Az álláskeresés érzelmi hullámvasútján – mitől tudunk nehéz időkben is pozitívak maradni?

by | febr 21, 2022 | Állás, Álláskeresési tippek

Az álláskeresés időszaka megviselhet minket még akkor is, ha saját akaratunkból mondtunk fel. Melyek lehetnek azok a tényezők, gondolatok, amelyek segíthetnek áthidalni ezt az érzelmileg, mentálisan labilis időszakot?

Az egyik legfontosabb, hogy fogadjuk el, hogy az álláskeresés egy tanulási-változási folyamat. Főleg, ha már több éve nem kerestünk munkát. Az álláspiaci trendek, a technológiai eszközök nagyon gyorsan változnak, mint ahogy a jelentkezés technikája, trendje is változik. Változik, hogy mit és hogyan kell beírni a CV-be, hogy vonzó legyen a toborzók számára, hogy milyen adatokat nem vagyunk kötelesek megadni a leendő munkáltatónak, vagy hogyan készül és hogyan lehet beadni egy video CV-t. Változnak a platformok, ahol a fejvadászok, toborzók keresik a jelölteket. Számos olyan ismeretet el kell sajátítanunk, amelyre nem feltétlen volt szükség a korábbi munkánk során. Vagy egyszerűen nem használtuk, mert úgy gondoltuk, nincs rá szükségünk. Ilyen lehet például önmagunk képviselete, amely jelentősége megnő a soron következő állás kereséskor. Az álláskeresés folyamatában jobban fókuszálunk magunkra, a készségeinkre, képességeinkre, mi motivál bennünket stb. Így lesz a munka keresése önismereti út is egyben. Minden önismereti útnak vannak nehezebb időszakai is, ennek köszönhetően is lehet hangulati ingadozásunk. Ezért is fontos, hogy elfogadjuk, nem mindig tudunk pozitívan állni a kialakult helyzethez.

Amit kevesen vesznek figyelembe, hogy egy állás elvesztése után (még ha mi mondtunk fel) van egy rövidebb-hosszabb gyászfolyamat. Még a legrosszabb munkahelyeken is vannak olyan dolgok, amelyeket sajnálunk otthagyni. Ha hosszabb időt töltöttünk el a munkahelyen, biztos, hogy hatással volt a mindennapi életünkre is, alakultak ki olyan szokások, amelyek meghatározták a hétköznapjainkat. Pl. egy reggeli kávé a kollégákkal, egy jó poén, amit csak a korábbi munkatársak értenek stb. A munka elvesztésével nem csak a napi rutinok változhatnak meg, hanem a közösséghez tartozás élményét is elveszítjük. Ha pedig elbocsátottak bennünket, a gyászfolyamat sokkal hosszabb is lehet, amelyet semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Magában a keresési folyamatban is érhetnek negatív tényezők. Biztos, hogy el fognak néhányszor utasítani vagy nem jeleznek vissza az önéletrajzra (sajnos ez még mindig előfordul), lehet, lekésünk egy-egy jelentkezési határidőt… Ha ezek mind egy napra esnek vagy egymás után előfordulnak (akár többször is), természetes, hogy nem leszünk a legjobb hangulatban.

Mivel csökkenthetjük a negatív hatásokat?

Tekintsük munkának az álláskeresést is! Minden nap ez legyen a fókuszunkban, hiszen most ez a legfontosabb feladat: egy új munkát találni. Az álláskeresés folyamatát ugyanúgy meg kell tervezni, mint más feladatokat. Ha látjuk a lépéseket, könnyebben nekiállunk a feladatnak és konkrétan látni fogjuk, mi az, amit el kell végeznünk egy adott napon. Ugyanúgy keljünk fel, mintha dolgozni mennénk, szedjük össze a gondolatainkat, öltözzünk fel, ne pizsamában írjuk a jelentkezéseket. Ha tudjuk, tartsuk meg azokat a rutinokat, amelyek a korábbi munkakezdéshez kapcsolódtak. Ezek mind segíthetnek összpontosítani a napi feladatokra. Bevált pszichológiai trükk, ha tudunk összpontosítani, eredményesebbnek hisszük magunkat, amely jót tesz az önbizalmunknak és kiegyensúlyozottá tesz bennünket.

Vegyük figyelembe, hogy szükségünk van feltöltődésre. Sokan azt gondolják, ha nincs munkám, nem is fáradthatok el. Pedig dehogynem! Ez az időszak is nagyon megterhelő tud lenni, a bizonytalanság erős stresszfaktor, igenis szükség van a pihenésre! Pont ezért nem szabad feladni azokat a tevekénységeket, amiket szívesen csináltunk pihenésképpen. Ha szükséges, nézzük át az anyagi kereteket, esetleg keressünk más formát a korábbi tevékenységeinkhez! Ne tagadjuk meg magunktól a kikapcsolódást, pihenést és feltöltődést!

Mozogjunk minden nap, lehetőleg szabad levegőn! Tartsuk magunkat formában mind szellemileg, mind mentálisan és fizikálisan is! A szabad levegőn való mozgás segít megtartani vagy erősíteni az állóképességet, örömhormonokat termel és erős stresszoldó hatású. Számos kutatás számol be arról, hogy mennyire jó hatással van a mozgás a kitartásra és az önbizalomra is.

Ne hagyjuk, hogy a rosszkedv elhatalmasodjon rajtunk! Az természetes, hogy egyszer-egyszer rossz a kedvünk, de ha ez tartósan megmarad, ne szégyelljünk segítséget kérni akár coachtól vagy pszichológustól. Az így befektetett energia megtérül, mivel az önértékelésünk erősödni fog és szép lassan magabiztosabbak leszünk, amely hozzásegíthet minket egy jobb pozíció elnyeréséhez is.

Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.