A szakszó erre az állapotra a mobbing, ami munkahelyi zaklatást, terrorizálást jelent. Ennek áldozata szinte bárki lehet, függetlenül az egyéniségétől, a munkakörétől. Az első, és legfontosabb feladat, hogy felismerjük: ezzel állunk szemben.
A negatív kritika még nem mobbing, ha folyamatosan jelzik, hogy elégedetlenek veled, az sem az. Ezeket meg kell beszélni, meg kell kérdezned, mit változtass, mi legyen másképp ahhoz, hogy ne ilyen visszajelzéseket kapj. Lehet, hogy tényleg rosszul csinálsz dolgokat, és ezen változtatnod kell.
De egészen más a helyzet, amikor valóban verbális bántalmazásról van szó. Amikor úgy okoznak stresszhelyzetet neked, hogy annak sem a munkádhoz, sem a valósághoz nincs köze. A mobbing módszerei felettébb változatosak. Legfőbb jellemzője az etikátlan és szélsőséges hozzáállás, a megfelelő kommunikáció hiánya a munkavállaló felé. Szükségtelen viták, harcok, érdemi megoldások nélküli „beszélgetések” zajlanak ilyenkor. Általában hosszan és módszeresen építik fel, átlagosan fél év kell ahhoz, hogy olyan szintű károkat okozzon, amikor a munkavállaló már gyomorgörccsel indul reggel munkában, szombat délben már csak arra tud gondolni, hogy jaj, hétfőn megint munkába kell menni. Sírógörcsök, ideges reagálások jellemzik, amik természetszerűleg kihatnak a munkájára, és a terrorizáló személy ezzel igazolva is látja a viselkedése jogosságát: lám, a kolléga tényleg alkalmatlan (kérdés: amikor felvették, amikor éveket töltött a cégnél, nem volt az? Most lett az hirtelen?)
A mobbing etikátlan jellege folytán nehezen védhető, pár apró lehetőség azért adódik. De emellett a dolgozó keressen állást, mert a menekülés a leghatékonyabb. De talán helyre lehet hozni a helyzetet, illetve magadnak tartozol annyival, hogy megpróbáld helyrehozni. Még akkor is, ha nem vagy felelős a helyzetért, mert az áldozat sosem felelős azért, ami vele történik.
1. Próbálj meg higgadt maradni!
Az első pár hangos vita után már látni fogod az ellened használt „érvrendszert”. Ezekre próbálj racionális válaszokat találni, amit sohasem emelt hangon, mindig higgadtan adj elő.
2. Keress támogatókat!
A cégen belül biztosan lesz valaki, aki megérti a helyzetedet, és támogat. Ne várd, hogy egy vitában melléd áll, de legyen tanúja. Sokszor a viták, harcok úgy zajlanak, hogy a mobbingoló ügyel rá, hogy ne legyen tanúja ennek. A társaság a jelenlétével tud megvédeni. Nyilvánosan kevésbé bátor a mobbingoló, mert benne is felmerül, hogy nemcsak te, hanem más is etikátlannak fogja tartani.
ÉRDEKES: Mihez kezdj a negatív kritikákkal a munkahelyen?
3. Írásban kommunikálj!
Az írásos kommunikációnak több előnye is van ebben a helyzetben: a személyeskedésnek, a tárgytól eltérő témáknak nehezebb helyet találni írásban, és később, ha olyan helyzetbe kerülsz, könnyebb bizonyítani az állításaidat.
4. Kérj segítséget!
Lehet, hogy a cégvezetés, a HR nem is tud arról, mi zajlik a „csapatban”. Ha vannak írásos bizonyítékaid, tájékoztathatod őket. Ez a fajta tájékoztatás sose panaszkodás és személyeskedés legyen, sokkal inkább racionális, munkafolyamatot jobbító javaslat, aminek alapja, hogy lám, eszerint a levelezés szerint a dolgok most nem mennek jól.
4. Védd magad!
Az, hogy igazad van, ebben a helyzetben nem számít. A viták nem erről szólnak, hanem a mobbingoló helyzetéről. Valamiért ő szeretne föléd kerekedni, és ehhez mindig keresni fogja az alkalmat. Ne feledd, minden játszmához két ember kell legalább, ha ebben nem vagy partner, akkor a helyzetnek nem adsz esélyt a kibontakozásra. Ha egy sima beszólással kezdi, azt nem érdemes továbbvinni, nem tud mit kezdeni azzal, ha nem állsz bele a vitába.