Hogyan kezeld új munkahelyen az elődöd “hagyatékát”?

by | júl 20, 2017 | Karriertanácsok

Hogyan.kezeld.uj.munkahelyen.az.elodod.hagyatekat_150x150Hacsak nem “zöldmezős”, azaz újonnan felépítendő területre vettek fel, az elődöd munkájával mindenképpen kapcsolatba kerülsz.

Jobb esetben ő még a felmondási idejét tölti, mikor megérkezel, és át tud adni feladatokat, rutinokat, kapcsolatokat, illetve jó kapcsolatot tudsz vele kialakítani. Ennél nehezebb a helyzet, ha megörököltél egy nagy adag ügyet, amit eddigi tapasztalatodból, rutinodból kell megoldani, helyismeret nélkül.

Ahogy felfedezed a feladatokat, kapcsolatokat, időnként találkozhatsz olyan hibákkal is, amiket véletlenül, dolgokat elfeledve, vagy a felmondási idejét töltve már fontosnak nem tartva rád hagyott a volt kolléga. Az új munkatárs legkínosabb pillanatai ezek, amikor az előd hibáját kell kijavítani, de a vezetőket is tájékoztatni a hiba következményeiről.

Ilyenkor az előd hibáztatása helyett az általad javasolt megoldásra kell helyezni a hangsúlyt, de mivel újonnan érkeztél, megerősítést kell kapnod: ebben a munkakörnyezetben, az itt meglévő szokások, körülmények alapján a megoldásod működhet-e. Mentegetőzni ugyan nem szabad, de röviden fontos tudatosítani, hogy az elrontott ügyet örökölted, hiszen ha próbaidőben valamit a te hibádnak tulajdonítanak, az a karrieredbe kerülhet. Ha sikerül megoldani a problémát, akkor ez lesz az első hőstetted. Ha nem sikerül, akkor a vezetőségnek tudnia kell: megpróbáltad, de bizonyos tényezők mellett ez már eleve kudarcra volt ítélve.

Egy hiba felfedezése még kínosabb, ha olyan kolléga is részt vett az ügyben, aki jelenleg is a cégnél dolgozik. Ilyen esetben érdemes az ügyet vele tisztázni, és megegyezni vele, hogy a megoldásban segítesz ugyan legjobb tudásod szerint, de magát az ügyet neki lenne praktikus végigvinni. Mert ő már ismeri, tudja, hogy a folyamatban melyik volt a hibás lépés, kit kell felhívni, kinek kell e-mailt írni, hogy a hibát ki tudjátok javítani.

ÉRDEKES: Mit tehetsz, ha kipécéztek a kollégák, főnökök?

Az új munkahelyre érkezve természetesen nemcsak elrontott ügyeket találunk, de számunkra akár furcsa, szokatlan rutinokat is. Érdemes rákérdezni arra, hogy ezek pontosan hogyan működnek, miért így alakult a folyamat, szabad-e rajta változtatni? A jobbító szándékot sok helyen kritikaként értelmezik, (“idejött, és máris ő a főokos?”), így bármilyen változtatási javaslat előtt alaposan tájékozódni kell. Az is lehet, hogy a változtatásra mindenki vágyik, mindenkinek vannak ötletei, de eddig senki nem merte/akarta/tudta a szükséges javaslatokat előadni a vezetőknek. Az “új seprű jól seper” elv mentén ez neked sikerülhet, de ilyen esetben is óvatosan kell eljárnod: a másoktól gyűjtött ötleteket sohasem adhatod elő sajátodként, nem állíthatod be a te érdemednek a sikeres változtatást, ha egyébként annak lépései más kollégáktól is érkeztek. A siker ilyenkor közös, csapatszintű, ami nem von le az értékéből.

JobAngel cikkei minden olyan kérdésre választ adnak, amely az álláskereséshez kapcsolódik. Nézz szét közöttük, tudd meg mi a fontos egy állásinterjún, mit kell tudni a próbaidőről, vagy, ha nem kaptál meg egy állást, hogyan tudsz talpra állni és újult erővel belevetni magad a munkakeresésbe.

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.