Napjainkban egyre elterjedtebb, hogy a szakemberek felhagynak a hagyományos munkavállalással és szabadúszóként kezdenek el dolgozni. Jelenleg külföldön elterjedt ez a munkavállalási forma, azonban hazánkban is egyre népszerűbb bizonyos szakmáknál (pl. programozói, grafikusi, marketinges, pszichológusi területeknél).
Noha a szabadúszóknak nem jár a munkájuk annyi formalitással mintha kis-és középvállalkozások dolgozóiként lennének alkalmazásban, nekik is szükségük van arra, hogy felépítsék a saját márkájukat és megfelelően gazdálkodjanak a pénzügyeikkel.
Vállalati alkalmazottként megszokjuk, hogy havonta érkezik fix fizetés a bankszámlánkra, mely biztonságot és rendszert ad nekünk. Szabadúszóként azonban rajtunk áll, hogyan osztjuk be az időnket és a pénzünket, mennyit szánunk belőlük munkára.
A Mashable cikke alapján 4 tippet nyújtunk azoknak, akik szabadúszóként sikeresen szeretnék kezelni a vállalkozásukat:
1. Állítsunk be automatikus levonásokat a számlán
Független dolgozóként a mi felelősségünk, hogy befizetjük-e a különféle adókat, a nyugdíj-megtakarítást, és az egészségügyi hozzájárulást. Amennyiben nem különítünk el pénzt havonta tudatosan ezekre a dolgokra, akkor később fájdalmas lehet az elmaradásokról szóló felszólítás kifizetése. Sok szolgáltatónál már be lehet állíttatni automatikus levonásokat, így nem keletkezik elmaradásunk a kötelező kifizetésekkel kapcsolatban. Fontos, hogy a fentiek mellett ügyeljünk a megtakarításokra is!
ÉRDEKES: Sikeres emberek nem mondják…
2. Különítsük el a személyes és a vállalkozásunkra szánt pénzügyeket
Problémát jelent sokaknál, hogy különválasszák a munkával szerzett fizetséget a magáncélra szánt és a vállalkozásba visszafektetett pénztől. Sokszor egyetlen folyószámlán van az összes pénzünk, sokszor azonban segítség, ha az üzleti célokra külön számlát hozunk létre.
3. Kezeljük kiemelten a saját céljainkat
Sokszor annyira előtérbe kerülnek az ügyfelek igényei, hogy időközben megfeledkezünk a saját céljainkról. Kizárólag azért, meg szabadúszóként dolgoznunk nem jelenti azt, hogy minden egyes projektet el kell fogadnunk. Tanuljunk meg nemet mondani! Ez egy alapvető készség az üzleti életben, hogy felismerjük melyik együttműködés éri meg az időt és energiát, és melyik nem.
4. Fejlesszük magunkat!
Ez a fajta munkavállalás sokszor azzal a kockázattal is jár, hogy folyamatosan ugyanolyan típusú munkákat kapunk és vállalunk el. Idővel elkezd stagnálni a tudásunk, ahogy hónapról hónapra ugyanazokon a munkákon dolgozunk. Ne elégedjünk meg a jelenlegi tudásunkkal és ne várjuk meg, míg az ügyfelek kezdenek el új kihívások elé állítani bennünket!
Nézzük meg milyen készségek fejlesztésével tudnánk bővíteni a tudásunkat, melyek passzolnak a szakterületünkhöz. Vegyünk részt kurzusokon, vagy találjunk egy mentort, akitől tudunk tanulni. Ma már az internet is korlátlan fejlődési lehetőségeket nyújt a számunkra.