Az álláskeresőkkel való folyamatos beszélgetéseim során azt tapasztalom, néha nagyobb stresszt és szorongást okoz felmondani a meglévő munkahelyen, ha megvan a vágyott új állás, mint az álláskeresés maga.
A felmondásnak vannak jogi szabályai, ha kétségeid vannak, hogyan kell szabályosan felmondani a te – esetlegesen speciális – helyzetedben, érdemes ügyvéd segítségét kérni. A felmondás munkahelyi kommunikációjával viszont kevesebbet foglalkoznak, így most arról gyűjtöttem össze pár hasznos tudnivalót.
Fontos tudni, hogy a munkavállalónak nem kötelessége a felmondását indokolni. Pont ezért nem is érdemes írásban megtenni. Bármilyen panaszra okot adó esemény, bántódás ért is a múltban, már nem számít, hiszen felmondasz, más helyen dolgozol majd a jövőben. Ha rögzíted írásban, a sértettséged rögzíted vele. A professzionális, korrekt felmondáshoz ez nem kell. A jövődre tekintve is érdemes arra figyelni, hogy nem maradjon rossz érzés a cégben a felmondásod kapcsán. Nem tudhatod, találkoztok-e még, mint üzleti partner, szükség lesz-e a szakmai együttműködésetekre a jövőben, más munka, más feladatok kapcsán.
Ha a felmondásod oka a munkáltatód jogsértése, pl. az, hogy nem fizették ki jogos járandóságaidat, akkor a felmondásod előtt keress ügyvédet. Lehet, hogy ilyen esetben nem is rendes, hanem azonnali hatályú (régen rendkívülinek hívták) lesz felmondásod, de ezt munkajogban jártas ügyvéd segítségével döntsd el.
ÉRDEKES: Hogyan keress munkát, ha van állásod?
Vannak helyzetek, amikor a felmondási idődet (felmondás után általában 30 nap, de nézz utána, rád vonatkozik-e speciális szabály!) nem szívesen töltenéd ki, vagy nincs erre lehetőséged. Például az új helyen azt szeretnék, hogy egy héttel hamarabb kezdj, mint ahogy a felmondási időd lejárna, de akár egy előre befizetett nyaralás is eredményezheti ezt, vagy egyszerűen csak a tény, hogy nincs is már rendszeres napi feladatod, és pont emiatt kezdtél el új munkahelyet keresni.
Ilyen esetekben egy szóbeli beszélgetés előzze meg az írásbeli felmondásodat, ahol a vezetőddel közlöd, hogy egy másik állásajánlatot fogadnál el, és szeretnél pl. rövidebb felmondási időt. Egyeztessétek a lehetőségeket, feltételeit ennek, és utána rögzítsd az írásos felmondásodban, hogy hivatkozva a személyes egyeztetésre, az alábbi feltételekkel felmondod munkaviszonyod. A feltételeket részletesen és pontosan írd le, két példányban készítsd el, írd alá, és a saját példányodra kérd a vezető dátummal is ellátott aláírását. Ezzel igazolja, hogy ő is egyetért. A közös megegyezés is működhet ilyen esetben, de minden feltételt írásban rögzítsetek.
Az új munkahelyeddel pontosan közöld, mikor tudsz kezdeni, először telefonon azzal, aki a jó hírt közölte, hogy megkaptad az állást, majd írásban is, a leendő főnököddel, illetve a HR-el foglalkozó kollégával.
Amennyiben tudod, hogy a vezetőd rosszul fogadja majd a felmondásod, és tartasz tőle, hogy nem fog simán menni, legyen olyan ügyvéd elérhető számodra, aki segítséget tud nyújtani, ha szükséges.
Mielőtt felmondanád meglévő munkaviszonyod, az új helyről egy olyan írásos szándéknyilatkozat, ajánlati levél (offer letter, multinacionális cégek alkalmazzák) legyen a kezedben, ami már garantálja, hogy az állás valóban a tiéd, és számítanak a munkádra. Legjobb lenne aláírt munkaszerződés, de sok munkahelyen ezt csak a belépés első napjaiban intézik.
Előfordulhat, hogy a jelenlegi céged meggyőz arról, hogy maradj náluk. Ennek is lehet létjogosultsága, gondold át, milyen feltételekkel, milyen egyéb juttatásokkal lennél elégedett, ami miatt maradnál. Ilyen esetben az új munkahelynek (ami mégsem lesz az) nemet kell mondani, hogy hogyan, arról jövő héten írok.