Új motivációs eszközök kellenek az Y generációhoz

by | márc 28, 2011 | Hírek

Az Y generáció a munka fogyasztója, tudatos, információt gyűjt leendő munkahelyéről, világos preferenciákkal rendelkezik, összehasonlít és ítélkezik, még mielőtt a munkaadó találkozna vele. A karrier és a folyamatos fejlődés olyan alapelvárása a fiataloknak, amire egyelőre kevés munkaadó tud kielégítően reagálni – mondta portálunknak Toldi Gábor, a HVG HR Center igazgatója, akivel arról beszélgettünk, hogyan motiválható az ifjabb nemzedék.

– Az új generáció karriervágyainak kezelése és szakmai előrejutásának átláthatósága, motiválása kulcsfontosságú lesz a munkáltatók számára, máskülönben elvesztik tehetségeiket. Mi mérvadó leginkább az Y generáció számára, a munkájukat, munkahelyüket illetően?

– A Y vagy más néven is emlegetett facebook generáció egy egészen újfajta megközelítéssel áll a munkához. Munkahely választásuk preferenciái sokban eltérnek a korábbi generációktól. Számukra fontos a munka-magánélet egyensúly, a munkahelyen jól szeretnék érezni magukat, sikereket szeretnének elérni, elismerésben részesülni, amilyen gyorsan csak lehet! Egyfajta misszióval rendelkeznek, céljuk jobbá tenni a világot, ezért szempont, hogy a munkaadójuk kellően környezettudatos-e vagy sem. A karrier és a folyamatos fejlődés olyan alapelvárásuk, amire egyelőre kevés munkaadó tud kielégítően reagálni. A közelmúltban megjelent egy új könyv a témában Tehetségmágnesek címmel, a szerzőpáros Schuman és Sartain úgy fogalmaznak, ez a generáció úgy keres állást, mint ahogy más terméket vásárol. Az Y generáció a munka fogyasztója, tudatos, információt gyűjt, világos preferenciákkal rendelkezik, összehasonlít és ítélkezik, még mielőtt a munkaadó egyáltalán találkozna vele! Engedjen meg egy példát, ami egy hónapja történt a HVG Állásbörzén, egyik kiállítónkat megkereste egy fiatalember, aki tökéletesen megfelelt az adott pozícióra. A következőket mondta: olyan munkahelyet keresek, ahol legkésőbb ötkor abba lehet hagyni a munkát, nincs túlóra, eddigi tapasztalatomnak megfelelően dolgozhatok, továbbá legfeljebb 3 éven belül magasabb pozícióba kerülhetek.

– Ez a történet is jól mutatja, hogy a mai fiatalok számára fontos a vezetői karrier és az ezzel járó magas fizetés. De mi mással válhat még vonzóvá egy vállalat a számukra?

– A szakma egyre többet beszél munkáltatói márkaépítésről, azon belül is munkáltatói érték ígéretről (EVP=employment value proposition). A hitelesség ennek a célcsoportnak kiemelten fontos, azt kommunikálja magáról egy vállalat, ami igaz is rá! Ezeknek az álláskeresőknek kiemelten fontos a fejlődés, a tanulás, ami nem feltétlenül jelent pozíciót. Egy magyarországi felmérés alapján a magyar Y generáció számára kevésbé fontos a fizetés és a megbízhatóság, ami viszont kiemelt érték számukra az a nemzetközi háttér, karrierlehetőség, szakmai fejlődés.

– Nemcsak az Y, hanem a többi generációval kapcsolatban is igaz, hogy a motiváció és az ösztönzés évek óta vezeti a HR-esek előtt álló kihívások listáját. Miért megy ez olyan nehezen?

– Véleményem szerint a HR itt tehet talán a legtöbbet a vállalat üzleti sikerességéért. Egy a célokhoz, piachoz, és emberekhez igazított motivációs rendszer, egy megfelelő vezetői kultúra kétszámjegyű növekedést jelenthet egy vállalat életében, függetlenül az adott gazdasági környezettől. Danial H. Pink a Motiváció 3.0 című könyvében arról beszél, hogy a korábbi büntető és elismerő motivációs rendszerek nem minden esetben működnek, sőt, akár hosszú távon csökkentheti a teljesítményt. Ír egy a belső motivációra épülő motivációs struktúráról is: azért csinálom, mert élvezem. Jó példa erre a wikipedia. Gondolta volna bárki, hogy a világ legnagyobb értelmező kézi szótárát, amely több mint 40 nyelven elérhető a világban, olyan emberek fogják működtetni, frissen tartani, akik ezért nem kapnak pénzt és semmiféle elismerést? A legnagyobb gond még mindig a HR szervezeteken belül betöltött helyéről szól. Kevesen ismerik el, és látják be, hogy a vállalati kultúra, a vezetői kultúra igenis hatással van az üzletre. Aki viszont felismeri és alkalmazza az új megközelítéseket, üzleti előnyre tehet szert.

Forrás: HR Portál

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.