Zöldremosás elkerülése a cégünknél: megfelelés az EU új szabályozásának

by | febr 6, 2024 | Kiemelt-2, Munkaadók - HR Blog

A zöldremosás (greenwashing) – amikor a vállalatok megtévesztő módon mutatják be tevékenységeiket környezetbarátnak – egyre nagyobb figyelmet kap a fogyasztók és a szabályozók részéről. Az Európai Unió idén elfogadott, új szabályozása, amely a zöldremosás elleni küzdelmet célozza, különösen fontos számunkra, mint vállalkozás számára. Ezek után a lelkiismeretünkön kívül már jogszabály is kötelez minket, hogy tisztán és hitelesen működjünk és kommunikáljunk.

Néhány fő pontot összeszedtem, hogy mit tehetünk, hogy elkerüljük a zöldremosást, és hogyan biztosítsuk, hogy tevékenységeink valóban fenntarthatóak legyenek.

greenwashing

Valós fenntarthatósági célok meghatározása

Fenntarthatósági stratégiánkat konkrét, mérhető célokra építsük, amelyek nemcsak a környezetvédelemre, hanem társadalmi és gazdasági fenntarthatóságra is kiterjednek. Olyan célokat határozzunk meg, amelyek valódi változást jelentenek. Jól válasszuk meg az időhorizontot is, hogy tartható, de azért kihívást jelentő lépésekben tudjunk haladni. Vonjuk be a stakeholdereket is a célokba, így megérthetjük az ő igényeiket és nézőpontjukat is. Biztosítsuk a megfelelő erőforrásokat a folyamathoz, és legyen felelőse a témának.

Átlátható működés, kommunikáció és jelentéskészítés

Figyeljünk arra, hogy a működésünk mindig átlátható, hiteles és tiszta legyen. Elkötelezetten törekedjünk arra, hogy ezeket a kommunikációnk is megfelelően mutassa be a partnerek felé. Az állításainkat tényekkel és adatokkal támasszuk alá, minden részlet őszinte és igazolható legyen.

Rendszeresen készítsünk fenntarthatósági jelentést, amely bemutatja céljainkat, folyamatainkat és előrehaladásunkat, biztosítva az átláthatóságot és elszámoltathatóságot. A megállapított célokat visszamenőleg ne módosítsuk, ismerjük be, ha valamit nem tudtunk elérni, és törekedjünk rá, hogy a következő évben meg tudjuk valósítani. A folyamatos jelentések lehetővé teszik számunkra a folyamatos fejlődést és a céges gyakorlatok javítását.

Belső – külső auditálás

A fentiek alátámasztására tudjuk rendszeresen auditálni a folyamatainkat és tevékenységeinket, hogy biztosítsuk, valóban megfelelnek-e a fenntarthatósági elvárásoknak. Ezek lehetnek belső ellenőrzések, vagy külső, hitelesített partnerek általi folyamatok is.

Ha lehetséges, szerezzünk minősítéseket vagy tanúsítványokat, mint például az ISO 14001, vagy a B-Corp, amelyek igazolják fenntarthatósági elkötelezettségünket és gyakorlatainkat. Ezek a tanúsítványok nemcsak növelik hitelességünket, hanem segítenek egy objektív keretet biztosítani, és azonosítani a fejlődésre váró területeket is.

Összhang a szabályozásokkal

Kövessük aktívan és elemezzük az EU és más szabályozók által meghatározott irányelveket és szabályozásokat. Figyeljük a helyi jogszabályokat is, amelyek pontosítják az EU direktívákat vagy törvényeket. Így biztosíthatjuk, hogy tevékenységeink nemcsak jelenleg, hanem a jövőben is megfeleljenek a fenntarthatósági előírásoknak.

greenwashing

Fenntarthatósági szakértő bevonása

Szakértők bevonása a fenntarthatósági folyamatokba nagyon hasznos. Konzultáljunk rendszeresen fenntarthatósági tanácsadóval, hogy biztosítsuk a legjobb gyakorlatok alkalmazását, és fenntartsuk a magas színvonalú fenntarthatósági teljesítményt, ezáltal biztosíthatjuk stratégiáink hatékonyságát és relevanciáját.

Ezek a szakértők segítenek az új trendek és legjobb gyakorlatok integrálásában üzleti folyamatainkba, valamint a fenntarthatósági teljesítményünk folyamatos javításában. Külső szemlélőként pedig nemcsak szakmai segítséget nyújthatnak számunkra, hanem olyan észrevételeket tehetnek a céges folyamatainkról, amelyeket mi belülről nem veszünk észre.

Teljes értéklánc vizsgálata

Amikor az üvegházhatású gáz emissziónkat vizsgáljuk, nem korlátozhatjuk a számításokat kizárólag a közvetlen tevékenységünkből adódó tételekre.

A legtöbb cégnél a legnagyobb kibocsátást az úgy nevezett Scope 3 típusú kibocsátások jelentik, amik kiemelkedő részben a beszállítói lánc általi kibocsátást foglalják magukba. Ezért különösen nagy figyelmet kell szentelnünk a beszállítók vizsgálatának. Törekedjünk arra, hogy a beszállítóinkat is fenntarthatósági szempontok alapján válasszuk ki. Ez magában foglalja a helyi termelők támogatását, valamint az etikus és környezetbarát termékek előnyben részesítését.

A beszállítókon kívül figyelnünk kell a gyártott termékeink utóéletére is. A vevők általi kibocsátás és a termék későbbi megsemmisítésének szén-dioxid lábnyomát is nyomon kell követnünk.

No offsetting – tényleges lépések a zöldítésre

Az offsetting, vagyis a szén-dioxid kibocsátás kompenzációja egy olyan módszer, ami szerint egyes vállalatok pénzügyi befektetéseket tesznek környezetvédelmi projektekbe, hogy ellensúlyozzák saját szén-dioxid-kibocsátásukat (pl. faültetés Venezuelában).

Az offsetting nem ideális megoldás, mivel valódi környezetvédelmi lépések nélkül állítják be magukat a cégek zöldként, továbbra is folytatják a környezetszennyező tevékenységeiket, miközben a kompenzáció révén “karbonsemleges” címkével látják el magukat. – Ez az új EU jogszabály szerint szintén kerülendő lesz.

Ahhoz, hogy elkerülhessük a zöldremosást, valós lépéseket kell tennünk a környezetbarát működés irányába. Inkább kezdjük kisebb vállalásokkal, de tényleges zöldítést kezdjünk el bevezetni a vállalkozásunk életébe. Minden valós lépés közelebb visz minket a fenntartható működéshez és egy szebb, gazdagabb világot segít teremteni.

Úgy gondolom, hogy egy felelősen, tudatosan gondolkodó vállalkozásnak a zöldremosás elkerülése nem csak a jogszabályi követelmények miatt fontos. Ha szeretnénk azt, hogy a következő generációk is megláthassák a világunk szépségeit, a sokszínű növény- és állatvilágot megcsodálhassák, és egy élhető, barátságos világban legyen lehetőségük felnevelni a gyermekeiket és unokáikat, akkor mindent meg kell tennünk a valódi fenntartható és környezetbarát működésért a vállalkozásunkban és az életünkben.

Pék Anikó vagyok, a CreArt Consulting alapítója. Vállalkozásoknak segítek abban, hogy fenntartható, környezetbarát módon működjenek, és ezáltal a versenyképességüket is növeljék. Mivel fontos számomra a téma, ezért egyéni ügyfelekkel is foglalkozom, akik szintén szeretnének fenntartható módon élni. Ebbe beletartoznak a hétköznapi tevékenységek, a pénzügyek, a karrier vagy a fejlődés is. Hiszek benne, hogy ha ezek mind rendben vannak, akkor energiában, anyagilag és lélekben is harmóniába kerülsz.

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.