfelelni az Európai Unióban is egyre erősebb jogszabályi előírásokkal is megtámogatott ESG (környezeti, társadalmi és vezetési) követelményeknek, akkor a megfelelő munkakörnyezetre is figyelnünk kell. Ez magában foglalhatja a távmunka lehetőségét, a rugalmas munkaidőt és a munkahelyi jólétet elősegítő kezdeményezéseket (pl. munka-magánélet egyensúlya, stresszkezelés, szakmai és személyes fejlődési lehetőségek).
Zöld marketing és kommunikáció
A vásárlói elégedettséghez hozzátartozik, hogy nem elég környezettudatos terméket gyártanunk, hanem ezt megfelelően kommunikálnunk is kell. A fenntartható gyakorlatok és termékek iránti fogyasztói igény növekszik, ezért ezzel versenyképes és piacképes termékeket tudunk kínálni. Ezért érdemes kiemelnünk a zöld kezdeményezéseiket a marketing és kommunikációs tevékenységeinkben is.
Fontos azonban, hogy ezek valós és ellenőrizhető állítások legyenek. A greenwashing csapdáját nemcsak azért kell elkerülnünk, mert az nem méltó egy igazán fenntartható vállalkozáshoz, hanem erre már törvényi előírások is köteleznek minket.
A legjobb, ha megszerzünk hazai vagy nemzetközi auditált zöld minősítéseket. A hiteles és átlátható kommunikáció segít vonzani azokat az ügyfeleket, akik fontosnak tartják a fenntarthatóságot (erre már szakmai terminus is van: LOHAS fogyasztók).
Társadalmi felelősségvállalás és közösségi kapcsolódás
A fenntarthatóság nemcsak a környezetre lesz pozitív hatással, hanem a társadalmunkra is. Ezt is meg kell mutatnunk a vállalati politikánkban. A társadalmi felelősségvállalás és a helyi közösségek támogatása nemcsak a márkánkat erősíti, hanem pozitív társadalmi hatást is gyakorol. Ez lehetőséget kínál nekünk a helyi közösségekkel való kapcsolatépítésre is.
Gondolkodjunk nagyobban, mint az óvodai kerítésfestés (amivel egyébként semmi gond nincs, az is nagyszerű kezdeményezés). Nézzük meg, mit tehetünk azért, hogy a hátrányosabb helyzetűek lehetőségeit javítsuk, a nehéz sorsúakat támogassuk, vagy valós értéknövelő segítséget nyújtsunk a szűkebb-tágabb környezetünk számára. Minél nagyobb pozitív társadalmi hatást tudunk elérni, annál jobb.
2024-ben a kisvállalkozások számára a fenntarthatóság nemcsak etikai kötelezettséget jelent, hanem üzleti lehetőséget is kínál. Azok a vállalkozások, amelyek proaktívan alkalmazkodnak ezekhez a trendekhez, nemcsak hozzájárulnak egy fenntarthatóbb világ kialakításához, hanem versenyelőnyre is szert tehetnek a piacon. El kell döntenünk, hogy ezek közé a cégek közé akarunk-e tartozni. És amennyiben igen, úgy meg kell tennünk a megfelelő lépéseket a céljaink eléréséhez.