Jelentkeztél már akár száznál is több álláshirdetésre, és vissza sem jeleztek? Pedig úgy érzed, mindenben megfeleltél volna? Jó, hát a nyelvtudásod picit alacsonyabb, a szakmai tapasztalatod sem teljesen az, ami nekik kell, de meg tudnád csinálni, ha lehetőséget adnának? Ez a stratégia nem fog működni.
Amikor egy álláshirdetést megfogalmaznak, akkor a benne lévő elvárásokat azért írják bele, mert azok biztosan kellenek a munka hatékony ellátásához. De miért kell egy pénzügyi asszisztensnek magabiztos angol nyelvtudás? – kérdezik sokan felháborodva. Egy ilyen esetben konkrétan tudtam, hogy az adott cégnél a pénzügyi vezető nem magyar anyanyelvű volt… Azaz, bármennyire is logikátlannak tűnhet egy-egy elvárás, az adott cég számára az igenis fontos.
Ha ezt nem veszed figyelembe, és úgy jelentkezel, hogy nem tudod a hirdetésben elvártakat megmutatni az önéletrajzodban, akkor a pályázatoddal hiába dolgoztál. Nem érdemes megkérdőjelezni a cég saját maga által megfogalmazott elvárásait: ők akkor is azokat a szakmai jellemzőket fogják keresni a beküldött önéletrajzokban, ha megkérdőjelezed ezek létjogosultságát. Az álláshirdetések sablonosságát pont ez okozza: az egyes szakterületek, pozíciók szakmai követelményei közel azonosak, így nem igazán van lehetőség egyedi hirdetést alkotni pl. egy irodai munkavégzéssel járó pozícióra. Mind tudásban, mind személyiségben sok-sok éve ismert és feltárt jellemzők lesznek sikeresek, így mindenki ezeket keresi.
ÉRDEKES: Álláskeresés lépésről lépésre
Álláskeresőket segítve általános tapasztalatom, hogy a mennyiségi álláspályázásnál sokkal hatékonyabb a specifikus álláskeresés. Sok helyre ugyanazt az általános tartalmú önéletrajzot hiába küldi ki az álláskereső, de a specifikusan, álláshirdetésre pontosan és őszintén válaszoló önéletrajzok általában sikerre visznek.
A „próba-szerencse” nem stratégia
A próbálkozás, mint stratégia lelkileg is megterhelő az álláskeresőnek: nem kap visszajelzést, mert teljesen érdektelen azon munkáltatók számára, akikhez jelentkezett, hiszen nincs meg az a tudás/tapasztalat ami nekik kell. A próbálkozó maga is tisztában van vele időként: csak a szerencsében bízhat, ami pedig kiszámíthatatlan, és talán sosem következik be (vö. sok millió ember lottózik egész életében, sikertelenül). Amikor egy álláskereső a szerencsére bízza magát, lemond arról, hogy tevőleg keressen olyan állást, amit meg is kaphat: nem a megfelelő helyekre pályázva a kudarca szinte biztosított. Az álláskeresés hiábavalósága tapasztalataim szerint leginkább ebből ered. Amikor egy álláskeresővel végignézzük, milyen állásokra pályázott eddig és hogyan, a hiba azonnal látszik.
Megtévesztő pozíciónevek
Néha az álláskereső nincs is tudatában annak, hogy amit ő tud, az nem az, amit keresnek. Tipikus példa az asszisztensek álláskeresése: továbblépésként pl. az eddigi „marketing asszisztens” marketingesként tervezi a szakmai jövőjét, de valójában a munkája a marketingszakmát alig érintette, így a releváns tárgyi tudása hiányos és felületes. Az ilyen jellegű hiányosság pótolható szakmai anyagok olvasásával, felnőttképzéssel, akár önkéntes munkával is szerezhető releváns szakmai gyakorlat. A korábbi pozíciója elnevezése nem igazolja a tárgyi tudást.
Működő stratégiák
Az álláskeresési stratégiádat mindig objektíven érdemes összeállítani: a meglévő valós tudásod, a meglévő végzettségeid, képzettségeid, tapasztalataid alapján. Nem feltétlenül kell „papír” mindenről, de a tudást igazolni kell tudni: referenciaszeméllyel, jól szerepelve szakmai teszteken, esetleg publikációkkal, vagy honlapon, szakmai blogon megmutatva azt a „terméket”, ami igazolja, valóban értesz ahhoz, amit állítasz. Ezt a bizonyítást már az önéletrajzban el kell kezdeni: linkeket, említéseket tenni arról, amit később jobban ki tudsz fejteni állásinterjún.
Természetesen nem lehetetlen a karrierváltás, új területekre is hatékonyan pályázhatsz, ha megfelelő érveid vannak magad mellett – tényleg tudod, mert ezt tanultad, de még nem volt alkalmad használni ezt a tudást vagy ezt csináltad sok évig, de nincs róla „papírod”, és csak(?) sikeres projekteket, elégedett ügyfeleket tudsz felmutatni.