A munkahelyi zaklatás sajnos még mindig tabu témának számít, az áldozat hallgat, mert szégyelli, mert félti az állását, a zaklató pedig megússza. Te tudod, hogy mit tehetsz, ha te vagy bármelyik ismerősöd áldozatul esik?
A munkahelyi zaklatás formái
A munkahelyi zaklatásnak több formája is lehet, beleértve, de nem korlátozva, a következőket:
Verbális – szexuális töltetű célozgatások, vagy más sokatmondó utalások, faji vagy etnikai gyalázások, viccelődések vagy kötekedések szexről, fajról, korról, vallásról, rokkantságról vagy nemi jellegről, ismételt randi-ajánlat, szexuális ajánlatok, egy személy testére, ruhájára tett megjegyzés, túlzott hízelgés vagy személyeskedés, támadó beszéd, vagy sértések, fenyegetések.
Vizuális, vagy nem-verbális – szexuális jellegű jelzések, vagy bámulás, fütyülés és kiabálás, sértő vagy valamire utaló nézés, vulgáris hangok vagy gesztusok, ellenséges vagy utálatos képek, poszterek, naptárak, rajzfilmek vagy obszcén e-mailek, túlzott figyelmesség szerelmes levelek vagy ajándékok formájában, vagy ellenséges, esetleg méltatlan írások.
Fizikai – a test helytelen érintése (pl. gyengéden hozzáérni, megpaskolni, megölelni, megcsípni vagy megdörzsölni a vállát), a puszi vagy egyes testrészek helytelen mutogatása, kényszerített szexuális természetű aktusok, a másik személy mozgásának akadályozása, bántalmazás, kizárásos vagy követelőző tettek vagy tevékenységek kor, etnikai hovatartozás, szex vagy faji alapon.
Kellemetlen munkahelyi környezet
A zaklatást egészében kell néznünk. Az udvariatlanságot, a gorombaságot és az érzéketlenséget nem szabad összekeverni a zaklatással. A zaklató magatartásnak eléggé súlyosnak kell lennie, hogy megváltoztassa az alkalmazási feltételeket és sértő munkahelyi környezethez vezessen. A munkahelyi zaklatás súlyossága attól is függ, hogy milyen sűrűn fordul elő az a viselkedés. Ha egyszeri esetről van szó, csak kötekedésről, fesztelen megjegyzésekről vagy egyszeri kellemetlen szexuális viselkedés vagy megjegyzés esett, az nem meríti ki a kellemetlen munkahelyi környezet fogalmát. Bár már egy egyszeri komoly zaklatási eset is törvényszegésnek minősül, főleg ha az fizikai vagy „quid pro quo” eset.
Az ellenséges környezetet meghatározó tényezők
- Ha mások viselkedése kellemetlen és nem kívánt
- Ha mások viselkedése verbális, fizikai, vagy mindkettő
- Ha bizonyos sértő megnyilvánulás egyszeri vagy gyakorta ismétlődő (pl. hosszabb ideig tartó zaklatások)
- Ha egy alaklmazott ellenséges és sértő viselkedésnek van kitéve
- Ha mások is csatlakoztak a zaklatás elkövetéséhez
- Ha a zaklatás több személy ellen irányult
Honnan tudja egy alkalmazott, hogy viselkedése mindig helyes-e?
- Kerüljük a megalázó, degradáló, sértő, vagy tiszteletlen viselkedést bármilyen személlyel szemben
- Ismerjük fel, hogy azok a megjegyzések vagy gesztusok, amelyek egyesek szerint elfogadhatók, másoknak megalázók, vagy sértők, kellemetlenek lehetnek
- Vegyük figyelembe, mi hogyan reagálnánk, ha ez a viselkedés a házastársunk vagy valamelyik családtagunk felé irányulna
- Kérdezzük meg magunkat, vajon ugyanígy viselkednénk-e a hitvesünk vagy gyermekünk előtt is
- Kérdezzük meg magunkat milyen érzés lenne, ha a viselkedésünket felvennék videóra, megírná az újság, vagy az esti hírekben szerepelnénk
Mit tehet az alkalmazott, ha egy munkatársa zaklatja?
Gyakran a zaklatásnak úgy tudunk a leghatásosabban véget vetni, ha egyszerűen megmondjuk az illetőnek, hogy fejezze be. Tudassuk vele, hogy kellemetlen az, amit csinál. Legyünk egyenesek és mondjuk azt, hogy: „Szeretném, ha csak szakmai kapcsolat lenne közöttünk” vagy „Szerintem az etnikai viccek sértők, ezért kérlek, az én jelenlétemben ne mondj ilyeneket.” Ha semmibe vesszük a helyzetet, attól az nem fog elmúlni. Ha az egyenes beszéd nem hat, akkor jelentsük a felettesünknek, a HR-esnek, vagy a vezetőség egyik tagjának.
Mi történik, ha egy felettes zaklatja az alkalmazottat?
Abban az esetben, ha a felettes maga is érintett a zaklatásban, vagy közel áll hozzá a személy, aki a zaklatást elkövette, akkor ne neki jelentsünk, hanem menjünk egyenesen a HR-eshez, vagy a vezetőség egyik tagjához, hogy ők oldják meg a problémát.
Mi történik, miután egy alkalmazott jelenti a zaklatást?
Mindegyik zaklatási jelentést egyéni alapon kezelnek. A vezetőségnek szüksége lesz az alkalmazott teljes közreműködésére, hogy alaposan kivizsgálják és elbírálják a problémát. A folyamat ideje alatt a bizalmas és kényes információkat csak azokkal kell megosztani, akiknek azokról tudniuk kell. A vizsgálat után az alkalmazott, akiről kiderül, hogy zaklatást követett el, megrovásban részesül, vagy akár el is bocsáthatják. A vezetőség értesíti a zaklatott alkalmazottat a vizsgálat eredményéről. Nem megengedett a megtorlás olyan személlyel szemben, aki bejelentett egy problémát, vagy panaszt tett, és azzal szemben sem, aki a vizsgálatban részt vett.
Mit tehet a munkaadó, ha a zaklatás munkaidőn kívül, vagy a cég területén kívül történt?
Általában, a cégnek nem szabad belefolynia az alkalmazottai magánéletébe. Bár a feletteseket a munkaidőn kívül is a cég képviselőinek tekintik, természetesen ez a körülményektől is függ. Ha egy felettes ellen panaszt tesznek, a cég utánanézhet és kiderítheti, hogy az alkalmazott munkáján kívüli tevékenységének köze van-e a céghez, és hogy annak káros hatása lehet-e a munkaadóra nézve.
Hogyan segíthetünk?
Nem lehet garantálni, hogy megelőzhetünk minden pert, igaz, nem mindig kerül sor perre, ha a munkaadó megtett mindent, hogy megelőzze a munkahelyi zaklatást és hatékonyan megoldotta az ezzel kapcsolatos problémákat.
A megfelelő humán erőforrás stratégia segít kidolgozni azt az irányelvet és folyamatot, amely alapján a cég megbirkózhat a munkahelyi zaklatás eseteivel és biztosítja a tanfolyamot, hogy minden alkalmazott jártas legyen a cég politikájában. Ezen kívül, a szakértők tanácsát is kikérhetjük, ha a cégnél előfordul munkahelyi zaklatás.
mayra.hu