A pályakezdéskor, kilépve a munkaerőpiacra, azzal szembesül az újdonsült álláskereső, hogy termékké vált. “Munkaerőpiacivá”.
Ebből következően, mint minden terméknél, nemcsak a beltartalom fontos, hanem a külcsín is, a csomagolás és a marketing. Van ennek is fogalma a szakmában mát, pár éve self management-nek hívtuk, ma pedig personal branding-nek.
Mi ez? Semmi különös és minden: a karrietervezésnek és-managementnek olyan tudatos, jól felépített, információkon alapuló folyamata, amikor az egyén minden online és élő bemutatkozási lehetőségét egységesen kezeli. Tisztában van önmaga munkaerőpiaci értékével, rendszerezett információbázisa van a tanulmányairól, képzéseiről, gyakornoki tevékenységéről, szakmai tapasztalatairól. Ezeket az információkat megfelelő formákban, egységes küldi, jelenteti meg álláspályázatok alkalmával. Felkészül, és az információkat gyűjt a lehetőségekről, és meg is ragad minden alkalmat a bemutatkozásra és az kapcsolatépítésre.
Az adatok mellett fontos a bemutatkozás formája is.
Mi a lehető legjobb bemutatkozási technika?
A korábbi évtizedek (’90-es évek) korrekt és komplex pályázati anyaga összeállt egy táblázatos önéletrajzból, a pozícióra/cégre szabott motivációs levélből, és egy professzionális fotóból.
Megjelentek azonban a technológiai újítások a munka világában!
A szakmai network-ön való részvétel, a közösségi médiák felhasználása, az online szakmai profil, a videó CV, mind-mind remek eszköz a bemutatkozásra!
Természetesen ezek a technológiai változtatások nem hagyták érintetlenül a munkarőpiacot sem. A bejáratott formák és technikák egyszerre elavultnak és formálisnak tűnnek, a fentebb leírt, máig használatos , azza a korábbi álláskeresői csomag“álláskeresői csomag” belesüllyeszti a pályázót a szürke tömegbe.
Kívánatossá vált a találékonyság, a kreativitás, különösen azoknál a pályakezdőknél, akik – biológiai okokból – még nem tudnak hosszú és impozáns karrierutat bemutatni, annál inkább személyiségüket, motivációjukat!
Ők nem is feltétlen ismerik a korábbi formákat, ha ismerik is, nem feltétlenül tartják jónak és mindenhatónak, és nem feltétlenül akarják ezeket használni. Nem hisznek az önéletrajzíró-guruknak, és egyáltalán nem hajlandóak még pénzt ia adni érte. “Nem áll nekik kézre”, sokkal inkább viszont az aktuális digitális világ eszközei és alkalmazásai!
Használjuk tehát bátran és okosan ezeket, hogy megválaszolhassunk a címbeli kérdést: egy ügyes, talpraesett, motivált, kihívásokra kész pályakezdőnek!
Marton Krisztina
HR szakértő
marton.kriszta@invitel.hu