Az üzleti kapcsolatépítésben jártasabbak azért vetik el ezt a lehetőséget, mert tudják: a szívesség drága dolog, olyat kérni kockázatos lehet. Nekik igazuk van, de ne felejtsük, lehet, hogy az ismerős pont azzal tesz szívességet egy másik ismerősnek, hogy téged beajánl hozzá, és nem kell milliós összegért toborzó szakemberrel új kollégát kerestetnie a feladatra.
A két kifogás (nem hízelgek, szívesség=kockázat) ugyanabból a félelemből ered: hogy majd az ismerős azt hiszi, csak azért keresem meg, mert bajban vagyok. Aki ettől fél, az a folyamatos kapcsolatépítést és kapcsolattartást mulasztotta el. Ezt valóban késő akkor pótolni, amikor „bajban” van, állást keres. Persze, a kapcsolatépítés is olyan, mint az álláskeresés: nem tanítják sehol, mégis tudni kellene. Vannak szakmák, ahol nélkülözhetetlen a kapcsolatépítés és kapcsolattartás (sales, ügyintézői munkák), a többség azonban nem tudja, mi a sok, mi a megfelelő és elfogadott e témában.
Aki még nem kezdte el, az tervezze meg, hogyan fogja csinálni. Aki már csinálja, az gondolja át, elég hatékony-e a kapcsolatépítésben.
Amikor egy álláskeresővel a kapcsolati tőkéjét elemzem, sokszor jövünk rá: sok embert ismer, de azok nem tudnak segíteni… Mert ők igaz barátok, de más szakterületről, álláskeresésben pont nem tudnak segíteni. Ezért is kell különválasztani a barátságot és a szakmai kapcsolatokat. Barátságban nincs üzlet, ahogy a régi mondás tartja, és ez még ma is érvényes. Ha arra jövünk rá, hogy sok barátunk van, de szakmai ismeretségünk, amit álláskereséskor mozgósíthatunk, alig, akkor bele kell kezdeni a kapcsolatépítésbe. Pár tipp, hogyan is kezdhetünk bele ilyen ismeretségek kialakításába:
Gondold át, mi a célja a kapcsolatépítésednek?
Most karrierről beszélünk, tehát e témában szakmai kapcsolatokat keresel leginkább, ahol azok az emberek/cégek lehetnek, akikkel segíthetitek egymást szakmailag, személyes bizalom esetén álláskeresésben akár. Fontos szem előtt tartani, hogy a kapcsolatépítés alapja a nyíltság, a bizalom építése. A bizalom kiépítése időt vesz igénybe, a megtartása emellett folyamatos munka. Csak abban az emberben fognak bízni üzleti és szakmai körökben, akinek nincs rossz híre, aki etikusan jár el mindig, és emellett megvédi az érdekeit. Ez utóbbi különösen fontos: aki mindig kizárólag mások érdekeit tartja szem előtt, valamiféle megfelelési kényszerből, az a kapcsolatépítéssel azt éri el, hogy egyre több ember fogja őt kihasználni.
Ez az elmélet, de a gyakorlatban meglehetősen nehéz elkezdeni, viszont muszáj.
Íme az alapozáshoz szükséges gyakorlati lépések:
1. Csinálj egy jó Linkedin-profilt, kutasd fel azokat, akikkel kapcsolatban álltál régebben, munka kapcsán. Ne a barátaidat keresd először! Az majd egy későbbi, izgalmas felfedezés lesz, amikor kiderül, szakmai vonalon is van közös ismerősötök.
2. Jelentkezz be Linkedin szakmai csoportokba! Kezdj el ott csevegni! Ha valaki felvet egy szakmai problémát, próbálj a legjobb tudásod szerint válaszolni. Ne tegyél fel eldöntendő kérdéseket, csakis nyílt kérdéseket. Ezzel tudsz párbeszédet indítani, és fenntartani a kommunikációt. Vagy tegyél fel te magad fontos szakmai kérdést, ami mindig is foglalkoztatott.
3. Járj el szakmai rendezvényekre, és kezdj beszélgetésbe emberekkel. Fontos, hogy ilyenkor szakmai eszmecsere folyjon, mert egy új kapcsolat csak így lesz értékes a másik fél számára is.
4. Segíts másoknak! Ha az ismerkedések során azt hallod, hogy valaki segítséget keres, ajánld fel neki a segítséged.