A 41. Műegyetemi Állásbörzére nagy számban várják a 20-33 éves korosztályt.
Október 14–15-én, a Műegyetemi Állásbörzén nagyszámú érdeklődőt várnak a jelenleg aktívan állást kereső, ún. Y-generációból.
2020-ra várhatóan a munkaerőpiac fele Y-generációsokból fog állni, 2025-re pedig a 75%-a1. Ők a mai 20–33 évesek, tehát gyakorlatilag a legfiatalabb szereplőkről beszélünk a munkaerőpiacon – akik fenekestől felforgatnak mindent.
„A világnak mindig az aktuális legfiatalabb generációval volt problémája. A Veteránok (1925–45), akik megjárták a világháborúk poklát, előszeretettel forgatták a szemüket, mikor hippi Baby Boomer gyerekeik (1946–64) virágot tűztek a hajukba, trapéznadrágba bújtak, és a Woodstockon akartak bulizni. Amikor az X-generációsok (1965–81) voltak gyerekek, szüleik attól rettegtek, hogy antiszociálissá és agyhalottá válnak a sok tv-nézéstől, walkmannhallgatástól és képregényolvasástól. Most azt jósolják, hogy a milleniumi nemzedék, vagyis az Y- (1982–95) és a Z- (1996–2007) generáció tagjai miatt fog kihalni az emberiség, mivel képtelenek elszakadni az okostelefonjuktól, és a közösségi média világában élnek. Az Alfákról (2008–) pedig ne is beszéljünk, akik tablettel a kezükben nőnek fel, és attól a pillanattól kezdve, hogy elvágják a köldökzsinórjukat, online vannak” – foglalja össze humorosan Nemes Orsolya, az Y-generáció szakértője a huszonévesekről szóló, ingyenesen elérhető ebook-jában.
A Műegyetemi Állásbörzén több ezer hazai és külföldi állás és szakmai gyakorlati lehetőség közül válogathatnak az álláskeresők október 14–15. között a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi, K. épületében. Magyarország legrangosabb álláskereső rendezvényén a kiállítók 28%-a kínál szakmai gyakornoki programokat a (nem csak BME-s) hallgatóknak, 36-36%-uk pedig kifejezetten friss diplomás pályakezdőket, illetve már tapasztalattal rendelkező munkavállalókat keres. A rendezvény ingyenes és nyitott bárki számára, aki aktívan állást keres, vagy aki csupán tájékozódni szeretne a munkáltatók igényeiről és a könnyebb elhelyezkedés feltételeiről.
A 29 új kiállító többsége kifejezetten a felsőoktatási hallgatók miatt regisztrált, amely előnyhöz juttathatja a fiatal álláskeresőket a piacon. Az ő tipikus problémájuk, hogy a szaktudás mellett nincs kellő szakmai tapasztalatuk, gyakorlatuk. A gyakornoki programok lehetőséget adnak rá, hogy friss diplomás korukra megszerezhessék a hallgatók a szükséges rutint, és sikeresebben pályázhassanak a kiszemelt állásokra.
Ugyanekkor a munkáltatóknak is szembesülni kell azzal, hangsúlyozza Nemes Orsolya, hogy a mai, Y-generációs munkavállalóknak már mások az elvárásaik. A cégekre nem pusztán munkahelyként, hanem brandként is tekintenek: elsősorban azokat az állásokat pályázzák meg, ahol a vállalat értékrendjével és vállalati kultúrájával is egyetértenek. Ez új feladatot ró a munkaadókra, ugyanis gyakorlatilag harcolniuk kell a fiatal tehetségekért. Az állásinterjúkon így egyfajta párbeszéd kezd kibontakozni: már nemcsak az a kérdés, hogy a kedves jelölt miért szeretne az adott cégnél dolgozni, hanem azt is egyre többen mutatják be, hogy a vállalat mit tud nyújtani, miért érdemes éppen itt elhelyezkedni.
A fiatal tehetségek bevonzása mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a cégeknek arra is, hogy hosszú távon meg tudják őket tartani. Az Y-generációsok 54%-a ugyanis 2-5 munkahellyel számol, míg 16%-uk 6-9 munkaadót saccol a karrierje során (ezzel szemben az X-generáció tagjai 2-3, a Baby Boomerek pedig még csak 1-2-vel kalkuláltak)1.
Mivel egy új jelölt betanítása rengeteg idő, energia és pénz, olyan új trendek jelenhetnek meg egyre nagyobb számban, hogy vonzóbbá tegyék az adott munkahelyet, mint a kreatív, inspiráló munkahelyi környezet vagy a rugalmas, családbarát munkaidő.
Bővebb információ: www.allasborze.bme.hu
Időpont: 2015. október 14–15. (szerda–csütörtök), 10:00–17:00
Helyszín: Budapest 1111, Műegyetem rkp. 3., K épület
A belépés ingyenes, akárcsak a sikeres álláskereséshez szükséges felkészítő programok!
Szervező: Műegyetemi Ifjúsági Nonprofit Kft. és BME Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság
1: Millennials at work, PwC 2011 http://bit.ly/PwCMillennials