Múltheti cikkünkben írtunk a dánok módszeréről, vagyis, hogy náluk a túlórázás nem létezik. Amikor túlóráról beszélünk, egyből arra gondolunk, hogy tovább maradunk az irodában, és ülünk a számítógépünk előtt. Mi a helyzet az esti e-mailekkel, vagy a munkaidőn kívüli telefonhívásokkal?
A munka és a magánélet egyensúlyát nagyon nehéz megtalálni, főleg amióta az okostelefonon, tableten, laptopon keresztül állandóan elérhetőek vagyunk. A technikai fejlődés egyik következménye, hogy elképesztő mennyiségű email érkezik – amikre természetesen válaszolni is kell, ezzel kevesebb idő jut a tényleges munkavégzésre. Sokan ezért a munkaidejükön kívül is válaszolnak a leveleikre. Ez a családunkra, és a magunkra szánt idő rovására megy, ami rengeteg stresszt eredményez. Azt már több kutatás is bebizonyította, hogy a stresszes munkavállalók kevésbé hatékonyak, mint akik kiegyensúlyozottan érkeznek be a munkahelyükre. Az, hogy mennyire sikerül éles határt húznunk a munkánk és a magánéletünk között elsősorban az igényeinktől és elhatározottságunktól függ. Sokan érzik úgy, hogy főnökük elvárja, hogy mindenre azonnal válasz érkezzen, vagy hogy pozíciójuknál fogva, még szabadság alatt sem lehetnek elérhetetlenek.
Erre muszáj válaszolnom…
Nem. Nem muszáj.
A munkavállalót a rendelkezésre állási kötelezettség csak a munkaidejében terheli.
Persze, könnyen elérhető marad a főnöke számára, főleg, ha céges telefonon, laptopon dolgozik, de nem kell készenlétben lesni a telefont, hátha érkezik egy kérdés. A munkaáltató nem szankcionálhat, ha nem válaszolunk a levelekre, vagy telefonhívásokra a szabadidőnkben. Kivétel természetesen itt is lehet az együttműködési kötelezettség alapelvéből következően. Ha a munkáltató előre jelzi, hogy keresni fog munkaidőn kívül, és legyél kedves egy telefonhívás erejéig rendelkezésre állni, akkor nem mondhatsz nemet. A munkáltató azonban nem élhet vissza ezzel a jogával, vagyis ez nem lehet napi rendszerességű, hiszen arra már intézményesítve van a készenlét. Ugyanez a helyzet a szabadság ideje alatt, vagyis akkor sem elvárható, hogy munkával kapcsolatos dolgokkal foglalkozzunk.
Új törvényi szabályozás
A munkaidőn túli email- és telefonstop egyre szélesebb körben terjed el. Már nem csak egy-egy cég dönt úgy, hogy csökkenti a munkavállalókra nehezedő nyomást, hanem teljes iparágak, és országok is tesznek lépéseket efelé.
A franciáknál már törvényt is bevezettek, amiben tiltják a munkavállalók zargatását. A bírósági határozat értelmében reggel 9 előtt, és este 6 után, nem küldhetnek emailt. Vagyis küldeni küldhetnek, de a munkavállalónak nem kötelessége megnéznie, vagy válaszolnia rá.
A Volkswagennél 2011-ben vezették be, hogy a munkaidő lejárta után fél órával a vállalat szerverei nem továbbítják az emaileket, és csak másnap reggel, munkakezdés előtt fél órával élesedik újra. Természetesen ez a korlátozás a vezető beosztású alkalmazottakra nem vonatkozik. Hasonló rendszert alakítottak ki a BMW, az E.On, és a Deutsche Telekomnál is.
A Henkelnél szintén 2011-ben „email amnesztiát” adtak a dolgozóiknak, vagyis Karácsony és Szilveszter között csak vészhelyzetben emailezhetnek.
Magyarországi kilátások
Rengeteg kutatás foglalkozott már a magyarok munkavégzési szokásaival, és a legtöbből az derült ki, hogy nagyon sokan viszik haza a munkájukat, és a munkaidejük után is azon dolgoznak. Az OECD 2012-es tanulmánya szerint a magyaroknál csupán 3 országban (a 34-ből) dolgoznak többet az emberek. A Randstad 2013-as reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a magyar munkavállalók 50%-a a karácsonyi ünnepek alatt is informálódik a céges ügyekben, 32%-uktól pedig el is várják, hogy bármikor rendelkezésre álljanak. Ezzel borzalmasan túlhajtják a munkavállalókat, aminek látványos hatása van a munkahelyi hatékonyságra, és az egyre növekvő stressz-szintre. Talán lassan a Magyarország is felismeri, hogy a munkavállalónak és a munkáltatónak is egyaránt jobb, ha feláll az egyensúly a magánélet és a munka között.
Ne csak a munkáról szóljon az életed!
A körülményektől függetlenül tegyél meg mindent a magad részéről azért, hogy el tudd különíteni a munkádat a magánéletedtől. Hozz tudatos, határozott döntéseket! A munkaidőd lejárta után kapcsold ki a telefonodon az email értesítőt, ha van céges mobilod, azt némítsd le, vagy kapcsold ki. Amikor a családoddal vagy ne a munkahelyi problémákon agyalj, hanem élvezd ki a pillanatokat. Szánj elegendő időt magadra, hogy fel tudj töltődni. Ha elkezdesz odafigyelni ezekre, jobban fogod magad érezni a munkahelyeden is.