Cvonline.hu

Mindfulness – munkahelyi stresszkezelési tippek

Időnként mindannyian küzdünk stresszhelyzetekkel a hétköznapokban és a munkahelyünkön is. Ilyen például a prezentálás előtti idegesség, az elvárások maximális teljesítése, a jövő túltervezése, illetve a határidős és otthoni feladataink összeegyeztetése. Ezek a helyzetek bárkivel előfordulhatnak, azonban könnyen áteshetünk a ló túl oldalára, amikor már komoly problémát jelentenek akár az egészségünkre nézve is. Ebben a cikkünkben bemutatunk egy módszert, ami nemcsak segít megelőzni a stresszt, hanem segít kilábalni is ebből az állapotból. Ez a mindfulness, vagyis a „tudatos jelenlét”!

Mielőtt leírnánk, hogy pontosan mi is ez a technika, térképezzük fel az alap problémát. Alapvetően a képzeletünk szeret elkalandozni, saját teóriákat gyártani. Biztosan volt már veled is olyan, hogy félrehívott a főnököd/tanárod beszélgetni, és az alatt a pár másodperc alatt, amíg odamentél hozzá, ezer meg ezer variáció futott végig a fejedben: Ki akar rúgni? Le akar szidni?

Az agyunk szereti ilyen módon kombinálni az egyébként rendkívül hétköznapi jeleneteket. Sokszor ezek a nem megtörtént gondolatok okozzák a probléma forrását, hiszen már alapból negatívan állunk a helyzethez.

Másik jó példa, ha a túl sok feladatunk van egyszerre. Ilyenkor rágörcsölünk az elvégzendő teendők mennyiségére és az időhiányra, emiatt nem vagyunk képesek megfelelően priorizálni, és a túl nagy nyomás miatt gyakran halogatjuk is a teendőinket, így egy ördögi körbe kerülünk, ami csak tovább fokozza a stresszt.

A Mindfulness technika egyfajta meditáció típus, egy szemléletmód, ami a jelen pillanatra fókuszál, nem véletlenül „tudatos jelenlétnek” fordítjuk. Az eddigi tapasztalatok szerint számos pozitív élettani hatása van. Javul a memória, az alvás minősége, csökken a vérnyomás és a stressz-szint. Az önmonitorozás képessége fejlődik, könnyebb összpontosítani, ami növeli a munkavégzés hatékonyságát. Egyre több cég alkalmazza ezt a módszert a menedzser-tréningeken is, hiszen a menedzsereknek állandó problémája az idővel és a feladatokkal való zsonglőrködés. A multitaskingnek is van korlátja, ha túl sok felé szórjuk a figyelmünket, az kimerítő fizikailag és szellemileg is.

A lényeg, hogy MINDENRE amit alapból is csinálnál, arra elkezdesz figyelni. Ha a reggeli kávédat iszod, akkor koncentrálhatsz mondjuk a kávé melegére, vagy az illatára. Ha például sétálsz a munkahelyedre, fókuszálhatsz a környezetedben lévő zajokra, a madarak csicsergésére, a lágy szélre. De ha nincs más, akkor mindig kéznél van a levegővétel, ahogy be, aztán kifújod a levegőt.

Íme néhány konkrét tipp, amit alkalmazhatsz a hétköznapokban:

  1. Legyen napindító rituáléd. Adj magadnak reggel pár percet, amit kellemesen töltesz el egy kávé vagy tea társaságában. Még ne foglalkozz a munkával vagy az egyéb teendőiddel, csak koncentrálj arra, amit éppen csinálsz. Ha nem kávézol, egy munka előtti kocogás is jó lehet, arra, hogy magaddal tölts egy kis időt napindításként.
  2. Munkába menet gondold végig, mi a célod a mai napra, és napközben tégy eszerint. A kitűzött cél legyen reális, teljesíthető, így a nap végén elégedett lehetsz, ha sikerül megvalósítani.
  3. Tarts szüneteket! Ha úgy érzed, hogy csökken a koncentrációd, szellőztesd ki a fejed. Sétálj egyet, vagy szívj egy kis friss levegőt, és közben figyelj magadra, és a körülötted lévő hangokra, illatokra.
  4. Figyelj mindig arra, ami épp történik veled. Ha ebédelsz, akkor az ételre, ha dolgozol, akkor az adott feladatra fókuszálj, és próbáld meg a többi zavaró dolgot kizárni.
  5. Vedd észre, mik azok a dolgok, amik kizökkentenek. Hol, mikor kalandozol el? Próbáld meg ezt tudatosítani, majd finoman visszaterelni a figyelmed a jelenre. Ha ezt rendszeresen csinálod, láthatod, mik azok a dolgok, tevékenységek, amik alatt gyakorta elkalandozol. Gondold át, vajon mi lehet ennek az oka.
  6. Iktass be minden napba pár perc semmittevést. Engedd meg magadnak, hogy legyen egy kis idő, amikor semmit nem kell csinálnod. Figyeld meg, milyen felszabadító érzés!
  7. Este röviden gondold át az elmúlt napot. Légy hálás a pozitív dolgokért, és értékeld magad, ha valamit jól csináltál.

 

Ha sikerül ezt a pár praktikát a hétköznapjaid részévé tenni, javulást fogsz érzékelni az életminőségedben. Az egyensúly megtartása fontos a lelki és testi egészségünk megóvása érdekében, nem utolsó sorban pedig a teljesítményünkre is pozitív hatással van. Amennyiben bizonytalan vagy, keress fel szakembert, aki segíthet a szemléletmód-váltásban.

Fontos, hogy olyan munkahelyet találj magadnak, ahol mindezt megvalósíthatod. A Cvonline.hu segít megtalálni álmaid állását, több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, vagy használd keresőnket, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat, vagy készítsd el Gyors Profilod, mellyel akár 3 perc alatt is elkészülhetsz (tényleg így van, teszteltük is)!

 

Szerzők: Tarnai Szilvia és Jóni Bernadett

Cvonline.hu

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Megosztás:

Advertisement