Milyen legyen és milyen ne a vonzó álláshirdetés?
Először is ne legyen sablonos! A klasszikus hirdetés, amiből 12 egy tucat:
- X Kft. keresi új munkatársát
- Y pozícióba, akinek
- feladatai lesznek: 5 pontban felsorolva teljesen általánosan megfogalmazott feladatok, majd jönnek az
- elvárások, ami kitér a végzettségre, nyelvtudásra, tapasztalatra és a személyes jellemzőkre szintén 5 pontban és végül természetesen
- mindezért versenyképes fizetést nyújtanak.
Hogy ezt el tudd kerülni, mindenek előtt érdemes összeszedni, hogy mitől egyedi a céged? Mitől tér el a többi versenytárstól? Milyen a cégkultúra? Mi a víziója a cégnek, amihez szívesen csatlakozhat valaki? Mi az, ami miatt a jelölt titeket válasszon? Igen, jelenleg a munkaerőpiacon verseny van a jó munkaerőért, így muszáj úgy tekinteni a jelöltre, akit el kell csábítani, meg kell győzni, hogy nálatok kezdjen el dolgozni.
Ezt követően gyújtsd össze azokat a szakmai tapasztalatokat, végzettségeket, képesítéseket, illetve személyes tulajdonságokat, amikkel az ideális jelöltnek rendelkeznie kell, illetve jó, ha legalább 80%-ban megvan neki – erről később még írok. Ennek alapját képezheti a munkaköri leírás, hogy ki az, aki azt sikeresen be tudja tölteni az abban leírt feladatokat. Ilyenkor érdemes átgondolni, hogy bizonyos pozíciókhoz tényleg szükség van-e diplomára, vagy folyékony angol nyelvtudásra, mert ez szintén olyan szűrők lehetnek, ami kevesebb jelentkezőt eredményezhet, miközben lehet, hogy ezek nélkül is teljesen megfelelően el lehet látni a feladatokat. A kompetenciákat is jó, ha konkrétan fogalmazod meg, mert például nem mindegy, hogy a “kiváló kommunikációs képesség” mire is kell? Személyes vagy telefonos ügyfélszolgálatra? Kimenő, értékesítő, vagy bejövő panaszkezelő hívások kezelésére? Kapcsolattartásra a társosztályokkal, vagy a meglévő partnerekkel további értékesítési céllal? Vagy esetleg kintlévőségek behajtására?
A mit nyújtasz rész is kiemelten fontos, mert a versenyképes fizetés finoman szólva elcsépelt, és valljuk meg őszintén, hogy a bértárgyalásokon nem mindig a döbbenetesen magas összegek miatt kell “újraéleszteni” ájultságukból a jelölteket. Ha a fizetés “csak” piaci, azaz nem tudsz kiemelkedő bérezést biztosítani, akkor a mindig időben érkező utalás – bizonyos pozíciók esetében heti rendszerességgel -, a cafeteria elemei, a pozícióból induló, szintén konkrétan említett karrier-lehetőség, egyéb, vagy a cég által ajánlott továbbtanulási lehetőség is érdekes lehet a leendő kolléga számára.
Végül, de nem utolsó sorban: a kizáró okok, amiknek mindenképpen meg kell felelni, egyébként a feladatokat nem tudja ellátni. Itt utalok vissza az elvárásnak említett 80%-hoz. Igen, jó, ha egy jelölt ilyen mértékben megfelel az elvárásoknak, mert a maradék 20% akár motiváció is lehet a számára, hogy fejlődjön és ezáltal “belenőjön” a pozícióba. Viszont nem mindegy, hogy mi az a hiányzó rész. Egy ügyfelem tevékenysége engedélyhez kötött, melynek része, hogy a munkatársnak legyen közgazdász mester diplomája. Enélkül nem tudja foglalkoztatni. Ha a közvetlen vezető külföldi, akkor a cég hivatalos nyelvét legalább szakmai középfokon kell beszélni, de lehetnek más, ehhez hasonló követelményei is egy-egy munkakörnek.
Mindezek ismeretében érdemes újra fogalmazni a hirdetést, és ígérem, az eredmény nem marad el. Sikeres toborzást kívánok!