Kevesen tudják, hogy a NAV a tavalyi év során új szolgáltatásokat vezetett be az online ügyintézéssel kapcsolatban. A főként magánszemélyeknek és egyéni vállalkozóknak szóló funkciók megkönnyítik az ügyintézést, így bizonyos ügy típusokat már pár kattintással egyszerűen elintézhetünk. Nézzük meg részletesen, hogy melyek ezek, és mik a legfontosabb tudnivalók.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) saját fejlesztésű Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásában (ONYA) jelenleg összesen négy ügycsoportban biztosítja az online ügyintézés lehetőségét, amit a hagyományos webes felület mellett a mobiltelefonunkon is használhatunk. Egy magánszemély adószám igénylése így körülbelül fél órás folyamattá rövidült, vagyis a bejelentést követően ennyi időn belül automatikusan megküldik az új adószámot.
Az első két ügycsoport a tavalyi év elején az adóazonosító jellel, adóigazolvánnyal, vámazonosító számmal és levelezési címmel kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettséggel kapcsolatos bejelentések, illetve a jövedéki adóval kapcsolatos bevallások, adó-visszaigénylések, és a jövedéki adóról szóló törvény 80. § (1) bekezdés szerinti adóalanyok számára készült adóbevallási tervezetekkel kapcsolatos.
A tavalyi év második felében további két ügy típussal bővül a kínálat, a magánszemély adószám igénylésének, valamint az ezzel kapcsolatos egyéb bejelentések lehetőségével, illetve az egyéni vállalkozók is bejelenthetik adataikat és azok változását.
A kitölthető nyomtatványok, illetve bejelenthető adatok köre folyamatosan bővül.
- december 18-ától lehetővé vált az online felületen a:
– NAV_J09 Adatszolgáltatás a jövedéki engedélyes kereskedő készletváltozásáról,
– NAV_J27 Magánfőző párlat adójegy megrendelése,
– NAV_J33 Jövedéki kiskereskedő és bérfőzető bejelentése,
– NAV_J41 Üzemanyagtöltő állomás adatszolgáltatása
nyomtatványok kitöltése és benyújtása is.
Hogyan használjuk?
Az ONYA nagy előnye, hogy használatához nem szükséges semmilyen más program, tehát a nyomtatvány kitöltő-program előzetes letöltése, telepítése sem. Az informatikai felület azonosítja a bejelentőt, ezt követően a saját vagy képviseltjei bejelentései láthatóvá válnak. Fontos, hogy a bejelentés megtétele során az ügyfél láthatja a NAV nyilvántartásában szereplő, esetlegesen már bejelentett adatait. A feltöltött adatok tehát szerkeszthetők, módosíthatók.
A NAV által nyilvántartott adatok lekérdezhetők egy külön menüpontban, itt mindig az aktuális és érvényes adatokat látjuk, így könnyen áttekinthető, hogy szükséges-e az adatmódosítás, vagy valamely nyilatkozat megtétele. Azonnal ellenőrizhető az adatmódosítás is, az adat- és változásbejelentést valós idejű, azonnali hibavizsgálat segíti.
A beküldött adatokat a NAV feldolgozza, és minden esetben értesítést küld ennek megtörténtéről. Bizonyos nyilatkozatok esetén szükséges lehet, hogy a NAV ügyintézője személyesen is ellenőrizze az adatokat, ebben az esetben az ügyünk státuszáról kapunk értesítést, ahogyan az esetleges hiánypótlásról, vagy fizetési kötelezettségről is. Ez utóbbit szintén intézhetjük az online felületen, hiszen van mód az azonnali elektronikus fizetésre is.
Az ONYA portál elérhetősége:
– a NAV internetes oldalán az „Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás” menüpont
Az ONYA használatához vagy Ügyfélkapus regisztráció, vagy elektronikus személyigazolvány megléte szükséges. Amennyiben a bejelentő nem rendelkezik Ügyfélkapus regisztrációval, előbb igényelnie kell a nyitóoldalon található „Nincs Ügyfélkapum” gomb megnyomásával.
Belépés után a nyitóoldalra lépve választhatunk, hogy új nyomtatványt, vagy dokumentumot szeretnénk létrehozni, vagy a meglévőket szeretnénk megtekinteni. Ha bármiben elbizonytalanodnánk, látogassunk el az ONYA információs oldalára, ahol a felhasználói kézikönyvet is letölthetjük. Amennyiben ezek után is maradnak kérdéses pontok, vagy érthetetlen hibaüzenetek, úgy érdemes hozzáértő segítségét kérni.