A próbaidő valóban próba, a munkavállalónak és a munkáltatónak is. Ilyenkor derülnek ki azok az “apróságok”, amik az állásinterjún nem tudtak: hogy van kolléga, akivel nehéz munkakapcsolatot kialakítani, mert bizalmatlan, nem szereti az “újakat”. Lehet valaki, aki kifejezetten rosszindulatú, vagy épp egy frissen érkezett asszisztens döbben rá, hogy a főnöke mégsem olyan szimpatikus, mint az állásinterjún tűnt.
Tőlük a munka során várható negatív kritika, a legkülönfélébb okok miatt. 1 perc késés (nem jött lift), egy rossz helyre fűzött irat, egy félrekapcsolt telefon, stb. Ez a kezdeti izgalmakban pedig mindenkivel előfordulhat, akármilyen jó szakember is. Türelmetlenül magyarázzák, hogy is működik a cég saját fejlesztésű szoftvere (Honnan is tudhatnád? Máshol ilyet nem láthattál).
Tovább nehezíti a helyzetet ha egy általuk régóta kedvelt kolléga távozása nyitotta meg azt a pozíciót, amire érkeztél. A te egyetlen eszközöd erre a helyzetre a türelem. Tudatosítanod kell magadban, hogy sok állásinterjús körön átjutottál, mire kiválasztottak, ez a cégnek is sok energiába, pénzbe, kockázatvállalásba került. Ők is úgy akarják, hogy te sikeres légy. Azért téged választották, mert benned látták a lehetőséget arra, hogy szakmailag és emberileg is együtt fogtok tudni működni. Fontos, hogy soha ne mentegetőzz, magyarázkodj, főleg ne vitatkozz, vagy támadj. Nyugtázd, hogy elhangzott valami negatív, és jelezd, hogy tudomásul vetted, elfogadod (egyelőre). A legegyszerűbb egy “értem, külön figyelni fogok erre a jövőben” vagy hasonló frázis.
ÉRDEKES: Hogyan tégy jobbá egy nem igazán jó munkahelyet?
A szakmai kritika
Szakmailag leteszteltek, kérdezgettek, megfeleltél állásinterjúkon. Erre most “kiderül”, hogy semmit sem tudsz. Legalábbis úgy érzed, és azt éreztetik. Kétségbeesésre nincs ok: mutass igyekezetet, a valóban hiányzó részleteknek nézz utána, és főleg: kérdezz. A legnagyobb kritikusod értékelni fogja, ha az ő szakmai véleményét, tanácsát kéred ki, jelezve ezzel, hogy elismered a szakmai tudását. Érdemes mégis egy egészséges ellenállást is mutatni. “az elődöd másképp csinálta” jellegű kritikáknál fontos, hogy megértesd: neked is van saját bevált módszered, és ugyan meghallgatod az előd módszereit, de ugye nem véletlenül kerestek helyette utódot. Mindezt kellően diplomatikusan, higgadtan, és sosem elutasítóan kell jelezni. (Pl. “Értem, eddig én ezt nem így csináltam, nekem ez vált be, de átgondolom, hogy itt hogyan működne”)
Ellenállás az új ötletekkel kapcsolatban
A saját szakmai javaslataidat csak akkor add elő, ha megalapozottan alakítottad ki, alaposan megvizsgálva a lehetőségeit az ötleted megvalósíthatóságának. Nincs is rosszabb annál, mint mikor a frissen érkezett kolléga azonnal meg akar reformálni mindent, mintha eddig minden rosszul működött volna, nélküle. De most megjelent a “megoldás”. Ez csak ellenállást szül, még akkor is, ha a javaslatok jók, és akkor is, ha egy új vezetőként próbálkozol ilyen módon bevezetni új folyamatokat, megváltoztatni a meglévőket. Kifejezetten kerülendő azzal érvelned, hogy az előző munkahelyeden így volt. Hiszen már nem dolgozol ott, ami azt mutatja, hogy valami mégsem stimmelt ott. Kár tehát ezzel példálózni.
Emberi kapcsolatok
Mindig lesz, akivel nehéz megtalálnod a hangot. Egy új helyre kerülve, az ott már kialakult kapcsolatokhoz kell idomulnod, újakat kell kialakítanod, amikben már te is szereplő vagy. Azokat az emberekkel kell leginkább megtalálnod a hangot, akik a közvetlen munkádban is fontosak. Ha ők megkedvelnek, és gördülékenyen tudsz velük együtt dolgozni, a többiek is elfogadóbbak lesznek.
Mindezek időt igényelnek. A türelem tehát valóban nagyon fontos. Általában elmondható, hogy egy érdeklődő, nyitott ember könnyen beilleszkedik, a kollégák pedig elfogadóbbak egy olyan új kollégával szemben, aki a meglévő céges értékeket, kapcsolatokat, a szervezeti tudást és szokásrendszer tiszteli. Nem illeti kritikával azonnal érkezése után ezeket, vezetőként pedig nem kezdi el megváltoztatni a saját ízlése szerint.