Munka-magánélet kismamaként: jó és rossz stratégiák

by | okt 18, 2011 | Hírek

A kisgyermeket nevelő édesanyák egyik legnehezebb feladata, megtalálni az egyensúlyt a munka és a gyermeknevelés között. A mindkét területen a maximumra törekvők és az otthon ülők között egyaránt sok a depressziós – derül ki egy amerikai kutatásból. A problémát egyre több munkaadó ismeri fel. Hogy segítenek a cégek az egyensúly megtalálásában?

Katrina Leupp, a Washington University kutatója ezerhatszáz, 40 éves, házasságban élő gyermekes édesanyát kérdezett. Mindebből kiderült, hogy az otthon lévő, munkát nem vállaló kisgyermekesek között magasabb a depressziós tüneteket felmutatók aránya, mint a gyermeknevelés mellett dolgozóknál. Intő jel azonban, hogy a “szupermamák” (azok, akik a gyermeknevelésben és a munkahelyen is tökéletességre törekszenek) körében ugyancsak több a pszichés gonddal küszködő.

Top téma Magyarországon is

Ez a kutatás is jelzi, mennyire nehéz kisgyermekes anyaként a munka és a magánélet közti egyensúly megtalálása. Bármelyik irányba is leng ki az inga, pszichés zavar lehet a következmény. “Az alapítványunkhoz forduló édesanyák szinte egytől egyig megemlítik ezt a problémát és naponta küzdenek is a kihívással” – erősíti meg Svéda Dóra, a Jól – LÉT Közhasznú Alapítvány ügyvezetője, akinek stábja az alapítványon keresztül jelenleg 1400 édesanyával áll kapcsolatban.

“Félre kell tenni a tökéletességre törekvést”

“A tanácsadásainkon is mindig elmondjuk az édesanyáknak, hogy félre kell tenni a tökéletességre törekvést. Jó tudatosítani magukban, hogy nincs tökéletes édesanya, legfeljebb elég jó. Nem szégyen tehát segítséget kérni, bevonni a környezetünket a gyermekkel kapcsolatos teendőkbe és alkalmanként, ha szükséges, bébiszittert is hívni. Emellett jó ötlet a lakókörnyezetünkben összefogni az édesanyákkal, és közösen megoldani a gyermekek bölcsődébe és óvodába vitelét, hazahozatalát – ha sikerül beosztani, hogy egyik nap egyik, másik nap másik édesanya megy el egy-egy csemetéért, máris könnyebben egyeztethetjük össze a gyermeknevelést a munkahelyi feladatokkal.”

A cégek egy része is rájött erre

A munka-magánélet egyensúlyának megtalálása többszereplős feladat, amelyre egyre több munkaadó rájön. “Egyre több cég hajlandó bizonyos engedményekre és segítséget nyújtani a kisgyermekes kollégák munkájának és mindennapjaik megszervezéséhez. Kapcsolatban állunk például olyan pénzintézettel, ahol a gyermekek nyári táborozásának finanszírozásába segít be a cég, de tudunk olyan multiról is, ahol épp kismamaklubot létesítenek annak érdekében, hogy kezdve a napi munka megszervezésétől a gyermekekkel kapcsolatos teendőkig az édesanyák átbeszélhessék a problémákat és hatékonyan találjanak közösen megoldást.”

Speciális munkaidő az UPC-nél

“Az ügyfélszolgálaton speciális munkarendet alakítottunk kisgyermekesek számára. Ők korábban kezdenek és korábban is fejezik be a munkát, hogy időben odaérhessenek a bölcsődébe, óvodába, iskolába” – mondta el Friedl Zsuzsanna, a cég HR-vezetője. Mindemellett egyre több a 4-6 órás munkahely a cégnél és a munkahelytől távolabb lakó ügyfélszolgálatosok és back office munkatársak számára adott a távmunka lehetősége. “Személyes jelenlétet nem igénylő munkakörökben a cég számítógépes rendszere rendelkezésre áll a távmunkához-a dolgozóknak kéthetente kell megjelenni a cégnél egy megbeszélés erejéig.”

A munkaidő átcsoportosítása is ésszerű megoldás lehet a feladatok összehangolásában. “Egyre több cég teszi ezt is lehetővé. A munkaidő átcsoportosításával lehetővé válik, hogy az édesanya például a munkahét 4 napján fél órával előbb távozhasson és a különbözetet majd egy másik munkanapon a munkaidőhöz hozzátoldva kompenzálja”- mondja Svéda Dóra.

Fokozatos visszailleszkedés a Kürtnél

Segíthet az egyensúly megtalálásában a fokozatos visszailleszkedés. “Az első szakaszában lehetővé tesszük a távmunkát, majd a részmunkaidőt, és csak ezt követően kell visszatérnie a rendes kerékvágásba”- magyarázza Gergácz Lili, a Kürt Zrt. HR-vezetője. Ezzel a lehetőséggel egyébként azok is élhetnek, akiknek épp be kell szoktatniuk az óvodába a gyermeküket.

A Budapest Banknál is jól működik a munka-magánélet egyensúlyának kialakításában segítséget nyújtó munkaszervezés. A törekvések persze nem véletlenek – a bankcsoport 3000 fős dolgozói létszámának 71 százaléka nő. A munkavállalók közel 10 százaléka dolgozik valamilyen atipikus konstrukcióban.

Job sharing a Budapest Banknál

Medvey Leila, a bank szervezetfejlesztési és képzési vezetője elmondta az egyik lehetőség ezek közül a job sharing. “Ez azt jeelenti, hogy két munkatárs tölt be egy munkakört, megosztva. Remekül működik a modell, ha két, azonos végzettségű és kvalitású pályázót sikerül találni egy-egy posztra. A bank fiókhálózatában dolgozóknak ideális választás lehet a részmunkaidős állás -távmunkában és fél távmunkában már inkább a magasabban kvalifikált munkatársak dolgoznak. Utóbbi esetben főként az IT, pénzügyi és szakértői munkát végzők tehetik meg, hogy néhány munkafázist vagy akár egy teljes munkakört is otthonról töltsenek be. E munkaszervezés esetében viszont figyelembe kell venni a bank ügyfél- és adatbiztonsági előírásait, ugyanis a feladatok egy része ezen okok miatt nem vihető ki a biztonságos banképületből és nem kockáztatható az internetes hálózat feltörése” – mondja a szervezetfejlesztési vezető.

HR Portál

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.