A Figyelő 24 oldalas mellékletében megjelent Legvonzóbb Vállalatok listája az álláskeresők, valamint a munkaadók véleménye alapján rangsorolta a magyar cégeket. Többek között az is kiderül a kutatásból, hogy a pályakezdő férfiak számára fontosabb a fizetés, a karrier lehetősége és a szakmai fejlődés, emellett pedig szempont a feladatok kihívó jellege is. A nőkkel ellentétben azonban számukra kevésbé lényeges az emberközpontúság valamint a megbízhatóság.
Az álláskeresés és munkahelyválasztás szokásaival és preferenciáival kapcsolatban Aon Hewitt, az AIESEC Magyarország és a Figyelő legfrissebb kutatásában összesen 8000 diplomás pályakezdőt, közöttük 5 ezer nőt és 3 ezer férfit kérdeztek meg. a felmérésből kiderült, hogy a nők és a férfiak elképzelése a karrierükről több ponton is különbözik.
Működő sztereotípiák
A sztereotípiákat igazolta, hogy míg a férfiak az autóipari, az olajipari, a műszaki és az informatikai vállalatok iránt érdeklődnek, addig a nők a kozmetikai és háztartási cikkek, az élelmiszeripar és a lakberendezés területe felé orientálódnak.
A megkérdezett nők – akik egyébként némileg tudatosabbak az őket érdeklő szakmák kiválasztásánál – nagyobb arányban jelölték meg az adminisztratív és humán erőforrás menedzsment, illetve a marketing és PR szakmákat, és jóval kisebb arányban a műszaki és termelési területet. Férfi társaik azonban sokkal inkább informatikai és műszaki területeket részesítik előnyben álláskeresés közben, és jóval kevésbé tudják magukat elképzelni az adminisztráció, a HR valamint a vendéglátás területén.
A legvonzóbb cégek
A megkérdezett nők legszívesebben a Nestlé-nél, a L’Oreal-nál, az IKEA-nál, a dm-nél vagy a Coca-Cola-nál helyezkednének el, míg a férfiak az Audit, Mercedes-t, Bosch-t, a MOL-t és az IBM-et választanák első munkahelyüknek.
Kiderül a felmérésből az is, hogy a nőkkel ellentétben a férfiak számára nagyobb motivációt jelent a hosszútávú választásnál, hogy másokat vezethetnek. A fizetési elvárásoknál is megmutatkozik a nemenkénti különbözőség. A férfiak átlagosan 201 ezer forintot, míg a nők 164 ezer forintot szeretnének keresni.
Eltérő álláskeresési szokások
A nők az átlagosnál is jobban hagyatkoznak az internetes álláskereső portálokra, de leginkább a vállalatok karrieroldalait, álláshirdetéseket böngésznek, és jobban hagyatkoznak személyes ismeretségeikre. De jobban megfordul a fejükben az is, hogy az álláskereséshez segítségért a munkaügyi központhoz forduljanak, mint a férfiak.
Az erősebb nem képviselői az állásvadászat során sokkal inkább támaszkodnak az egyetemen vagy főiskolán hallottakra – legyen az egy professzor előadása, vagy céges prezentáció, de az állásbörzéket is jobban kedvelik, mint női végzős társaik.