Alábecsülik magukat a fiatal nők a munkaerőpiacon
Nem könnyű pályakezdőként, tapasztalatok híján megfelelni a munkaerőpiaci elvárásoknak. A nők esetében többek között a családi állapot és az önbizalomhiány is befolyásolja az érvényesülést, – derült ki a Coca-Cola HBC Magyarország által támogatott kutatásból.
A kérdőív a hazai fiatalok munkavállalási szokásait és esélyeit mérte fel, és arra mutatott rá, hogy a fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedését többek között erőteljesen befolyásolja a társadalmi nem (gender) is. Az eredmények szerint ugyanis a nők általában sokkal kevesebbet feltételeznek magukról, mint a férfiak. A férfiak jobban tisztában vannak saját erősségeikkel és gyengeségeikkel, tudnak tanulni a hibáikból, képesek költségvetéseket és pénzügyi terveket értelmezni, terveket végrehajtani, árukat és szolgáltatásokat megfelelő áron eladni és meggyőzni felettesüket vagy társaikat ötleteik helyességéről. Ezzel szemben a nők elsősorban két kérdésben érzik magukat magabiztosnak: abban, hogy megfelelően osztják be idejüket és célkitűzéseiket, és hogy kollégáik és társaik kedvére tegyenek.
Nem másról van itt szó, mint az úgynevezett „soft skillekről”, azaz szociális és életvezetési készségekről, amelyek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy sikeresek legyünk az üzleti életben. Ezek a praktikák legalább annyira fontosak, mint a korábban megszerzett munkatapasztalat vagy az előképzettség. A megnyerő kommunikációt vagy a visszajelzések kezelését bármikor elsajátíthatjuk vagy tovább fejleszthetjük. A születési adottságaink ugyanis nem határozzák meg, hogy milyen munkahelyi készségekkel rendelkezhetünk, habár a társadalmi és kulturális előítéletek azt a hitet kelthetik, hogy nőként vagy férfiként bizonyos színtereken nem lehetünk eredményesek.
A munkahelyi előremenetelt a családi állapot is jelentősen befolyásolja. Talán nem meglepő, hogy a kutatás szerint a gyermeküket egyedül nevelő anyák huzamosabb időre kiesnek a munkaerőpiacról, habár ez a tendencia folyamatosan csökken, ahogyan a gyerekek egyre idősebbek lesznek. A férfiakkal szemben a fiatal anyák nagyobb eséllyel kerülhetnek úgynevezett NEET státuszba. A mozaikszó a “Not in Education, Employment, or Training” szavakból áll össze, ami azt jelenti, hogy az illető nem tanul, nem dolgozik és nem vesz részt semmilyen egyéb képzésben. A jelenség komoly probléma mind a hazai, mind a globális színtéren az Y-, és Z-generációs fiatalok körében. Ugyanakkor a kutatás arra is rámutatott, hogy a férfiak NEET státusza nem hozható összefüggésbe a családi állapotukkal.
Az eredmények felhívják a figyelmet arra, hogy a hagyományos iskolai oktatásban jellemzően kevés figyelmet fordítanak a soft skillek fejlesztésére, illetve azt várják, hogy ez a formális kereteken kívül történjen meg. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy megerősítsük a pályakezdőket elhatározásaikban és eszközöket adjunk a kezükbe, hogy önbizalommal, felkészülten indulhassanak neki a munkakeresésnek. Ebben tud segíteni az #énjövőm, a Coca-Cola HBC Magyarország fiatalok elhelyezkedését támogató ingyenes, egynapos karriertréningje! Tudj meg többet és jelentkezz itt:www.enjovom.hu