A vállalati cél kitűzésének és mérésének ereje a munkatársak motiválásában

by | febr 21, 2023 | kiemelt, Munkaadók - HR Blog

Aki üzlettel foglalkozik, pontosan tudja, kell, hogy legyen vállalati cél, anélkül nem lesz eredményes a cég, amelyet vezet vagy amelyben dolgozik. Mégis sok vállalkozás – a nagyobbak sem kivételek ebben- nehezen találja meg azt a célkitűzést, amely valóban támogatja a hőn áhított sikert. Ahhoz, hogy elérjük a kívánt eredményt két alapvető feltételnek kell teljesülnie: A megfelelő célt, azaz jó célt tűzzük ki és megfelelően valósítsuk meg ezt a célt. A héten a helyes célkitűzéssel fogunk foglalkozni.  

vállalati cél

Mi a vállalati cél?

Mit jelent pontosan a vállalati cél? Lépjünk egyet hátra és nézzük meg, hogyan határoznánk meg általánoságban a célt? A cél egy kívánatos állapotot vagy helyet jelent, amit szeretnénk elérni. Tehát a vállalati cél (egyébként minden más cél is) valamilyen eredmény-elvárást tartalmaz. Mivel itt most nem a mélyebb fogalom meghatározáson van a fókusz, ezért csak érintőlegesen említeném, hogy a vállalati célt ne keverjük össze a cég víziójával (amiből származtathatjuk a célokat), a küldetésével (amely társadalmi szintről tekint a cégünk működésére) vagy a stratégiával (ami egy megvalósítási terv).

    Milyen előnyökkel jár a jól meghatározott vállalati cél?

    A helyes vállalati cél azt fogja megmutatni, mi az általunk kívánt állapot, amelyet a cég rövidebb vagy hosszabb távon szeretne elérni.

      Megismerjük a cégünk külső-belső környezetét

      Képet kapunk a piacról, a konkurenciáról, a trendekről, az ügyfelelinkről, a belső erőforrásainkról, erősségeinkről-gyengeségeinkről, belső elvárásokról stb. Hiszen ezek mind-mind szükségesek egy jó cél kitűzéséhez. Üzleti öngyilkosság lenne úgy megalkotni a vállalati célokat, hogy a fentieket nem vesszük figyelembe. Ha mindezt körbejártuk, akkor tudunk megfelelő célokat kitűzni. Például hiába szeretnénk piacvezetők lenni, ha nincs rá belső erőforrás kapacitásunk. Ha az erőforrás bővítés nem kerül be a célok közé, akkor bizony hiába várjuk a nagyobb eredményt.

        A dilemmák és a konfliktusok száma erőteljesen csökken

        A helyesen kialakított vállalati célok iránytűként működnek a hétköznapokban. Ha a cég minden munkatársa ismeri a célokat, akkor a teljes csapat képes lesz egységesen, ugyanarra a célra fókuszálva végezni a feladatait. A vállalati cél fogja meghatározni a döntések irányát, az erőforrások elosztását, a tevékenységek prioritását és az ezekhez tartozó döntéseket könnyebben elfogadják a munkatársak is.

          A vállalati cél meghatározása javítja a külső-belső kommunikációt

          Egy jól kitűzött és jól kommunikált vállalati célt könnyebben képviselnek a munkatársak a belső- és külső ügyfelek felé, még akkor is, ha esetleg kevésbé pozitív. A megfelelő cél megadja a kommunikáció alapját, segíti az információ áramlását és segít megőrizni a jó kapcsolatot a vállalat ügyfeleivel, partnereivel. Láthatóvá teszi a lehetséges konfliktusokat, ugyanakkor segít ezeknek a konfliktusoknak az feloldásában és elsimításában is.

            A vállalati cél növeli a teljesítményt egyéni és vállalati szinten is

            Mivel ismert a kívánt állapot elérése, így konkrétan meg tudjuk határozni egy-egy munkatárs feladatát, kívánt eredményét a megvalósításban. Egyértelművé tudjuk tenni, mit várunk el tőle és azt milyen minőségben, teljesítmény szinten. Ezáltal a munkatársak tudni fogják, miért járnak be és miért dolgoznak és miért pont az csinálják, amit az adott napon. Ez növeli a motivációt, könnyebbé teszi az ösztönzési rendszer kialakítását, az teljesítményértékelést, így növelni tudja a eredményességet is.

              Hogyan lehet megvalósítható célokat kitűzni?

              A célkitűzés nem egy ad hoc feladat, hanem egy következetesen felépített folyamat, amelynek kulcsfontosságú szabályai vannak. Ha bármelyiket kihagyjuk, nagymértékben csökken a lehetőségünk a siker elérésére. Mire figyeljük, hogy megvalósíthatóak legyenek a vállalati célok?

              A vállalati cél mindig legyen konkrét

              Célunk legyen mérhető, pontos értékeket, határidőt tartalmazó! Jól kommunikálható és legyen egyértelmű, kinek szól!

                Legyen a cél a vállalat nagyságához igazított!

                Előfordul, hogy a vezetők túlértékelik a cég lehetőségeit vagy ennek ellenkezője, alábecsülik a vállalati kapacitásukat. Mindkettő motiváció vesztéshez fog vezetni; az első esetben frusztrációt fog okozni, a második esetben pedig eltűnik a motiváló kihívás a hétköznapokból.

                  Harmonizáljuk a célokat horizontális és vertikális szinten

                  Magyarul a vállalati nagy célt le kell bontani kisebb, szervezeti egységeket megszólító célokra. Illetve a különböző szervezeti célok nem mondhatnak ellent sem egymásnak, sem a fő vállalati célnak. Ennek az egyezetetésnek a hiánya sokszor szabotálja az eredményt, mivel szervezeti érdekellentétet okoz. Első olvasatra egy egyszerű folyamatnak tűnik, de a valóságban sokszor ez a leghosszabb része a célkitűzésnek.

                    Vonjuk be a munkatársakat is!

                    Ha kihagyjuk a munkatársakat, számos hatással kell számolnunk. Előfordulhat, hogy a munkatársak nem értik a célokat és/vagy nem tudják elfogadni. Ennek következtében növekszik a szervezeti ellenállás, csökken az egyéni motiváció, ami eredménytelenséghez vezethet.

                    Ha bevonjuk a munkatársakat, akkor máris lehetőséget teremtünk, hogy más nézőpontokat is be tudjuk hozni a célkitűzésbe. Ha eddig ezt nem tettük, akkor mindenképpen érdemes kipróbálni, hiszen a legtöbbször a munkatársak találkoznak a valóságban az ügyfelekkel, partnerekkel, konkurenciával. Nagyon sok hasznon tudás rejlik a munkatársaknál egy-egy célkitűzéshez.

                      Harmonizáljuk a vállalat és a munkatársak céljait

                      A munkatársaink leginkább saját céljaikon keresztül tudnak kapcsolódni a vállalati célokhoz. Ha nem látják a kapcsolódást, akkor hiába a profin kitűzött cél, kevesebb lelkesedéssel fordulnak a vállalat számára fontos célokhoz. A célok harmonizációja egyéni beszélgetéseken keresztül történik. Sokszor ott rontják el a vezetők, hogy nem szánnak elég időt a munkatársak egyéni céljainak feltérképezésére. Pedig nagyon sokszor azt tapasztalom, hogy sok jó ötlet, megoldás esik ki egy-egy ilyen beszélgetésből.

                      A legnagyobb hibát ott követik el a cégek, hogy bevonás nélkül próbálnak meg klasztereket kialakítani követve a divat-trendeket és nem kommunikálnak a saját dolgozóikkal. Lehet, időigényesnek tűnik a célok harmonizációja, de mindenképpen megéri, mert 2023-ban azok a cégek tudják megtartani a munkatársukat, akik képesek lesznek egyéni megállapodásokat kötni a munkatársakkal az egyéni céljuk támogatásáról.

                        Hogyan mérhető a vállalati cél?

                        Ahogy azt már fentebb írtam, nagyon fontos, hogy jól körülhatárolt céljai legyenek a vállalatnak. Ez a legfontosabb kiinduló alapja annak, hogy mérni tudjuk a célokat. A mérés sem egy statikus folyamat, főleg nem a mostanság jellemző, állandóan változó környezetben. Mérés kapcsán említhetném írhatnék a célkitűző rendszerekről (Pl. SMART), meg hogy milyen merhető célok vannak (pl. pénzügyi meg nem pénzügyi), de azt gondolom, akit ez érdekel, az utána tud nézni, rengeteg cikk kering erről a neten. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy átnézzük, hogyan érdemes a mérés folyamatát felépíteni.

                        Ki, mit mikor?

                        Miután kitűztük a célokat, érdemes egy akciótervet készíteni arról (is), hogy ki, mikor és milyen adatot ad meg ahhoz, hogy ellenőrizni tudjuk, hogyan állunk a célok megvalósításával. Előre határozzuk meg, kinek a feladata lesz a riportálás, kinek riportol, kinek a feladata lesz jelezni, ha az értékek nem az elvárt szinten vannak, milyen eltérést kell jelezni stb. Ha ez egyértelmű a kollégáknak, akkor elkerüljük az egymásra mutogatást és az utólagos bűnbak keresést.

                          Mérföldkövek a célok mérhetőségéért

                          A célokhoz érdemes úgynevezett mérföldköveket kapcsolni, amelyeket bizonyos időközönként mutatják, hogy jó úton vagyunk-e. Ha csak a folyamat elején és végén mérünk, akkor könnyen lehetséges, hogy csak utólag vesszük észre, hogy kisiklott a megvalósítás vagy hogy sokkal jobb eredményeket is el tudnánk érni.

                          A mérföldkövek változatosak lehetnek a dátumoktól kezdve a készenléti állapotig, de mindenképpen tartalmazniuk kell valamilyen értéket. Ha egy-egy mérföldkövet nem sikerül elérnünk vagy meghaladtunk, akkor érdemes átnézni az érintettekkel, mi lehet az oka. A közös ötletelés nem mehet át számonkérésbe, mert a saját sírunkat ássuk, mivel a munkatársak soha többé nem lesznek őszinték és nem fogják a hibákat jelezni.

                            Ellenőrzési – riasztási rendszer a következetes vállalati cél érdekében

                            A folyamatos monitorozás mindenképpen szükséges, hogy még idejében be tudjunk avatkozni, ha nem arra megy a folyamat, ami az elvárható lenne. Az ellenőrzési-riasztási rendszert is érdemes a munkatársakkal együtt létrehozni és akár közösen megegyezni abban, hogy milyen eltéréseket érdemes jelezni. Ezzel elejét vesszük, hogy nagyon eltávolodjunk a céltól és kárt okozzunk a cégnek. Illetve kollégáink is kapnak egy nagyon jó sorvezetőt, hogy melyek azok a hibák, amelyek még tolerálhatóak a megvalósításban.

                            Az ellenőrzési rendszer is csak akkor működik jól, ha a munkatársakat partnerként tekintjük és inkább a hiba kijavítására fókuszálunk először és nem a szankciókra. Ez nem azt jelenti, hogy egy-egy hibának ne legyen következménye, hanem hogy vagy előre kommunikáljuk az értékeket és a hozzá tartozó következményeket, de a legjobb, ha a következményeket előre és közösen állapítjuk meg a munkatársakkal.

                              Visszajelzés kultúrája

                              Erről egy többoldalas cikket (könyvet) lehetne írni, sajnos az a tapasztalatom, hogy ezen a téren nagyon sok vezetőnek szüksége van fejlődésre. Akinek ez nem megy, teremtsen minél több lehetőséget a gyakorlásra. Mert a jó visszajelzés építő jellegű, következetes, tényleg az adott szituációra és személyre alakított. És ami a legfontosabb, hogy normálisan, tisztelettel beszüljünk azzal, akinek a visszajelzést adjuk. Sokan nem veszik számításba, hogy ez is meghatározza legalább annyira a célok elérésének az eredményességét, mint maga a célkitűzési technika.

                                Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.

                                Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

                                Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.