A globalizáció és a távmunka egyre nagyobb térnyerésével megkérdőjelezhetetlenné vált a tárgyalóképes angol nyelvtudás a HR területen dolgozó vezetők számára is.
Ők azok ugyanis, akiknek több fronton is használniuk kell az angolt a munkahelyi kommunikációjuk során, ezért nagyon nem mindegy a számukra, hogy milyen szinten beszélik a nyelvet. A jó hír viszont, hogy kifejezetten HR specifikus üzleti angol tanulásával rövid időn belül magas szintre fejleszthetik mind a szakmai szókincsüket, mind pedig a tárgyalási és kommunikációs készségeiket.
Az alábbiakban megnézzük, hogy melyek azok a szituációk, amelyek megkövetelik az angol nyelvű kommunikációt, és amelyek téged is kihívások elé állíthatnak, ha HR vezetőként dolgozol.
Toborzási feladatok elvégzése
Az angol nyelv ismerete lehetővé teszi a számodra, hogy hatékonyan kommunikálj potenciális jelentkezőkkel a világ minden tájáról, ami kulcsfontosságú lehet a tehetségek megszerzésében és az állások betöltésében. Ebben a szakaszban mind az írásbeli, mind pedig a szóbeli kommunikáció előtérbe kerül, így széleskörű nyelvi készségekkel kell rendelkezned ahhoz, hogy eredményesen tudj kommunikálni a jelentkezőkkel és sikeresen vegyél részt a toborzási folyamatban.
Angol nyelvű állásinterjúk vezetése
Az angol nyelvű állásinterjúk lebonyolítása is a feladataid közé tartozhat, amelyek során magabiztosan kell kommunikálnod az állásra jelentkező jelöltekkel, és fel kell mérned a pályázók angol tudását is. Képesnek kell lenned angolul is szofisztikáltan megfogalmazni azokat a kérdéseket, amelyeket magyarul is megkérdeznél az interjú alanyoktól.
Minél komolyabb vezetői pozícióról van szó, annál magasabb szintű nyelvtudást várnak el a jelöltektől, így számodra sem mindegy, hogy mint interjúztató mennyire beszéled gördülékenyen az angolt. Nagyon furcsán nézne ki, ha a jelölt például sokkal választékosabban fejezné ki magát, mint te vezetőként, aki a cége képviseletében megköveteli a profi szintű nyelvtudást.
Tárgyalások lebonyolítása külföldi partnerekkel
Azokban az esetekben, amikor külföldi partnerekkel is kapcsolatban áll a munkahelyed, mint HR vezető sokszor kerülhetsz olyan helyzetbe, amikor neked kell tárgyalásokat lefolytatni angolul és a cégedet képviselni ezeken a találkozókon. Ilyenkor szintén nagyon fontos, hogy milyen benyomást keltesz, mennyire tudsz meggyőzően érvelni, egyetérteni, ellentmondani, közbeszólni, javaslatot, árajánlatot tenni, vagy éppen a cégedet bemutatni angol nyelven. Ezeket a készségeket, tárgyalási technikákat mindenképpen el kell sajátítanod ahhoz, hogy komolyan vegyenek téged egy üzleti tárgyaláson.
Külföldi kollégákkal való kapcsolattartás
A legtöbb multinacionális cégnél a munkatársak közötti kommunikáció nyelve szintén az angol. Folyamatos kapcsolattartást igényelnek a kollégákkal olyan személyzeti ügyek, mint például beléptetés, kiléptetés, javadalmazási kérdések, szabadságolással kapcsolatos ügyek stb.
Akár személyes, akár online formában történnek ezek az egyeztetések, felkészültnek kell lenned angolul is az adott témában, és zökkenőmentesen kell tudnod lebonyolítani az ügyeket a nem magyar munkatársakkal.
Képzések, prezentációk tartása
A munkahelyi képzések szervezésért és megtartásáért szintén a HR szokott felelős lenni. Ezeknek a lebonyolítása még magyar nyelven is igen összetett feladatot jelent, hátha még amikor mindez angol nyelven zajlik. A szakmai szókincs készségszintű használata mellett tisztában kell lenned azokkal a prezentációs kifejezésekkel is, amelyekkel képes leszel a tréninganyagot jól strukturáltan, és érthetően leadni, és hatásos prezentációt tartani. Ennek a készségnek az elsajátítása időt igényel, de célirányos nyelvi fejlesztés segítségével ez is eredményesen megvalósítható.
Külföldi tréningek, konferenciák
Az HR vezetőként lehet, hogy részt kell venned nemzetközi tréningeken, konferenciákon is, ahol az angol a kommunikációs nyelv. A tárgyalóképes angol lehetővé teszi számodra, hogy hatékonyan vegyél részt ezeken az eseményeken, s ezáltal bővítsd a tudásod, illetve építsd a kapcsolataid körét.
Álláshirdetések, munkaköri leírások megfogalmazása
Az angol nyelvű üzleti levelezés is fontos részét képezi egy HR vezető munkájának. Nemcsak a külföldi kollégákkal és partnerekkel kell folyamatosan kapcsolatot tartanod, hanem egy angolos pozíció meghirdetésekor magát az álláshirdetést is angolul kell megírnod. A munkaköri leírás elkészítésében is jártasnak kell lenned, nem beszélve a különböző meghívók, állásajánlatok, vagy éppen elutasító levelek megfogalmazásáról. Az üzleti angol levelezés protokolljának az ismerete elengedhetetlen, amennyiben multikulturális munkahelyi környezetben tevékenykedsz.
Összességében a tárgyalóképes angol nyelvtudás hiánya jelentős korlátokat jelenthet minden HR vezető számára a globális környezetben való hatékony működés és cégük nemzetközi stratégiájának a támogatása tekintetében. Ilyen esetben megoldás lehet, ha a cég lehetőséget biztosít a vezetőnek arra, hogy személyre szabott nyelvi mentorálást kaphasson, és ezáltal fejleszthesse angol nyelvtudását és tárgyalási készségeit.