Milyen a tökéletes álláshirdetés?

by | dec 9, 2011 | Hírek

A megfelelő nyelvezet használata igen sokat számít, ha egy munkaadó vagy toborzó specialista azt szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek egy álláshirdetésre, a fizetés megjelölése ugyanakkor nem számít e tekintetben – derült ki egy friss kutatásból, amely szerint egy tökéletes hirdetés 140 szóból áll. A leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség.

Az Egyesült Királyság legnagyobb helyi állásközvetítő hálózatát működtető MyJobGroup.co.uk a legnépszerűbb álláshirdetéseket vizsgálta szektoronként. Saját adatbázisukat elemezték mintegy 220 megüresedett munkahely kapcsán és megállapították, hogy a megfelelő nyelvezet használata és a szavak száma volt a meghatározó, amely a legtöbb jelentkezést generálta. A “kell”, a “tudás” és a “felelősség” szavak taszítja az álláskeresőket, míg a vállalati információk a jelek szerint nem adnak többletet. A vizsgálat megmutatta azt is, hogy a legkevésbé népszerű hirdetések 55 százaléka hosszabb, mint 217 szó. Felmérték azt is, hogy melyek a leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség a legkapósabb a jelöltek között.

Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak – tudatta a szakember.

Milyen hosszú legyen a hirdetés?

A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót – fűzte hozzá.

Kihagyhatatlan szavak

A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra. A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál – hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni – természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül – olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek – kizárólagos – használata sablonossá tesz egy hirdetést. Nem biztos, hogy érdemes beleírni a fizetést, a vizsgálat szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem.

Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni – hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac “ütőerén”, jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi – tette hozzá a szakember.

Hr Portál – Kővári Zsuzsa

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.