Frissítve: 2019. szeptember 4.
Ott akarod hagyni a munkahelyed, de nem tudod, hogy a munkavállaló általi felmondásnak milyen formai követelményei vannak? Mi segítünk!
Előfordulhat, hogy akár személyes, akár más okból kifolyólag úgy döntünk, hogy felmondunk jelenlegi munkahelyünkön. Azonban, ha még sosem tettünk ilyet korábban, úgy könnyen meglehet, hogy nem tudjuk, pontosan hogyan is kéne mindezt megtennünk.
Először is lényeges szempont az, hogy határozott vagy határozatlan idejű munkaviszonyban állunk a munkáltatónkkal. Határozatlan esetében ugyanis nem szükséges (és nem is ajánlott) okokat felsorakoztatni, azonban határozott idejű munkaviszonynál kötelező indoklást írni a felmondásba. Ezen indoklás viszont nem lehet akármi, ugyanis a jogszabály szerint kizárólag olyan indok lehet, amely a munkavállaló számára a munkaviszony fenntartását lehetetlenné tenné vagy körülményeire tekintettel, aránytalan sérelemmel járna. Oda kell még figyelni arra is, hogy 2 darab példány szükséges belőle, egy a munkáltatónak, és egy pedig a munkavállalónak. Ne felejtsük el azt sem, hogy bár ebben az esetben végkielégítés nincs, de felmondási idő viszont van, ami maximum 30 nap lehet, erre még jár a munkabér, de ettől eltérően, egyedileg is meg lehet egyezni a munkáltatóval.
Minek kell szerepelnie benne?
Függetlenül attól, hogy milyen idejű munkaviszonyról van szó, mindenképp kell, hogy szerepeljen benne:
- Munkáltató neve
- Munkáltató képviselője
- Tárgy
- Dátum
- Aláírás
Amennyiben határozott idejű munkaviszonyban vagyunk, úgy természetesen a fentebb már említett indoklás is kötelező eleme a felmondásnak.
Határozatlan idejű munkaviszony esetén miért ne írjunk indoklást?
Mivel nem kötelező, így jobban járunk, ha kihagyjuk a felmondásunkból. Tekintve, hogy az okok nem lehetnek akármik, így nem érdemes megkockáztatni azt, hogy egy gyenge indoklással támadófelületet adunk a másik javára. Amennyiben mégis írunk, és a munkáltató úgy dönt, hogy bíróságra viszi az ügyet, úgy előfordulhat, hogy egy nem megalapozott okkal elveszítjük a pert. Ennek súlyos következményei lehetnek, akár az is lehet, hogy kártérítést kell fizetnünk. Éppen ezért célszerű kihagyni a magyarázatot, ha nem muszáj.
Nézzük meg, hogyan is kell kinéznie egy (rendes) felmondásnak:
Töltsd le a rendes felmondás mintát Word formátumban ide kattintva!
Amennyiben további információkat szeretnél kapni az egyes felmondási típusokról, olvasd el az erről szóló cikkünket!
Tervezed, vagy már ott is hagytad a munkahelyed és most állást keresel? Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, vagy használd keresőnket, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról!