Nehéz feladat, hogy akkor is jelentkezzünk állásokra, ha épp nincs megfelelő álláshirdetés. Ilyenkor nem marad más, mint az általunk szóba jöhetőnek ítélt cégeket felkeresni, érdeklődni, van-e valamilyen nekünk való nyitott pozíció. De ezt nemcsak ebben a kényszerben érdemes csinálni, hanem az álláskeresés egyik eleme kell, hogy legyen, minden esetben, mert a mai magyar tapasztalatok szerint hatékony módszer.
A kulcskérdések itt két dologra irányulnak: hogyan lehet a nekünk megfelelő cégeket kiválasztani, és hogyan jelentkezzünk úgy hozzájuk, hogy nem hirdetnek állást?
A nekünk megfelelő cégeket iparág, szakterület, földrajzi elhelyezkedés, cégméret, magyar vagy multinacionális stb. szempontok alapján kell megtalálni. De mindenképpen reálisan. Nem érdemes addig szűkíteni a kört, amíg már alig marad felkereshető cég. Ez egy egyszerűbb, mechanikusabb munka, az internetes keresők, közösségi oldalak, publikus listák fognak segíteni.
A jelentkezés ilyen formájához viszont tudatosság, bátorság is kell. A tudatosság első lépése a megfelelő cégek kiválasztása volt, arra már tudjuk a választ, hogy miért szeretnénk náluk dolgozni. Ezt le is kell írni a nekik szóló bemutatkozó csomagban, ami ez esetben kicsit eltér az átlagos álláspályázattól.
Érdemes megérteni, miért is tud működni ez az úgynevezett „hideg keresés”. Az már városi legendaként ismert, hogy az állások nagy százalékát (egyes tippek szerint 80% is lehet ez az arány), nem hirdetik meg. Ha ez az arány tényleg ilyen nagy, akkor paradox módon így nagyobb lehet az esélyünk, mint egy álláshirdetésre jelentkezéssel. Természetesen ez csak találgatás, sosem lesz rá olyan statisztikai modell, számítás, számadat, amiből valós következtetések levonhatók.
Ezt elfogadva, kicsit a cég helyébe képzelve magunkat, gondoljuk át, miért nem hirdetnek meg állásokat. Pl. mert a cég piaci versenytársai számára is információt hordoz egy álláshirdetés, ezért nem jelenik meg hirdetés. De pont ez a feltételezés előrevetíti a reményt: ez így sikerülhet. Szerencsére sok valós példát is láttam már erre.
Ugyanez igaz a fejvadászokra is: van olyan pozíció, amire úgy kaptak megbízást, hogy nem hirdethetik meg. Ha ők nem találnak rád, te még rájuk találhatsz ezzel a módszerrel.
A bemutatkozó csomag tartalma
Alapvetően egy e-mail lesz, csatolmányokkal. Fontos, hogy a levél rövid, de érdekes legyen, és vagy a szakterületünk vezetőjének, vagy a HR-esnek érdemes címezni. Esetleg mindkettejüknek.
Egy „hideg keresés” esetén nem tudjuk a meghirdetett pozícióhoz kapcsolódóan bemutatni a magunk tudását, tapasztalatát, így azzal kell kezdeni a levelet, hogy milyen pozíciókat tudunk elképzelni magunknak. Érdemes nem a pozíciók megnevezésével meghatározni ezt, hanem feladatokkal: pl. ügyfelekkel való munka, vagy szállítmányozással kapcsolatos szervezői feladatok, vagy… Specifikus, mégis sok feladatra nyitottnak mutasson ez a felsorolás, ami max. 4 kompetenciaterületedet fedje le. Most jöhet a „személyre szabott” önéletrajz. Ezeket a feladatokat tárgyald ki benne: eddig hogyan, hol végezted őket, milyen eredményekkel.
Ez a megközelítés segíthet felkutatni azokat a nyitott, de meg nem hirdetett pozíciókat, amikkel egyébként nem találkoznál.