Miért töltünk el egyre több időt a virtuális térben? Miért osztjuk meg az életünket olyan emberekkel, akiket 20 éve nem is láttuk? Mi az a láthatatlan ragasztó, ami havonta 8 teljes órán át leszögez minket a Facebook oldalunk elé? Csak egy újabb tiszavirág életű trendről volna szó? A téma szakértői szerint korántsem. A Facebook az emberi kommunikáció egy új, saját szabályrendszerrel rendelkező dimenzióját testesíti meg. Hogy milyen törvények uralkodnak majd az új térben még nem ismerjük, nem is ismerhetjük teljes egészében. Egy biztos: a változásból az fog profitálni, aki leghamarabb megérti az új kommunikációs tér használatát, dinamikáját, játékszabályait. Hiszen a pénz és a lehetőségek mindig ott lesznek, ahol az emberek figyelme.
Ennek jegyében a KÜRT Akadémia NET-WORKS, online kommunikációs képzése olyan oktatást honosított meg Magyarországon, amelyik nem az aktuális információk átadására fókuszál, hanem felkészíti hallgatóit arra, hogyan legyenek otthonosak a folyamatos változásban.
Például az egyik alapvető téma: a lájkolás. A mindennapokban talán nem is vagyunk tudatában annak, hogy az eredetileg a tetszésnyilvánításra hivatott gomb milyen széles jelentéstartományt ölel fel. Valóban tetszenek ismerőseinknek a feltöltött fotóink vagy csupán gúnyolódnak rajtunk? Tényleg érdeklődnek a lájkolt márka iránt a felhasználók vagy csak az aktuális ajándéktárgyra pályáznak? A lájkolás pszichológiájáról végzett kutatásban Varga Ákos, social media szakértő 10 különálló motivációs csoportot különböztet meg.
Ma így fest a kép, de vajon mit mutat majd a térkép egy hónap vagy egy év múlva?
TÖRZS LÁJK
A felhasználó az adott személyhez vagy márkához kapcsolódóan minden tartalmat tetszéssel illet. Ez esetben a lájkolónak nem a megosztott tartalom számít, irreleváns, hogy az valójában tetszik-e nekik vagy sem. A gomb megnyomását lojalitásának kifejezésére használja az adott márka vagy személy iránt.
KÖLCSÖNÖS LÁJK
A lájk ezen típusa alá- vagy fölérendeltségi viszonyokat képez le. A felhasználó akkor lájkol, ha az általa követett személy vagy márka is lájkol egy adott tartalmat.
TUDATOS LÁJK
Egy szűk csoportra jellemző, ez a csoport komolyan megválogatja a kedveléseit. A gomb megnyomása valóban tetszésének kifejezése.
ÖN LÁJK
Főleg a fiatalok körében megfigyelhető jelenség, ami nem más, mint a saját tartalmainak kedvelése, amellyel ismerőseik figyelmét szeretnék felhívni az általuk publikált posztra. Ugyanez megfigyelhető hivatalos oldal és adminisztrátora, mint magánszemély között is.
NYERŐ LÁJK
Nyereményjátékban való részvételért adott lájk.
MUSZÁJ LÁJK
Sok oldal kikényszeríti a lájkot ahhoz, hogy a felhasználó hozzáférhessen egy tartalomhoz. A kikényszerített lájkokat a felhasználók közel fele azonban nem a tartalom elismeréséért teszi meg.
KAPCSOLATILÁJK
Megváltozott családi állapotot is kiemelkedően sokan lájkolnak. Ez a kontextustól függően jelent gratulációt vagy együttérzést.
JÓTÉKONY LÁJK
Megfigyelhető az a jelenség, hogy a felhasználók tétszikezéssel támogatnak jótékony célokat szolgáló kezdeményezéseket.
FELKÉRT LÁJK
Az ismerősök által történő lájkolási felhívásoknak eleget téve leadott lájk, függetlenül attól, hogy az adott tartalom a felhasználó számára releváns vagy érdekes-e.
KÖZÖS LÁJK
Kifejezetten egyéni felhasználókra jellemző lájk típus. Ez esetben a lájkoló arra használja a gomb megnyomását, hogy felhívja a tartalmat lájkolók felhasználók figyelmét arra, hogy azonos az érdeklődési körük.
További információk: KÜRT Akadémia (www.kurt-akademia.hu)
Frankó Csuba Dea, intézményvezető (tel.: (36) 30-695-2229, (36-1) 424-6666; e-mail: dea.csuba@kurt.hu)
Sajtókapcsolat: B&D ComMedia Kommunikációs Iroda (www.commedia.hu)
Lakatos Eszter, pr-munkatárs (tel.: (36) 20-579-5920, (36-1) 201-2512; e-mail: eszter.lakatos@commedia.hu)