A kisgyermeket nevelő édesanyák egyik legnehezebb feladata, megtalálni az egyensúlyt a munka és a gyermeknevelés között. A mindkét területen a maximumra törekvők és az otthon ülők között egyaránt sok a depressziós – derül ki egy amerikai kutatásból. A problémát egyre több munkaadó ismeri fel. Hogy segítenek a cégek az egyensúly megtalálásában?
Katrina Leupp, a Washington University kutatója ezerhatszáz, 40 éves, házasságban élő gyermekes édesanyát kérdezett. Mindebből kiderült, hogy az otthon lévő, munkát nem vállaló kisgyermekesek között magasabb a depressziós tüneteket felmutatók aránya, mint a gyermeknevelés mellett dolgozóknál. Intő jel azonban, hogy a “szupermamák” (azok, akik a gyermeknevelésben és a munkahelyen is tökéletességre törekszenek) körében ugyancsak több a pszichés gonddal küszködő.
Top téma Magyarországon is
Ez a kutatás is jelzi, mennyire nehéz kisgyermekes anyaként a munka és a magánélet közti egyensúly megtalálása. Bármelyik irányba is leng ki az inga, pszichés zavar lehet a következmény. “Az alapítványunkhoz forduló édesanyák szinte egytől egyig megemlítik ezt a problémát és naponta küzdenek is a kihívással” – erősíti meg Svéda Dóra, a Jól – LÉT Közhasznú Alapítvány ügyvezetője, akinek stábja az alapítványon keresztül jelenleg 1400 édesanyával áll kapcsolatban.
“Félre kell tenni a tökéletességre törekvést”
“A tanácsadásainkon is mindig elmondjuk az édesanyáknak, hogy félre kell tenni a tökéletességre törekvést. Jó tudatosítani magukban, hogy nincs tökéletes édesanya, legfeljebb elég jó. Nem szégyen tehát segítséget kérni, bevonni a környezetünket a gyermekkel kapcsolatos teendőkbe és alkalmanként, ha szükséges, bébiszittert is hívni. Emellett jó ötlet a lakókörnyezetünkben összefogni az édesanyákkal, és közösen megoldani a gyermekek bölcsődébe és óvodába vitelét, hazahozatalát – ha sikerül beosztani, hogy egyik nap egyik, másik nap másik édesanya megy el egy-egy csemetéért, máris könnyebben egyeztethetjük össze a gyermeknevelést a munkahelyi feladatokkal.”
A cégek egy része is rájött erre
A munka-magánélet egyensúlyának megtalálása többszereplős feladat, amelyre egyre több munkaadó rájön. “Egyre több cég hajlandó bizonyos engedményekre és segítséget nyújtani a kisgyermekes kollégák munkájának és mindennapjaik megszervezéséhez. Kapcsolatban állunk például olyan pénzintézettel, ahol a gyermekek nyári táborozásának finanszírozásába segít be a cég, de tudunk olyan multiról is, ahol épp kismamaklubot létesítenek annak érdekében, hogy kezdve a napi munka megszervezésétől a gyermekekkel kapcsolatos teendőkig az édesanyák átbeszélhessék a problémákat és hatékonyan találjanak közösen megoldást.”
Speciális munkaidő az UPC-nél
“Az ügyfélszolgálaton speciális munkarendet alakítottunk kisgyermekesek számára. Ők korábban kezdenek és korábban is fejezik be a munkát, hogy időben odaérhessenek a bölcsődébe, óvodába, iskolába” – mondta el Friedl Zsuzsanna, a cég HR-vezetője. Mindemellett egyre több a 4-6 órás munkahely a cégnél és a munkahelytől távolabb lakó ügyfélszolgálatosok és back office munkatársak számára adott a távmunka lehetősége. “Személyes jelenlétet nem igénylő munkakörökben a cég számítógépes rendszere rendelkezésre áll a távmunkához-a dolgozóknak kéthetente kell megjelenni a cégnél egy megbeszélés erejéig.”
A munkaidő átcsoportosítása is ésszerű megoldás lehet a feladatok összehangolásában. “Egyre több cég teszi ezt is lehetővé. A munkaidő átcsoportosításával lehetővé válik, hogy az édesanya például a munkahét 4 napján fél órával előbb távozhasson és a különbözetet majd egy másik munkanapon a munkaidőhöz hozzátoldva kompenzálja”- mondja Svéda Dóra.
Fokozatos visszailleszkedés a Kürtnél
Segíthet az egyensúly megtalálásában a fokozatos visszailleszkedés. “Az első szakaszában lehetővé tesszük a távmunkát, majd a részmunkaidőt, és csak ezt követően kell visszatérnie a rendes kerékvágásba”- magyarázza Gergácz Lili, a Kürt Zrt. HR-vezetője. Ezzel a lehetőséggel egyébként azok is élhetnek, akiknek épp be kell szoktatniuk az óvodába a gyermeküket.
A Budapest Banknál is jól működik a munka-magánélet egyensúlyának kialakításában segítséget nyújtó munkaszervezés. A törekvések persze nem véletlenek – a bankcsoport 3000 fős dolgozói létszámának 71 százaléka nő. A munkavállalók közel 10 százaléka dolgozik valamilyen atipikus konstrukcióban.
Job sharing a Budapest Banknál
Medvey Leila, a bank szervezetfejlesztési és képzési vezetője elmondta az egyik lehetőség ezek közül a job sharing. “Ez azt jeelenti, hogy két munkatárs tölt be egy munkakört, megosztva. Remekül működik a modell, ha két, azonos végzettségű és kvalitású pályázót sikerül találni egy-egy posztra. A bank fiókhálózatában dolgozóknak ideális választás lehet a részmunkaidős állás -távmunkában és fél távmunkában már inkább a magasabban kvalifikált munkatársak dolgoznak. Utóbbi esetben főként az IT, pénzügyi és szakértői munkát végzők tehetik meg, hogy néhány munkafázist vagy akár egy teljes munkakört is otthonról töltsenek be. E munkaszervezés esetében viszont figyelembe kell venni a bank ügyfél- és adatbiztonsági előírásait, ugyanis a feladatok egy része ezen okok miatt nem vihető ki a biztonságos banképületből és nem kockáztatható az internetes hálózat feltörése” – mondja a szervezetfejlesztési vezető.
HR Portál