A beszerzők munkája kulcsfontosságú minden olyan vállalat életében, ahol áruk vagy szolgáltatások áramlanak be a cég működésébe. Bár gyakran a háttérben dolgoznak, a munkájuk közvetlen hatással van a költségekre, a hatékonyságra és végső soron a cég versenyképességére is. De mit is csinál pontosan egy beszerző, és milyen készségek szükségesek ahhoz, hogy sikeres legyél ezen a területen?
1. Rendelkezel elemző gondolkodással és jó döntéshozatali képességgel
Egy beszerzőnek folyamatosan mérlegelnie kell: melyik beszállítótól rendeljen, milyen feltételekkel, mikor és mennyit. Ehhez elengedhetetlen az, hogy gyorsan és jól átláss helyzeteket. Sokat számít, ha szeretsz rendszerekben gondolkodni, össze tudod hasonlítani az árakat, a feltételeket és a minőségeket, és képes vagy az adatok alapján megalapozott döntéseket hozni. Egy jó beszerző nem impulzívan vásárol, hanem tudatosan és stratégiailag.
2. Jól tárgyalsz és nem ijedsz meg a keményebb helyzetektől sem
A beszerzés egyik legfontosabb része a tárgyalás: árakról, szállítási határidőkről, fizetési feltételekről, vagy akár garanciákról kell egyeztetned. Nem ritkán kemény üzleti érdekek állnak egymással szemben. Ilyenkor jól jön, ha nem veszíted el a fókuszt, és határozottan, ugyanakkor korrekt módon tudsz kommunikálni. Fontos, hogy ne riadj vissza attól, ha néha nemet kell mondanod, vagy keményebb alkupozíciót kell képviselned.
3. Precíz vagy és jól bánsz a határidőkkel
A beszerzői munka jelentős része adminisztratív: szerződések, megrendelések, árajánlatok és készletadatok között kell naprakészen lavíroznod. Itt nincs helye kapkodásnak, ha egy rendelés késik, az egész gyártási folyamat megcsúszhat.
Fontos, hogy:
- precízen és strukturáltan végezd a munkádat,
- ne felejts el utánajárni egy-egy részletnek,
- mindig tudd, hol tart a rendelés, és ki mit ígért.
4. Ismered az iparágat, amiben dolgozol
Nem mindegy, hogy mit szerzel be, hiszen más hozzáállást kíván az autóipari alkatrészek, az irodai nyomtatók vagy az élelmiszer alapanyagok beszerzése. Egy jó beszerző tisztában van azzal, hogy mit rendel és milyen követelmények vonatkoznak rá. Éppen ezért fontos, hogy nyitott legyél az adott iparág megismerésére: olvass utána, kérdezz, fejleszd magad.
Ez nemcsak a munkád minőségét javítja, de a beszállítókkal való kommunikációban is erősít – laikus kérdésekkel nehéz komolyan tárgyalni.
5. Szeretsz csapatban dolgozni, de önálló is vagy
A beszerzők gyakran több részleggel is együttműködnek, például logisztika, pénzügy, raktár, gyártás, minőségbiztosítás. Ahhoz, hogy gördülékenyen menjen a munka, fontos a jó együttműködés és a hatékony kommunikáció. Ugyanakkor azt is elvárják, hogy önállóan intézd az ügyeidet, és ne kelljen minden lépésedet felügyelni. Ha szeretsz kapcsolatot tartani, ugyanakkor felelősségteljesen, önállóan is boldogulsz, előnyben vagy ezen a pályán.
Szeretnél beszerző lenni?
A beszerzés ideális lehet azoknak, akik szeretik a strukturált, de változatos munkát, jól bírják a felelősséget, és nem riadnak vissza a napi döntésektől, tárgyalásoktól. Akkor érdemes ebbe az irányba elindulnod, ha jó vagy a kommunikációban, tudsz rendszerekben gondolkodni, és érdekel, hogyan működik egy cég háttérfolyamata.
Szeretnél beszerzőként dolgozni? Nézd meg aktuális beszerzői állásajánlatainkat, és iratkozz fel állásértesítőnkre, hogy elsőként értesülj a legfrissebb lehetőségekről!