A home office, ahogy a munkám során cégek vezetőivel és munkavállalóival beszélgetek, más-más megítélés alá esik. Valaki jónak tartja, a dolgozó motivációs eszközeként emlegeti, kiemelve annak hatékonyságát, míg mások ódzkodnak tőle: vezetőként attól, hogy a beosztott dolgozik-e rendesen otthon, munkavállalóként pedig a munkahelyre való bejárás adta keretek hiánya miatt. Az ördög ügyvédjeként ebben a cikkben először a hátrányait veszem végig.
De mi is az a home office, vagy más nevén távmunka pontosan?
„Távmunkán általában azt értjük, ha a munkavállaló ugyanúgy a cég alkalmazottja, a cég eszközein végzi a munkát, csak otthonról, home office módban. Ez nem minden munkakörben lehetséges, a cég szabályzata tartalmazza, hogy hol van lehetőség a rugalmasításra.” – írta egy szociológus erről szóló cikkében. Én ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy a cég szabályzatát is emberek alkotják, így csak akarat kérdése, hogy ezen változtassanak.
Az otthoni munka jelenleg azokban a munkakörökben a legjellemzőbb, amelyek nem igényelnek különösebb munkaeszközt egy számítógépen kívül. Ilyenek például a legismertebb programozói feladatkörön kívül a marketing, értékesítés és média, de vannak példák az ügyfélszolgálati, grafikus és adminisztráció területéről is. Egy 2018-as kimutatás szerint a Magyarországon dolgozók 5%-a végzi munkáját otthonról, de ez a szám évről évre nő. A válaszadók 55%-a szívesen választaná e munkaformát a jelenlegi helyett.
A hátrányok közül elsőként a már említett időbeosztást érdemes kiemelni, nem csak, mint a vezetők félelmét, hogy a beosztott képes-e otthon nem házimunkát vagy egyéb tevékenységet végezni, hanem a munkavállaló részről is, akit több veszély is „fenyeget” ezzel kapcsolatban.
Az egyik a hatékonyság, hogy be tudja-e ugyanúgy osztani az idejét és fókuszálni a munkavégzésre, mintha bent, egy vezető vagy épp a kollégák „konrollja” alatt tenné. Több ügyfelem is nyilatkozott úgy, hogy neki kell az irodai légkör, hogy hatékonyan tudják ellátni a rájuk bízott feladatot.
A másik pedig a munkaholizmus, amikor valaki nem 8 órát, hanem annál többet dolgozik, belecsúszva az estébe, éjszakába, mert még egy lecsukott laptopot is könnyebb kinyitni otthon, ha még eszébe jutott valami, hogy befejezze. Ez persze az elején nem látszik valós problémának, hiszen ki is akarna többet dolgozni, mint a kötelező, főleg, ha nincs ott a főnök, de a tapasztalatok az mutatják, hogy egyre jobban bele lehet feledkezni a munkába, és nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy valaki időben befejezze. Ennek elkerülésére érdemes lehet – persze lehetőség szerint – egy külön szobát, vagy egy dolgozó sarkot kialakítani, ahonnan a munkanap végeztével fel lehet állni.
Nem mintha Magyarországon az irodák legnagyobb részében kizárólag ergonomikusan kialakított, gerinckímélő székeken ülnének a dolgozók, de az is tény, hogy erre is gondolni kell, amikor a munkavégzést a kényelmes kanapén képzeli el a távmunkában dolgozó, mert hosszú távon ez egészségtelen testtartást eredményezhet.
Egyik kedvenc mondásom szerint a méhecskék nem annyira szorgalmasak, csak nem tudnak halkabban zümmögni. És egy munkahelyen, ha valaki nem zümmög hangosan, az szinte láthatatlan, annak munkáját nem biztos, hogy a megfelelően értékelik. Főleg, ha az a valaki nincs az irodában, könnyen lehet, hogy nem tudatosul sem a vezetőségben, sem a kollégákban, mennyi telefonhívás, levélírás, munka van a teljesítménye mögött. Bár az önbizalom nem a külső visszajelzésektől függ, de az év végi értékelés és a bonusz viszont igen, ezért érdemes láttatni az erőfeszítéseket.
Egy cégnél a networking az, ami erősíti egy dolgozó pozícióját a szervezeten belül. Volt olyan ügyfelem, aki egyik munkahelyén azért nem tudott leszokni a dohányzásról, mert ha nem megy ki a többiekkel cigizni, akkor lemarad a személyes beszélgetésekről, és így gyengülhet, sima munkakapcsolattá válhat az egyébként jó hangulatú csapatban lévő tagsága.
Ezek csak a főbb kérdések az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban, melyekhez lehet még sorolni a környezetet, hogy a lakás tisztasági és rendezett állapota megfelelő-e a munkavégzésre, vagy az ebéd lehetőséget, mely egy irodában a kollégákkal a helyi étkezők egyikében megoldott, de otthon arról is gondoskodni kell.
Ahogy látható, több körülményt is érdemes figyelembe venni, mint kockázati tényező. Ezért is mondta egy könyvelő ismerősöm, hogy bár technikailag adott a lehetőség, hogy ne kelljen minden nap bemennie a munkahelyére, de úgy érzi, hogy neki szüksége van a reggeli készülődése, hogy a benti munkavégzéshez megfelelő ruhát vegyen fel, a bejárással rákészüljön az elvégzendő feladatokra, hogy aztán az iroda mindehhez azt a környezetet adja kollégáival, vezetőjével és annak hangulatával együtt, ahol eredményesen tudja végezni a munkáját.
Hogy mi a jó megoldás? Azt – lehetőségeihez mérten – döntse el mindenki maga. A helyes döntéshez segítségként a jövő héten az előnyökről fogok írni.
Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget? A Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, vagy használd keresőnket, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat, vagy készítsd el Gyors Profilod, mellyel akár 3 perc alatt is elkészülhetsz (tényleg így van, teszteltük is)!