Milyen esélyei vannak ma a hazai álláspiacon a HR-eseknek? Mi tesz egy HR-est jó szakemberré? Hogyan tud egy kezdő személyügyes érvényesülni? Milyen területekre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, és mely irányba érdemes továbbképezni magukat? Tippek, tanácsok dolgozni kezdő, vagy munkát kereső humánerőforrás szakembereknek.
Most szeretne elhelyezkedni a HR területén vagy egy tapasztalt szakember, aki felfrissítené tudását? Bármelyik állítás igaz is Önre, biztosan hasznára válik, ha elolvassa Bob Calami, a New York-i Continuing and Professional Studies Human Resource Management and Development Graduate Program interim igazgatójának tanácsait. Szerinte az egyik legfontosabb terület a stratégia, illetve kiemeli azt is, hogy nagyon fontos megismerni saját iparágunkat, mint ahogy az a humanresources.about.com oldalán olvasható.
Az IBM-nél HR-szakemberként dolgozó menedzser a humán erőforrással foglalkozó alkalmazottaknak ad tippeket, amelyet a saját karrierjére alapoz. Úgy véli, az, hogy tisztában vagyunk az iparág sajátosságaival, amelyben dolgozunk, illetve hogy megértsük, miként lehet stratégiai szinten alkalmazni a HR-t a cégnél, csak a kezdet. Emellett kiemeli a közösségi hálózatok és a folyamatos tanulás szerepét is. Ez tökéletesen egybevág Dr. Dave Ulrich HR guru tanácsaival, aki meghatározta a HR kulcsfontosságú szerepét a mostani változó világban.
Öt tipp a kezdő HR szakembereknek
A felgyorsult üzleti világban egyre több kapcsolatot kell ápolnunk, illetve meg kell határoznunk, hogy mi az, ami kell a hatékonysághoz, és hogy egy vállalat sikert érjen el, legyen szó bármely iparágról. Amiatt, hogy jelentősebbé vált a kapcsolatok szerepe, a legfontosabb egy vállalat életében az információs korban a humán tőke.
A humán erőforrás szakértők új generációjának meg kell tanulniuk értékelni a társaikat és a kollegáikat annak érdekében, hogy megtalálják a leghatékonyabb módját annak, hogy megfelelően használják tudásukat és képességeiket a szervezetük céljainak elérése érdekében. Ráadásul a kereslet a humán erőforrás szakértőkre várhatóan 22 százalékkal nő 2018-ra a Bureau for Labor Statistics szerint.
Az alábbi öt tipp azoknak az új szakembereknek szól, akik belépnek erre a növekvő területre, akik meg akarják alapozni a jövőjüket a humán erőforrás szakmában. De ezek emlékeztetőül szolgálhatnak azoknak a profiknak is, akik a karrierjükben már előrébb tartanak.
Ismerjük meg az iparágat!
Egy cég humán tőkéjének hatékony felhasználása nem sikerülhet, hacsak nem ismerjük azt az iparágat, amiben a cég működik, és ha nem értjük meg, a speciális szakértelem miként segíthet abban, hogy megtaláljuk a legjobb módszert ahhoz, hogy a cég elérje az üzleti célokat.
Egy technológiai vállalatnál például ez azt jelenti, hogy időbe kerülhet, míg a fejlesztői csapat megtanulja, hogy készítsen és fejlesszen új termékeket, valamint a sales-esek ráérezzenek, miként szervezzék meg a működésüket. Minél több tudással rendelkezünk arról, a szervezetünk vezetői hogyan dolgoznak, annál jobban fel tudjuk mérni, milyen módon tudják támogatni a kollegákat a tréning programok, amelyekkel a gyenge pontokat azonosítani lehet, és felismerni a tehetségeket, akik leginkább támogatják a kezdeményezéseket és a vezetői stílust.
Használjuk a közösségi portálokat!
Ahogy a mondás tartja, a siker nem arról szól, mit tud valaki, hanem hogy kitől tud megszerezni információkat. A humán erőforrás szakemberekre ez fokozottan igaz, a szakmai hálózat segíthet abban, hogy megtaláljuk a legjobb tehetségeket és tréning szakembereket a cég számára, ahol dolgozunk. Az olyan közösségi oldalak, mint a Facebook vagy a LinkedIn, nélkülözhetetlen eszközökké váltak egy egyén szakmai hálózatának növekedésében, amely révén sokkal könnyebben tarthatják a kapcsolatot is a kontaktjaikkal.
Bizonyos szempontból a közösségi média használata a szakmai fejlődés érdekében azokat a napokat idézi, amikor egy fiatal tanonc referencialevéllel a zsebében elutazott egy új városba – bár a közösségi média sokkal nagyobb léptékben nyújt referencia hálózatokat -, hogy befolyásos embereket ismerjenek meg az iparágukban.
Természetesen mindez hiábavaló, ha csak elhelyezünk egy profilt az interneten és valójában nem használjuk a kapcsolatainkat. Érdemes egy picivel több időt fordítani arra, hogy megtekintsük a kapcsolataink új frissítéseit – mondjuk legalább tíz percet naponta -, hogy kiaknázzuk a hihetetlen előnyöket. A különböző szakmai csoportok a Facebookon és a LinkedInen kiegészíthetik a hagyományos szakmai értekezéseket azzal, hogy új kapcsolatokat teremtünk és információkat terjesztünk. A jól megszervezett csoportok lehetővé teszik az állandó, folyamatos szakmai információ terjedését.
Csakúgy, mint amikor szakmai ebédre megyünk a kollégákkal, hogy megbeszéljük a problémás területeket és megosszunk tapasztalatokat, a vitafórumok a közösségi oldalakon aktív fórumot nyújthatnak problémák előterjesztésére, és segíthetnek rájönni az adott módszerre, megoldásra, amire szükségünk lehet.
Más szakemberek szerint csak módjával kellene az ilyen oldalakat használni és szűrni kell az információkat. Így véli Csaposs Noémi, a Select Humánerőforrás Kft. ügyvezető-tulajdonosa is, aki lapunknak nyilatkozva elmondta: szerinte ezt inkább arra lehet használni, hogy meglévő kapcsolatokat tudjon valaki tartani, ápolni, esetleg új szakmai ismeretségeket, segítséget, vagy éppen információt szerezzen a munkájához. De nem ezen fog múlni valakinek a karrierje, aminek fejlődéséhez folyamatos tanulás, továbbképzés, élettapasztalat szükséges. Mint a szakember hangsúlyozta, a tapasztalatszerzés már az iskolaévek alatt sokat lendíthet a pálya elkezdésén, emellett egy idegen nyelv tényleges tudása is fontos, illetve hogy folyékonyan tudjon kommunikálni az adott nyelven. Emellett megfelelő hozzáállással, szorgalommal, alázattal segíthetjük a zökkenőmentes beilleszkedésünket.
Fontos a stratégia!
Tudjunk meg minél többet a stratégiai HR-ről és találjuk meg a módját, miként lehet stratégiai szinten alkalmazni a HR-t a cégnél, amelynél dolgozunk, hiszen ez az egyik legfontosabb terület.
Kreatív HR-esekre van szükség!
Egy humánerőforrás szakembernek különösen fontos hatékonyan felhasználni a szellemi tőkét és a közösségi oldalakat. Ugyanakkor van különbség abban, hogy valaki csak várja, maguktól megoldódjanak a problémák vagy kreatívan befolyásolja az eseményeket. A HR-esnek meg kell felelnie a szervezet vezetői elvárásainak, biztosítani kell őket, hogy igyekszik azoknak megfelelni és nyújtania kell kreatív megoldásokat, még mielőtt felmerülnének problémák, amit neki kell megoldania.
Fejlesszük a képességeinket!
Az üzleti világ drámaian megváltozott az elmúlt évtizedek alatt, és az átalakulás még mindig folyamatban van. Egy HR-es esetében különösen fontos az állandó tanulás, hogy felismerjék az új trendeket. Így idejében megtalálhatják a kulcsembereket a szervezetükben és felbecsülhetetlen értékű szerepük lesz az adott vállalatnál. Mivel olyan területen dolgozik a HR-es, ahol a kereslet állandóan nő, a humán erőforrás szakembereknek tudniuk kell, hogy munkaadóik valódi stratégiai partnereikként működnek.
Csaposs Noémi szintén úgy véli, fontos, hogy képezzék magukat a HR szakemberek, mivel változik a környezet, a gazdaság, a HR-esnek is tudnia kell követni az új trendeket. Főleg gazdasági ismereteket kell szerezni – mint kiemelte, ebben még nagy a hiányosság a szakmában -, mivel a jó HR-es egyre inkább üzleti partner is egyben, akinek meg kell értenie és támogatnia kell a felső vezetést és a cég stratégiáját.
Magyarországon telített ez a piac, nagyon sokan keresnek állást HR területen, akiknek már van tapasztalatuk, a pályakezdőknek pedig velük is versenyezniük kell – hangsúlyozta a szakember. Mielőtt valaki belép egy céghez, tisztázni lehet a lehetőségeket, motivációt, esetleges későbbi célokat, de a munkavállaló igyekezetén, proaktivitásán sok minden múlik. Hozzátette: az sem mindegy, hogy valaki melyik intézményben és milyen szakot végzett, ez alapvetően meghatározza az egyén boldogulását, karrierjét.
Szerinte rövid távon nem fog nagyon megnövekedni a kereslet a HR-szakemberek iránt, bár ez attól is függ, hány nagyobb vállalat jön még az országba, hiszen kisvállalatoknál nem szoktak HR-est alkalmazni. Hozzáfűzte azt is: fontos, hogy pályakezdő HR-esként ne a fizetést nézzük, ne számítsunk nagy összegre, örüljünk, ha megfelelő céget és tapasztalatot tudunk szerezni, amit később pénzre tudunk váltani.
Kővári Zsuzsa
HR Portál