Cvonline.hu

Hogyan kezeld új munkahelyen az elődöd “hagyatékát”?

  • Megjelent:

Hogyan.kezeld.uj.munkahelyen.az.elodod.hagyatekat_150x150Hacsak nem “zöldmezős”, azaz újonnan felépítendő területre vettek fel, az elődöd munkájával mindenképpen kapcsolatba kerülsz.

Jobb esetben ő még a felmondási idejét tölti, mikor megérkezel, és át tud adni feladatokat, rutinokat, kapcsolatokat, illetve jó kapcsolatot tudsz vele kialakítani. Ennél nehezebb a helyzet, ha megörököltél egy nagy adag ügyet, amit eddigi tapasztalatodból, rutinodból kell megoldani, helyismeret nélkül.

Ahogy felfedezed a feladatokat, kapcsolatokat, időnként találkozhatsz olyan hibákkal is, amiket véletlenül, dolgokat elfeledve, vagy a felmondási idejét töltve már fontosnak nem tartva rád hagyott a volt kolléga. Az új munkatárs legkínosabb pillanatai ezek, amikor az előd hibáját kell kijavítani, de a vezetőket is tájékoztatni a hiba következményeiről.

Ilyenkor az előd hibáztatása helyett az általad javasolt megoldásra kell helyezni a hangsúlyt, de mivel újonnan érkeztél, megerősítést kell kapnod: ebben a munkakörnyezetben, az itt meglévő szokások, körülmények alapján a megoldásod működhet-e. Mentegetőzni ugyan nem szabad, de röviden fontos tudatosítani, hogy az elrontott ügyet örökölted, hiszen ha próbaidőben valamit a te hibádnak tulajdonítanak, az a karrieredbe kerülhet. Ha sikerül megoldani a problémát, akkor ez lesz az első hőstetted. Ha nem sikerül, akkor a vezetőségnek tudnia kell: megpróbáltad, de bizonyos tényezők mellett ez már eleve kudarcra volt ítélve.

Egy hiba felfedezése még kínosabb, ha olyan kolléga is részt vett az ügyben, aki jelenleg is a cégnél dolgozik. Ilyen esetben érdemes az ügyet vele tisztázni, és megegyezni vele, hogy a megoldásban segítesz ugyan legjobb tudásod szerint, de magát az ügyet neki lenne praktikus végigvinni. Mert ő már ismeri, tudja, hogy a folyamatban melyik volt a hibás lépés, kit kell felhívni, kinek kell e-mailt írni, hogy a hibát ki tudjátok javítani.

ÉRDEKES: Mit tehetsz, ha kipécéztek a kollégák, főnökök?

Az új munkahelyre érkezve természetesen nemcsak elrontott ügyeket találunk, de számunkra akár furcsa, szokatlan rutinokat is. Érdemes rákérdezni arra, hogy ezek pontosan hogyan működnek, miért így alakult a folyamat, szabad-e rajta változtatni? A jobbító szándékot sok helyen kritikaként értelmezik, (“idejött, és máris ő a főokos?”), így bármilyen változtatási javaslat előtt alaposan tájékozódni kell. Az is lehet, hogy a változtatásra mindenki vágyik, mindenkinek vannak ötletei, de eddig senki nem merte/akarta/tudta a szükséges javaslatokat előadni a vezetőknek. Az “új seprű jól seper” elv mentén ez neked sikerülhet, de ilyen esetben is óvatosan kell eljárnod: a másoktól gyűjtött ötleteket sohasem adhatod elő sajátodként, nem állíthatod be a te érdemednek a sikeres változtatást, ha egyébként annak lépései más kollégáktól is érkeztek. A siker ilyenkor közös, csapatszintű, ami nem von le az értékéből.

Avatar

JobAngel cikkei minden olyan kérdésre választ adnak, amely az álláskereséshez kapcsolódik. Nézz szét közöttük, tudd meg mi a fontos egy állásinterjún, mit kell tudni a próbaidőről, vagy, ha nem kaptál meg egy állást, hogyan tudsz talpra állni és újult erővel belevetni magad a munkakeresésbe.

Megosztás:

Advertisement