A COVID vírus óta még nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon is – a kiválasztás egyik lépcsőfokaként is számon tartott – telefonos interjú. Sok előnye van mind pályázói, mind munkaadói oldalról, néhány álláskereső mégis ódzkodik tőle. Nézzük hát, hogyan lehet rá jól felkészülni!
A telefonos állásinterjú előnye
Álláskeresői szemmel nézve mindenképpen előny, hogy a telefonos interjúnál nem számítanak a külsőségek, pl. az öltözék, a testbeszéd, csakis a mondandón van a lényeg. Jóval kényelmesebb, kevesebb stresszel járó helyzet ellentétben a személyes interjúval, ahol sokszor már azon is izgul a jelölt, hogy időben megérkezzen a megbeszélt időpontra, egyáltalán, hogy megtalálja a céget.
Kellő határozottsággal még arra is lehet befolyásunk, hogy a számunkra legideálisabb időpontban, nyugodt körülmények között történjen meg a beszélgetés. Ehhez kapcsolódóan további óriási előnye, hogy nem kell szabadságot kérni a jelenlegi munkaadótól.
A telefonos interjú hátránya
Amit az imént előnyként említettem, gyakorlatilag egyben hátrány is lehet egyes pályázók számára – ez pedig az a tény, hogy telefonos interjú esetén kizárólag a verbális kommunikáció az egyetlen eszköz, ami rendelkezésére áll a jelöltnek a munkaadó meggyőzésére. Aki kevésbé kommunikatív, könnyen zavarba jön, annak érdemes treníroznia magát ilyen helyzetekre – erre kiváló megoldás lehet, ha a baráti körből vagy családunkból megkérünk valakit, hogy segítsen néhány jellemző interjúkérdés átbeszélésében.
Interjúra felkészülés
Nagyon fontos a már említett nyugodt körülmények megteremtése, ezért ha pl. éppen közlekedünk, vagy más, zajos helyen vagyunk, inkább kérjünk egy másik időpontot a beszélgetés lefolytatására. Ne féljünk attól, hogy emiatt elesnénk az álláslehetőségtől, hiszen az interjúztató érdeke is, hogy zavartalan legyen a beszélgetés, jól megértse egymást a két fél. Ha mégis emiatt nem ránk esne a választás, akkor valószínűleg komolytalan állásajánlatról van szó, ahol amúgy sem éreznénk jól magunkat.
Jelentkezések nyilvántartása
Gyakran követik el a pályázók azt a hibát, hogy amikor érkezik a telefonos megkeresés, bemutatkozik az interjúztató és elmondja, melyik cégtől és milyen állás ügyében jelentkezik, a jelöltnek fogalma sincs az adott munkakörről és ezt még szóvá is teszi.
Ez rendkívül kellemetlen tud lenni, ezért praktikus megoldás, ha sok helyre pályázunk egy időben, hogy vezessünk valamilyen nyilvántartást az elküldött jelentkezésekről (pl. egy Excel táblázatban). Ha ennek ellenére sem rémlik, melyik állásról van szó, inkább kérjünk bővebb információt elöljáróban, de semmiképpen ne tegyük szóvá, hogy nem emlékszünk a konkrét álláshirdetésre.
Informatika | Gyártás/Termelés | Műszaki | Pénzügy/Számvitel | MUTASS TÖBBET >>
Készüljünk kérdésekkel
A telefonos állásinterjúra tehát célszerű ugyanúgy felkészülni, mint a személyes meghallgatásra; vegyük komolyan, hiszen sok múlhat rajta! Mutassunk érdeklődést a munkakör iránt, készüljünk kérdésekkel, amiket feltehetünk (de az ne a bérre vonatkozzon) és mindenképpen tudakoljuk meg, mik a további lépések, mikorra várható a következő forduló.
Próbáljunk pozitív lenni, mert ahogy mondani szokás: egy kedves mosoly semmibe nem kerül – és a telefonban is hallható!