Közösségi oldalak szerepe az álláskeresésben – miben segíthetnek és mire érdemes figyelni?

by | aug 15, 2022 | Álláskeresési tippek, Karriertanácsok, kiemelt

KÉRDÉS: Mire érdemes figyelni a social media-t tekintve, ha épp álláskeresésben vagyunk?

A KARRIER COACH TANÁCSA

Egy néhány éve készített felmérés szerint a HR-esek 60%-a megnézi a jelentkezők Facebook profilját, mielőtt behívják őket interjúra. Megvallom őszintén, én nem tartozom közéjük, szerintem az mindenkinek a személyes zónája, a szakmai elbírálásnak nem kellene, hogy a része legyen. De ha már az, akkor érdemes azt okosan (ki)használni. Ez nem azt jelenti, hogy az összes képedet, posztodat és likeodat tedd csak az ismerőseid számára láthatóvá, hanem alakíts ki egy publikus képet magadról, ami nyilvánosan hozzáférhető, és erősíti a rólad kialakult képet, vagyis az énmárkádat.

Saját példámat hozva: a hobbijaim között szerepel a futás, természetjárás, tánc és a gasztronómia, így, amikor állást kerestem, és valaki ismeretlenként megnézte a profilomat, akkor láthatott egy képet, amint befutok a célba az első maratonom után, egy Erdélyben készült kirándulós, hátizsákos fotót, egyet, amikor egy alkalommal salsázok, illetve, amikor a barátaimnak a konyhámban főzök. Emellett egy posztom képét is publikussá tettem, amikor HR tanácsadóként egy állásbörzén vettem részt ingben és zakóban, így téve teljessé a rólam kialakítani szánt képet. Természetesen minden más csak a barátokra, ismerősökre, vagy azok bizonyos körére tartozik, így például a megosztott – és néha megosztó – posztok, családi képek, vagy nyaralási fotók. Nem beszélve a politikai tartalmakról. Érdemes átnézni a Facebook beállításait, hogy azt követően már tényleg azt a képet lássák rólad, amit te szeretnél.

A Linkedin már egy másik, kapcsolatépítő oldal, szokták szakmai Facebooknak is hívni, mert ott publikus, hogy ki, hol és milyen pozícióban dolgozik. És ott ez a lényeg. A megosztott tartalmak is mások, leginkább HR-es, munkával, foglalkoztatással, motivációval, marketinggel és technikai újdonságokkal lehet találkozni a hírfolyamban, a mit ettem vacsorára posztokkal nem. Ide érdemes feltöltened az alap önéletrajzod angol verzióját – ha nem beszélsz angolul, akkor a magyart -, megjelölve a cégeket, ahol dolgoztál, a pozíciókat, amiket betöltöttél, valamint a feladatokat, amiket elláttál, és amiben szakmai tapasztalatot szereztél. Az önéletrajzban a Linkedin profilod linkjét jó megosztani, egyrészt, hogy a Facebook mellett a szakmai énmárkádat is építsd, másrészt pedig azért, mert egy jól megírt és rendszeresen karbantartott profil „életben” tartja az önéletrajzot még évekkel később is. Hogyan? Ha már látszik, hogy régebbi egy CV, egy kattintással meg lehet nézni a potenciális jelölt aktuális munkahelyét, pozícióját, így aktuális lesz az információ a kereső számára legyen az egy cég HR-ese, vagy egy fejvadász.

A Linkedin profil egyrészt egy hasonló lehetőség, mint az állásportálok és a munkaerő-közvetítő cégek adatbázisai, ahol rád találhatnak a HR-esek, és felvehetik veled a kapcsolatot. Ez a passzív része. Az aktív pedig a kapcsolatépítésben, a szakmai csoportokhoz való csatlakozásban, illetve az ott található álláskeresési lehetőségben rejlik.

Szemán Zoltán karrier coach és tanácsadó vagyok, és itt a CV Online blogjában hétről hétre egy-egy témában nyújtok segítséget az álláskeresőknek, karrier váltóknak vagy jelenleg állásban lévő munkavállalóknak - legyenek ők beosztottak vagy vezetők -, akik valamiért nem érzik jól magukat a jelenlegi pozíciójukban. Azoknak, akik vágynak egy olyan állásra, ahol a helyükön érzik magukat, mert munkájukra szinte hivatással tekintenek, támogató közösségben töltik a 4-6-8, illetve az esetleges túlórájukat, valamint mindezért megbecsülik őket.