Alapvető elvárás, hogy legyünk tájékozottak a cégről, ahová állásinterjúra megyünk.
Kézenfekvő lehetőség a cég honlapjának megtekintése, de az csak az a nézet, amit a cég üzen magáról. Megtekintheted a termékeik leírását, a híreiket, a referenciáikat, ügyfeleiket esetleg. Sőt, a cégvezetők fényképe, rövid bemutatkozása is megjelenik néha, ezeket érdemes igazán átolvasni. Hátha még az a személy is bemutatkozott a honlapon, akihez épp állásinterjúra mész. Mindent, amit fontosnak találsz jegyzetelj ki, még útban az interjúra egyszer nézd át.
Győződj meg róla, hogy a cég jogi környezete rendben van, ezt az http://www.e-cegjegyzek.hu/ oldalon teheted meg.
ÉRDEKES: Hogyan mondjunk bérigényt kristálygömb nélkül?
Egy céget megismerni kívülről viszont nem könnyű, mert szervezetten, strukturáltan kell, arra is figyelve, hogy az adott álláshoz passzoló információkat találjunk, különben hiába dolgoztunk. A céges honlap tehát kevés, érdemes tovább kutatni, de már szakmaspecifikusan.
Könyvelő, pénzügyes, kontroller álláshoz
A cég nyilvános pénzügyi adatai az interneten fellelhetők, pl. közzétett beszámolók kereshetők a http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap oldalon.
Marketinges, PR-os
A cég honlapján túl érdemes napi online sajtóban, Facebook oldalon, Linkedin oldalon megkeresni a céget. Mit írt magáról, mennyire jól szerkesztett, jól szövegezett az oldal? Szakmai szemmel milyennek látod? Milyen egyéb anyagaik vannak, azok mennyire jók a te szakmai szempontjaid alapján? Milyen sajtóközlemények, cikkek jelentek meg a cégről? Ebből következtethetsz a sajtókapcsolataikra, ill. arra, hogy e téren szükségük lehet-e fejlesztésre. A szakmai véleményed alakítsd ki, és ha szóba kerül interjún, óvatosan tudakold meg, mik a szándékaik ezekkel. Ha fejlődést várnak, mondd el egy-két ötleted. Ha hibát találtál, azt nagyon óvatosan említsd, ha egyáltalán úgy ítéled meg, hogy szabad ilyesmiről beszélni. Pl. nem elégedettek ők sem a jelenlegi megjelenéssel, erősíteni szeretnének, akkor beszélhetsz erről úgy, hogy „igen, láttam én is, hogy ez meg az még fejlesztésre szorulhat. Ha kifejezetten büszkék a meglévő anyagaikra, akkor inkább arról beszélj, hogyan vinnéd ezt tovább, milyen új ötleteket hoznál még (ha megkapod az állást, akkor majd javítod a hibákat is, de most nem aktuális erről beszélni, ha ők elégedettek).
Értékesítő, termékmenedzser, ügyfélszolgálatos
Készülj fel a termékekből, szolgáltatásokból, partnerekből a honlapjukról. Utána ezekre keress rá a neten máshol is. Mit írnak a vonatkozó szakmai online oldalak a termékükről? Mit lehet tudni a partnerekről? A partnerek említik-e a céget a saját honlapjukon partnerként? Vannak-e a cégről fogyasztóvédelmi oldalakon, fórumokon panaszok?
Mennyit adtak el az adott termékből, milyen a szakmai megítélése a termék jövőjének? Lefutott, jól bevált, vagy fejlődőképes a te megítélésed szerint? Érdemes egyáltalán ilyen termék értékesítésébe belefognod?
Amikor utánajársz a cégnek, és neked esetleg nem tetsző információkra is bukkansz, akkor se építsd fel az előítéleteidet! Kérdezz inkább rá a cégnél, ők hogy látják az adott témát, anélkül, hogy te elmondod, milyen negatívumot találtál. Ezzel elkerülheted azt is, hogy egy instabil, pénzügyi gondokkal vagy fluktuációs problémákkal küzdő cégbe kerülj. Ha a kérdéseidre kapott válaszoknak is utánajársz, valószínűleg könnyebben döntesz arról, ez a cég, ez az állás való-e neked.