A megfelelő nyelvezet használata igen sokat számít, ha egy munkaadó vagy toborzó specialista azt szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek egy álláshirdetésre, a fizetés megjelölése ugyanakkor nem számít e tekintetben – derült ki egy friss kutatásból, amely szerint egy tökéletes hirdetés 140 szóból áll. A leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség.
Az Egyesült Királyság legnagyobb helyi állásközvetítő hálózatát működtető MyJobGroup.co.uk a legnépszerűbb álláshirdetéseket vizsgálta szektoronként. Saját adatbázisukat elemezték mintegy 220 megüresedett munkahely kapcsán és megállapították, hogy a megfelelő nyelvezet használata és a szavak száma volt a meghatározó, amely a legtöbb jelentkezést generálta. A “kell”, a “tudás” és a “felelősség” szavak taszítja az álláskeresőket, míg a vállalati információk a jelek szerint nem adnak többletet. A vizsgálat megmutatta azt is, hogy a legkevésbé népszerű hirdetések 55 százaléka hosszabb, mint 217 szó. Felmérték azt is, hogy melyek a leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség a legkapósabb a jelöltek között.
Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak – tudatta a szakember.
Milyen hosszú legyen a hirdetés?
A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót – fűzte hozzá.
Kihagyhatatlan szavak
A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra. A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál – hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni – természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül – olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek – kizárólagos – használata sablonossá tesz egy hirdetést. Nem biztos, hogy érdemes beleírni a fizetést, a vizsgálat szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem.
Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni – hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac “ütőerén”, jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi – tette hozzá a szakember.
Hr Portál – Kővári Zsuzsa