Szinte elkerülhetetlen, hogy ne találkozzunk problémás kollégával a munkahelyen. A problémások csoportjába tartozik a negatív munkatárs, a versenyző, a pletykás, a zsarnok és a munkakerülő.
A Careerbuilder cikke alapján összegyűjtöttük, hogyan érdemes kezelni az ezekbe a csoportokba tartozó munkatársakat.
A negatív
Mindig tud valami negatívumot mondani, nem számít, hogy mit. Való igaz, hogy segítségünkre lehet sokszor a kritikus gondolkodó a csapatban, aki az ördög ügyvédjét játssza, azonban sokszor ez a személy a legtöbbször csak kritizál, és nem nyújt megoldásokat.
Hogyan kezeljük az ilyen munkatársat?
Amikor elkezd problémákat felvetni akkor kérjünk tőle még több részletet azzal kapcsolatban. (pl. Miért nem fog működni?) Kérjük meg, hogy írja le minél részletesebben a problémát aztán kérjük meg hogy tegyen javaslatot a probléma megoldására.
ÉRDEKES: Az elmúlt évek legjobb munkahelyei
A versenyző
Emlékszel arra az iskolatársra, aki mindig kölcsönkérte az órai jegyzeteidet, de soha nem viszonozta ezt a szívességet, amikor te szorultál rá? Nos, belőle lesz felnőttkorában a versenyző kolléga. Akiben ennyire él a versenyszellem képes szabotálni a többi munkatárs sikerét a saját előrelépésének érdekében. Persze olykor segít, ha ezt kívánja a célja, ez kell neki hogy ő is előrébb jusson.
Számos pozícióban előny lehet egy ilyen munkatárs, ha a helyes úton jár, legyen szó a jogi pályáról, PR munkáról vagy értékesítésről. Az egészséges versenyszellem a munkahelyen arra bátoríthatja a dolgozókat, hogy még keményebben végezzék a munkájukat.
Hogyan kezeljük az ilyen munkatársat?
Az ilyen kollégák bizalmatlanok a többiekkel szemben, féltve érzik a pozíciójukat mások sikere láttán. Mutassuk meg nekik, hogy nem ellenük dolgozunk, hanem velük együtt szeretnénk dolgozni. Működjünk együtt velük, de hagyjunk nyomot, jelezve hogy mi is a projekten dolgoztunk. Ne engedjük azonban, hogy a mi ötletünket a sajátjaként tüntesse fel. Időközben koncentráljunk önmagunkra és próbáljuk meg kihozni magunkból a legjobbat. Ne próbáljuk megváltoztatni a versenyképes kolléga természetét és ne köteleződjünk el mellette. Ha az emberek többsége agresszív a cégnél, akkor fontoljuk meg, hogy ilyen környezetben tudunk-e dolgozni a legjobban.
A pletykás
Amikor az emberek sok időt töltenek együtt a munkahelyen, gyakran elkezdenek pletykálkodni. Egyre több mindent akarnak megtudni a másikról, kivel mi történik. A pletykás személy nagyon igényli az információkat és imád szaftos sztorikat megosztani másokkal. Figyelmesen és átgondoltan teszi fel a kérdéseket részünkre, de legbelül az a célja hogy a válaszainkat elennünk fordítsa.
Hogyan kezeljük az ilyen munkatársat?
Ne dőljünk be a kérdéseinek. Előfordulhat, hogy titkon ki akarja deríteni ki nem szimpatikus nekünk például rákérdez hogy mit gondolunk XY prezentációjáról? Ha ez a személy megkísérli, hogy csatlakozzunk pletykálkodásához a főnökünkről, kollégáinkról, akkor udvariasan lépjünk ki a beszélgetésből. Mondjuk meg, hogy inkább nem beszélnénk erről, vagy tegyünk úgy mintha semmilyen véleménnyel nem rendelkeznénk még a témáról. Ne kapcsolódjunk be a pletykálkodásba. Jó esély van arra ugyanis, hogy azt is megosztja másokkal, amit mi mondunk és lehet, hogy annak következményei is lesznek.
Hamarosan folytatjuk!