Digitalizálódik a világ körülöttünk, ami a munkakeresésben is változásokat vont maga után. A fiatal álláskeresők többsége már otthonosan mozog a virtuális világban. Legtöbbjük számára már megszokott az, hogy az Interneten bonyolítják számlafizetéseiket, vásárlásaik egy részét. A közösségi oldalakon tartják a kapcsolatot ismerőseikkel. Egy-egy állás megpályázása előtt pedig alaposan szemügyre veszik a céget, így egy egészen összetett képet kapnak arról, hogy hova is adják be jelentkezésüket. Azonban akkor sem szabad még elbíznia magát a munkaadónak, ha felvette az új munkaerőt.
A 2000-es évek generációja, az Y generáció (vagy ahogy újabban említik őket: Facebook generáció) tagjainak motiválása nagyobb falat a munkaadók számára, mint azt korábban gondolták. Az új generáció tudatosabban építi életét, a munka-magánélet egyensúly sokkal fontosabb számukra, mint a korábbi nemzedékeknek. Ezen kívül a munkát nem csak pénztermelő eszközként tekintik, hanem életük szerves részévé válik. Az “azért dolgozom, hogy éljek” mondat tudatalattijukba szilárdulva egyfajta alapként fogalmazódik meg, és fel sem merül bennük, hogy ez esetleg másképp is lehetne. A szakmai- és személyiségfejlődés, és belátható karrierút a legfontosabb szempontok számukra, és mint ilyen, mindezek hiányában könnyen váltanak munkahelyet. A munkaadóknak tehát folyamatosan motiválni kell a fiatal, kreatív dolgozókat, akik egy röpke pillanat alatt képesek továbblépni, ha az adott munkájuk nem elégíti ki őket.
Hogy mivel lehet megtartani a jó munkaerőt? A belátható karrierút mellett a folyamatos lendületben tartás, a jó mentoring rendszer, és a belső gyakornoki programok azok, amelyekkel hosszabb távon maradásra bírhatjuk a munkavállalókat.
Ők már nem csak a pénzért dolgoznak – tehát ez kevésbé motiválja őket -, fontos számukra, hogy mihez adják a nevüket (és magukat). Így a cég profilját és a tevékenységét is tüzetesen átnézik, mielőtt döntenének: megéri-e nekik az adott vállalat nevét a későbbiekben, az önéletrajzukban feltüntetni. Ha a válasz nem, már keresik is az újabb lehetőségeket.
A kisvállalatoknál a kreativitás bevonása lehet a nyerő irányvonal, míg a nagyvállalatoknál a belátható és tudatos karriertervezés lehet célra vezető. Területekre bontva leginkább az IT és a pénzügyi ágazatot tartják vonzónak, és legkevésbé a gyógyszeriparról és energiaiparról vannak jó véleménnyel.
Fontos szempont továbbá, hogy a recesszió utáni időben a motiváció kiemelt szerepet játszik, hiszen az instabil helyzetben nehezebb megtartani a vállalkozó szellemű dolgozókat. Egyebek között erről is lesz szó a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (SZTMSZ) november 16-i konferenciáján, ahol a HR Oscar átadásra is sor kerül. A díjat a legjobb HR szakemberek kapják két kategóriában. Az Y generáció tagjainak motiválása pedig egy külön kategóriában választott díjazottal történik meg: 2010 legjobb HR témájú szakdolgozat íróját fogják elismerni.
Nem találtad még meg a számodra megfelelő karriert? Találd meg álmaid állását a CV-Online oldalán!
Forrás: HR Portál