Kiégtél vagy megrekedtél? Mi a különbség és melyiket hogy kezeljük?

by | ápr 8, 2022 | Álláskeresési tippek, Karriertanácsok, kiemelt

Manapság divatos a kiégés szóval jellemezni, amikor elveszted a motivációd, kedvetlen, életunt leszel, és nem motivál többé a munkád. Sokszor azonban csak megrekedés, elfáradás következik be nálad, és tudatos odafigyeléssel, lassítással, rövidebb szünettel, vagy akár pozíció/munkahely-váltással könnyen újra lelkessé válhatsz.

A tévhittel ellentétben nemcsak menedzserek, vezetők, hanem vállalkozók is kerülhetnek ilyen helyzetbe. Mindenki érintett lehet bizonyos szintig, ám az igazán komoly veszélynek azok vannak kitéve, akik az átlagnál magasabb stressz-faktorral találkoznak mindennapjaikban, és/vagy komoly emocionális megterhelésben részesülnek a napi munkavégzésük során.

Mi történik abban a folyamatban, amit a köznyelvben kiégésnek nevezünk?

Belépsz egy új munkahelyre, lelkesen, ötletekkel telve, és szinte mindenre igent mondasz, amit eléd tolnak. Lehetnek ezek irreális célok, mások által ignorált feladatok, és olyanok is, amelyek izgalmasak és kiemelkedő eredményekkel kecsegtetőek.

Az első időszakban kreatív vagy, elképesztő mennyiségű energiát mozgósítasz, és szinte szárnyalsz. Sokszor az ezért járó elismerés és dicséret további energia-forrásokat szabadít fel benned, így még nagyobb erőfeszítést tolsz a feladataid elvégzésébe.

Aztán elérkezik a pillanat, amikor nincs honnan tovább energiát meríteni, és beáll a teljesítményed egy adott szintre. Mivel az eredmények sem érkeznek olyan ütemben, mint előzőleg, a dicséretek, elismerések is csappannak, ez által még tovább csökken a lelkesedésed. Már nem olyan izgalmas minden nap több extra órát a munkahelyeden tölteni, és kezded nyűgnek érezni az ügyfelekkel való kontaktot, és egyre kevésbé látod hatékonynak a kollégáiddal való együttműködést.

Ilyenkor az is előfordulhat, hogy még csak a megrekedés szakaszában vagy, ahol elfogytak az ötleteid, a kreativitásod megcsappant kissé, és mivel elértél az első célállomásra, pillanatnyi megtorpanás következett be az irányban, hogy merre tovább.

Itt érdemes nagyon észnél lenned, mert ez az a szakasz, ahol többféle irányba indulhatsz tovább. A kiégés felé vezető leggyorsabb út, ha még több erőfeszítést teszel a munkádba, éppen úgy, mint annak előtte, és feszíted magad, hogy ugyanakkora eredményeket hozz. Csökkented a társas kapcsolataidat, hisz semmire nincs időd a munka mellett, ezáltal viszont növekszik a frusztrációd, ami a kollégákkal, ügyfelekkel való kommunikációdban is megjelenhet.

A teljesítményed folyamatos növelése, ezzel párhuzamosan az elismerések bezsebelése pumpálhatja ugyan az önbizalmad, és hozhat jó érzéseket, ennek kergetése viszont elhamarkodott, a saját fizikai és mentális egészségedet megviselő döntésekre hívhat.

Másik megoldás lehet, hogy megállsz egy kicsit, és tudatosan átgondolva, hogy mi történik, felteszel magadnak kérdéseket a hogyan tovább-al kapcsolatban. Szereted-e még azt a tevékenységet, amit végzel? Tudod-e másképp struktúrálni a munkádat és a napjaidat? Lehet-e még hatékonyabbá tenni a jelenlegi csapatot? Kaphatsz-e újabb, inspirálóbb feladatokat? Mi a te legfőbb motivációd?

Nem azonnali választásra, vagy munkahely váltásra buzdítalak tehát, hanem arra, hogy tudd, számodra mi a fontos. Hány órát akarsz dolgozni egy nap, mennyi emberrel akarsz találkozni, mit akarsz, hogy beleférjen az életedbe, és annak mentén cselekedj, hogy ezt meg tudod-e valósítani a jelenlegi helyeden. Mint oly sokszor, most is azt érdemes tudnod, hogy te hova akarsz eljutni.  

Ha megvannak a válaszaid, a megoldásokat is megtalálod. Teljesen elfogadható, és rendben lévő, ha vannak kisebb-nagyobb mértékű megrekedéseid. Mindannyiunknak vannak. Ha tudatában vagy ennek a mechanizmusnak, akkor felismered adott szakaszokat, így legjobb belátásod szerint dönthetsz arról, hogyan kezeled őket.

Lehetséges az a forgatókönyv is, hogy a jelenlegi munkádban tudsz változtatni az addigi rendszeren, és az új módszerek új lendületet adnak neked is. Az is rendben van, ha úgy döntesz, elég volt a pörgésből, most következzen egy kicsit nyugalmasabb szakasz, ahol az eddig elért eredmények fenntartása a cél. Az is lehet, hogy besokallsz, és új munkahely felé nézel. Ez utóbbi esetben javaslom, hogy már a kiégés felé vezető folyamat ismeretében kezdj az új helyen, és a kezdeti tempót vedd visszább valamelyest.

Bármerre mész tovább a megrekedésből, a saját jól létedet, egészségedet mindenképp tartsd szem előtt.

Gürtler Szilvia vagyok, ICF minősített professzionális coach. A tudatos, megoldás-orientált gondolkodásmód elsajátításával az élethivatásod beteljesítésében, és a bevételeid többszörözésében segítelek. Hiszem, hogy az örömmel végzett tevékenység, amelyben kibontakoztathatod a képességeidet, az túlmutat a munka fogalmán, és egyfajta elhívást jelent. Célom, hogy minél többen megtaláljátok azt az élethivatást, amely egyensúlyt teremt az életetekben.