Manapság rengetegen vannak, akik autóval járnak dolgozni, és ahhoz, hogy beérjenek a munkahelyükre, bizony akár 50-100 km-t is meg kell tenniük naponta oda-vissza. Az ingázáshoz pedig elengedhetetlen, hogy az autó megfelelő állapotba legyen, különösen télen. Persze nemcsak a téli szélvédőmosó folyadékra, és a megfelelő párátlanításra kell gondolni, hanem az abroncsok állapotára is. Sajnos még mindig nagyon sokan vannak, akik spórolási célzattal nem cserélik le az abroncsaikat a téli időszakra, ez viszont rendkívül veszélyes lehet.
Ugyan a hazai viszony meglehetősen enyhék voltak az elmúlt években, sőt, még idén is, de a téli gumira nemcsak a hó miatt lehet szükség. A hideg, a jég, az eső, illetve az ónos eső gyakoribb, mint a havazás, és ezek a körülmények is indokolják a téli abroncsok használatát. Bár Magyarországon nem köteleznek rá törvényileg senkit arra, hogy télen téli gumit tegyen az autójára, viszont vannak szomszédos országok, ahol kötelező a téli abroncs használta. Amennyiben külföldre járunk dolgozni nap mint nap, mindenképp tájékozódjunk az ottani szabályozásról. Persze a hazai ingázóknak is javasoljuk az abroncscserét, de lássuk is, hogy miért.
Mi a különbség a téli és a nyári gumik között?
Sokan úgy gondolják, hogy nincs akkora különbség a téli és a nyári abroncsok között, meg hát úgysem vezetnek olyan sokat, így nem is olyan fontos, hogy elvégezzék időben az abroncscserét. Pedig a két abroncstípus között lényeges eltérések vannak, mind a keverék kialakításában, mind a mintázat tekintetében. Bár egy laikus szem nem igazán látja a különbséget, de a nyári és téli gumik mintázata, sőt mintázati árkainak mélysége is jelentős eltérést mutat. A lényeg azonban a láthatatlan tényezőkben van, a gumikeverékben.
A nyári abroncsok gumikeverékét ugyanis úgy alakítják ki, hogy az a 7 fok feletti hőmérsékletekre legyenek optimalizálva, de akár a 30 fok feletti hőmérsékleteket is elviseljék. Hidegebb hőmérséklet esetén a nyári gumi elveszíti a rugalmasságát, merevebb lesz, ennek következtében pedig nem lesz jó a tapadása sem. A téli gumik értelemszerűen az alacsony, 7 fok alatti hőmérsékletre lettek optimalizálva, nemcsak mintázatukban, de gumikeverékükben is. Tehát nemcsak a hó vagy a jég indikálja a téli gumik használatát, hanem alapvetően a hideg is.
Tanácsok a téli közlekedéshez
Alapvető fontosságú tehát, hogy télen a megfelelő abroncs kerüljön fel az autónkra. Ezen túl azonban, számos más dologra is oda kell figyelni a téli közlekedésben, különösen, ha mindennap ingázunk a munkahelyünkre és vissza. Érdemes az időjárás jelentést figyelni napi szinten arra a szakaszra vonatkoztatva, amelyen közlekedünk. Havas-jeges útviszonyok esetén mindenképp vezessünk körültekintően és óvatosan.
A havas-jeges utak a leggyakorlottabb sofőröknek is nagy kihívást jelentenek, az ónos esőről már nem is beszélve. Ilyen esetekben a hirtelen irányváltásokat, fékezéseket mindenképp kerüljük, mert ezek még akkor is veszélyesek lehetnek, ha megfelelő abroncs van az autónkon.