Életemben eddig két alkalommal voltam álláskereső, így tudom, hogy az önéletrajz adatbázisba történő feltöltése nem a legfelemelőbb érzés egy ilyen helyzetben. Erre anno magamnak is azt mondtam – most meg az ügyfeleimnek -, hogy erre úgy érdemes tekinteni, mint egy befektetésre, hiszen minél több helyen van fent a szakmai pályafutásod összegzését tartalmazó dokumentum, annál nagyobb az esély arra, hogy egy-egy keresés alkalmával rátalálnak. De hogyan is történik mindez?
Ha egy munkaerő-közvetítő cégnél dolgozó HR tanácsadó megbízást kap egy pozíció betöltésére, akkor természetes, hogy első lépésként felteszi az álláshirdetést a saját oldalukra, illetve azokra az állásportálokra, amelyekkel szerződésük van. Viszont, miután a hirdetésre érkező pályázatok száma az utóbbi időben csökkent, ezt követően kénytelen adatbázisokban jelölteket keresni. Első körben a saját cégénél kezdi, majd jönnek az állásportálok adatbázisai.
Ez utóbbi esetben nemrégen még úgy működött, hogy a pozíció nevének – és annak különböző variációinak – beírása, a szakmai tapasztalat éveinek pontosítása, a nyelvtudás szintjének és a munkavégzés helyszínének beállítása után szűrte ki a megfelelőnek tűnő CV-ket, és kezdődhetett is a válogatás.
Természetesen ezen kívül is van még opció a szűrésre, ilyen például a kívánt fizetés, az álláskereső aktivitása, vagy akár más kulcsszavak, de mindennek beállítása manuálisan történt.
Ez most már, egy algoritmus alkalmazásával egyetlen gombnyomásra egyszerűsödött, amivel a HR-es a feltett hirdetések szövege alapján megkapja a potenciális jelöltek önéletrajzait, méghozzá relevancia alapján sorba rendezve. Nincs több kutatás, végtelen CV olvasás, elég csak a legrelevánsabbakat megnézni, és ha vannak köztük még aktív álláskeresők, aki nyitottak egy új lehetőségre, jöhetnek is az interjúk.
Hogy téged, kedves álláskereső, ez mennyiben érint? Nagyon is! Mert minél jobban kitöltöd az önéletrajzod, az eddig betöltött pozícióidnál több feladatot felsorolva, annál nagyobb lesz az esélyed arra, hogy egy ilyen szűrésnél a sorban előrébb kerülsz, és téged hívnak fel egy álláslehetőséggel kapcsolatban. Hogyan teheted ezt meg? Első körben javasolni szoktam az ügyfeleimnek, hogy írják le – tapasztalattól függően 6-8-10 oldalban – eddigi szakmai pályafutásukat, hogy az egyes pozíciókban milyen feladatokat láttak el, mi volt a felelősségi körük, esetleg milyen projektekben vettek részt, és ami a legfontosabb, hogy milyen eredménnyel tették mindezt.
Ez remek alapja egy jól megírt önéletrajznak – nem beszélve az interjúról, ahol majd ennek köszönhetően gyakorlati példákkal és eredménnyel alátámasztott válaszokat tudsz adni a feltett kérdésekre -, ami egy-egy keresésnél a sor elejére juttat. Ha esetleg ez a leírás valamiért nem menne, akkor érdemes állásportálokon számodra releváns hirdetéseket keresni, és megnézni az abban felsorolt feladatokat, ami mankót nyújhat az önéletrajzod megírására.
A fenti példámban – minden szentnek maga felé hajlik a keze alapon – a munkaerő-közvetítő cégeket emeltem ki, de természetesen munkáltatók, kis cégek és nagy vállalatok is vehetnek hozzáférést állásportálok adatbázisaihoz, így a náluk dolgozó HR-es kolléga, vagy annak hiányában az ezzel megbízott munkatárs is “kutakodhat” az ott található CV-k között.
Hogy az én esetemben végül megérte a feltöltés? A válaszom egyszerű: igen. Igaz, hogy már az elhelyezkedésem után, de jött egy hívás egy nagyobb humánerőforrás tanácsadó cégtől, hogy az egyik állásportál adatbázisában megtalált önéletrajzom alapján lenne számomra egy karrier-lehetőségük. Bár már nem volt aktuális, de egyrészt jólesett, mint visszajelzés – telhetetlen énem szerint persze néhány héttel korábban is hívhattak volna -, másrészt jó érzéssel töltött el: működik.