Szemán Zoltán karrier coach és tanácsadó vagyok, és itt a Cvonline.hu blogjában hétről hétre egy-egy témában nyújtok segítséget az álláskeresőknek, karrier váltóknak vagy jelenleg állásban lévő munkavállalóknak – legyenek ők beosztottak vagy vezetők -, akik valamiért nem érzik jól magukat a jelenlegi pozíciójukban. Azoknak, akik vágynak egy olyan állásra, ahol a helyükön érzik magukat, mert munkájukra szinte hivatással tekintenek, támogató közösségben töltik a 4-6-8, illetve az esetleges túlórájukat, valamint mindezért megbecsülik őket.
Egy néhány éve készített felmérés szerint a HR-esek 60%-a megnézi a jelentkezők Facebook profilját, mielőtt behívják őket interjúra. Megvallom őszintén, én nem tartozom közéjük, szerintem az mindenkinek a személyes zónája, a szakmai elbírálásnak nem kellene, hogy a része legyen. De ha már az, akkor érdemes azt okosan (ki)használni. Ez nem azt jelenti, hogy az összes képedet, postodat és like-odat tedd csak az ismerőseid számára láthatóvá, hanem alakíts ki egy publikus képet magadról, ami nyilvánosan hozzáférhető, és erősíti a rólad kialakult képet, vagyis az énmárkádat.
Saját példámat hozva: a hobbijaim között szerepel a futás, természetjárás, tánc és a gasztronómia, így amikor állást kerestem, és valaki ismeretlenként megnézte a profilomat, akkor láthatott egy képet, amint befutok a célba az első maratonom után, egy Erdélyben készült kirándulós, hátizsákos fotót, egyet, amikor egy alkalommal salsázok, illetve, amikor a barátaimnak a konyhámban főzök. Emellett egy postom képét is publikussá tettem, amikor HR tanácsadóként egy állásbörzén vettem részt ingben és zakóban, így téve teljessé a rólam kialakítani szánt képet. Természetesen minden más csak a barátokra, ismerősökre, vagy azok bizonyos körére tartozik, így például a megosztott – és néha megosztó – posztok, családi képek, vagy nyaralási fotók. Nem beszélve a politikai tartalmakról. Érdemes átnézni a Facebook beállításait, hogy azt követően már tényleg az a képet lássák rólad, amit te szeretnél.
A LinkedIn már egy másik, kapcsolatépítő oldal, szokták szakmai Facebooknak hívni, mert ott publikus, hogy ki hol és milyen pozícióban dolgozik. És ott ez a lényeg. A megosztott tartalmak is mások, leginkább HR-es, munkával, foglalkoztatással, motivációval, marketinggel és technikai újdonságokkal lehet találkozni a hírfolyamban, a mit ettem vacsorára postokkal nem. Ide érdemes feltöltened az alap önéletrajzod angol verzióját – ha nem beszélsz angolul, akkor a magyart -, megjelölve a cégeket, ahol dolgoztál, a pozíciókat, amiket betöltöttél, valamint a feladatokat, amiket elláttál, és amiben szakmai tapasztalatot szereztél. Az önéletrajzban a LinkedIn profilod linkjét jó megosztani, egyrészt, hogy a Facebook mellett a szakmai énmárkádat építsd, másrészt pedig, ahogy az önéletrajznál írtam, egy jól megírt és rendszeresem karbantartott profil „életben” tartja az önéletrajzot még évekkel később is, ha már látszik, hogy régebbi a CV, egy kattintással meg lehet nézni a potenciális jelölt aktuális munkahelyét, pozícióját.
A LinkedIn profil egyrészt egy hasonló lehetőség, mint az állásportálok és a munkaerő-közvetítő cégek adatbázisai, ahol rád találhatnak a HR-esek, és felvehetik veled a kapcsolatot. Ez a passzív része. Az aktív pedig a kapcsolatépítésben, a szakmai csoportokhoz való csatlakozásban, illetve az ott található álláskeresési lehetőségben rejlik.
Hogyan is tudod ezt jól használni? A jövő héten erről fogok írni egy külön cikkben, mert minden második állást ismerősön keresztül töltenek be, ez pedig egy kiváló fórum arra, hogy te is így találd meg a következő pozíciódat.