A munkahelyekre belépő új generációk mindig is új elvárásokat hoztak magukkal. Azonban a Z generáció megjelenése – enyhén szólva is – kisebb felfordulást okozott a HR és a vezetés területén. A korábban egészen jól bejáratott motivációs, teljesítményértékelési rendszerek, a vezetés feladatai, köztük a visszajelzési rendszere és kultúrája egyszerűen nem működik a legfiatalabb munkatársaknál. Ezért sok vezető még ma is azt gondolja, hogy ennek a korosztálynak nincs motivációja, nem érdekli semmi és szinte lehetetlen vezetni őket. Pedig mindez nem igaz, csak nem úgy jelenik meg, ahogy a korábbi generáció megszokta, ezért fontos figyelmet szentelni a Z generáció visszajelzési kultúrájára.
A Z generáció folyamatos visszajelzést igényel
A Z generáció tagjai a technológia és az azonnali információhoz való hozzáférés digitális korában nőttek fel, amely egy nagyon gyors és állandó visszajelzési kultúrát alakított ki a kommunikációjukban. Ezt a visszajelzési kultúrát keresik a munka világában is. És akár itt vége is lehetne a cikknek, hiszen ez a legnagyobb különbség a korábbi generációkhoz képest és ez az, amit nehezen élünk meg mindannyian egy-egy munka napon.
Mert a fiatal munkatársunk folyamatosan visszajelzést igényel egy olyan csapatban, ahol nagy valószínűséggel a többiek nem vágynak ilyen kommunikációra, súlyosabb esetben feleslegesnek tartják. És ez tényleg olyan, mintha más nyelvet beszélnénk. Ebben a cikkben a Z generáció visszajelzési igényéről és az igények teljesítéséről lesz szó, hogy könnyebben tudjunk együttműködni a hétköznapokban.
A digitális kommunikáció hatása a munkába álló fiatalokra
A mostanában munkába álló fiatalok egy teljesen új, digitális világ első képviselői és ennek legfontosabb következménye, hogy a kommunikációjuk teljesen új platformra került és új dinamikát kapott. Az okostelefonok és a közösségi média szerves részét képezik az életüknek, és az információkhoz gyorsan és könnyen hozzájutnak.
Az online kommunikáció és a közösségi média lehetőséget nyújt arra, hogy folyamatosan megoszthassák az élményeiket és visszajelzéseket kapjanak azokról, illetve arról, hogy amit tesznek, azt hogyan csinálják. Emiatt a Z generáció számára az azonnali és folyamatos visszajelzés természetes és szükséges a fejlődésükhöz és teljesítményük értékeléséhez. Számukra a visszajelzés egy folyamatos, valós idejű és kölcsönös folyamat, nem pedig egy előre egyeztetett időpontban megtartott formális beszélgetés.
Hogyan lehet megvalósítani a Z generáció visszajelzési igényét úgy, hogy mindannyian jól érezzük magunkat?
1. Azonnali és rövid visszajelzéseket adjunk.
Gyors és rövid visszajelzéseket várnak, amelyek könnyen emészthetők és azonnal használhatók. Hosszabb, bonyolult visszajelzések vagy visszajelzési folyamatok kevésbé vonzzák őket. Ha csak évente/fel évente/havonta adunk visszajelzést, fiatal munkatársunk azt fogja hinni, hogy nem érdekel minket, hogy ő mivel foglalkozik. Adhatunk negatív visszajelzést is nyugodtan, azonban nem a munka minőségére és/vagy folyamatára, hanem az eredményre érdemes fókuszálnunk.
2. Eredményekre fókuszáljunk, ne a folyamatokra
A fiataloknak a feladat elvégzése sokkal fontosabb, mint maga a folyamat. Ha egy adott feladatot meg lehet másként, gyorsabban, jobban, stb. csinálni, akkor abban biztosak lehetünk, hogy ő megtalálja. Lehet, hogy a már megszokott folyamatok sérülnek, de az is lehet, hogy ez indít be egy olyan változást, amelyet régóta halogatunk.
3. Interaktív és együttműködésre törekvő visszajelzések.
Ahogy már fentebb is volt erről szó, nagy az igényük, hogy aktív résztvevői legyenek a visszajelzési folyamatnak, és az interakcióra és a közös munkára helyezik a hangsúlyt. Az interaktív visszajelzések lehetővé teszik számukra, hogy aktívan részt vegyenek a beszélgetésben, kifejezzék a véleményüket és közösen találjanak megoldásokat. Ezt szokták az idősebb kollégák úgy megélni, hogy beleszólnak mindenbe. De ez a kommunikációjuk alapja, hiszen a saját, kommunikációs (digitális) platformjukon is pontosan ezt teszik. Nem beleszólnak, csak hozzászólnak a munkahelyi történésekhez.
4. Használjuk a sokoldalú Z generáció visszajelzési csatornákat
A különböző csatornákon keresztül érkező visszajelzéseknek örülnek leginkább. Ez lehet online platform, social média, azonnali üzenetküldő alkalmazások, és más digitális eszközök. Ez az első preferenciájuk. Hol a helye a személyes visszajelzéseknek? Be lehet, sőt kell is egy-egy személyes beszélgetést építeni a visszajelzési kultúrába, ahol a teljesítményről, azokat elérő lépcsőkről és az ahhoz tartozó motivációs elemekről érdemes beszélgetni. És itt is érdemes felkészülni az interakcióra. De ne feledjük, a digitális platformot preferálják! Szóval érdemes digitálisan is megjeleníteni a számukra.
5. Adjunk pozitív és építő jellegű visszajelzéseket
A Z generáció tagjai általában pozitív és építő jellegű visszajelzéseket preferálnak. Az elismerés, dicséret és támogatás fontos számukra, a kritika vagy negatív visszajelzés visszaveti a teljesítményüket. Számukra az elismerés nem csupán egy kiegészítő, hanem egy olyan eszköz, amely motiválja őket, és erősíti az elkötelezettségüket vezetőjük és ezáltal a cég iránt.
A Z generáció visszajelzési igényének hatása a munkahelyi együttműködésre
Ha a fenti pár gyakorlatot sikerül megismertetni és beépíteni a hétköznapokba, akkor sokkal könnyebb lesz az együttműködés a különböző korú munkatársak között. Egy biztos, az idő kerekét visszafordítani nem tudjuk, az új generáció a visszacsatolási kultúra egy új korszakát vezette/vezeti be a munka világába. Ha odafigyelünk és megismerjük az igényüket, rájöhetünk, hogy a gyorsabb visszajelzési kultúrának lehet számos előnye is, mint például a nyitottság és a valódi együttműködés megjelenése.
Nem szabad elfelejteni, hogy a Z generáció visszacsatolási kultúrája a növekedés és fejlődés iránti vágyukban gyökerezik. Nagyra értékelik a teljesítményükről folytatott őszinte beszélgetéseket, és tényleg várják, hogy útmutatást kapjanak a fejlődésükhöz. Azok a vállalatok, amelyek ezt az új kommunikációs-visszacsatolási kultúrát képesek integrálni, kialakíthatják a bizalmon alapuló együttműködést a fiatalabb munkatársakkal is. Ez a hatékonyság, a kreativitás és az innováció növekedéséhez vezethet és gyorsan piaci előnyhöz juttathatja a fiatalokra nyitott cégeket.
A cikk elolvasása után, kérlek, kerüld az általánosítást, a legjobb megoldások egyén- és helyzetfüggőek egy-egy generáción belül is.