Tudtad, hogy kutatások szerint néhány másodperc is elegendő ahhoz, hogy kialakítsd egy másik emberről a véleményedet? Mivel az első benyomást a későbbiekben sem egyszerű megváltoztatni, érdemes a megnyerő fellépésre törekedni. Ha szeretnéd, hogy pozitív kép alakuljon ki rólad a HR-esben, akkor ezekre figyelj a személyes találkozáskor!
Hollywood-i történet a mindennapokban
Képzeld el azt a szituációt, hogy leendő főnököddel találkozol egy irodaház földszintjén. Épp siet egy megbeszélésre, ezért azt javasolja, hogy mutatkozz be, és mondd el, hogy mit szeretnél addig, amíg felér a megfelelő emeletre. Hasonlóan képzelheted el az állásinterjún történő bemutatkozást is, amikor arra kérnek, hogy röviden mesélj magadról. Ezt egy mini személyes prezentációt a szaknyelvben elevator pitch-nek is nevezik. A kifejezés állítólag onnan ered, hogy Hollywood hőskorában a forgatókönyvükkel házaló szerzők a liftben csaptak le szegény producerekre, akik nem tudtak hová menekülni, így kénytelenek voltak meghallgatni a szerzőt, aki elhadarta nekik, miért az ő ötletüket kell megfilmesíteni. Ha az író a rendelkezésre álló minimális idő alatt meg tudta győzni a producert, a liftből kiszállva már nyugodtan meg tudták tárgyalni a részleteket.
Önmagunk eladása a kulcs
A forgatókönyvírónak az ötletére, neked saját magadra, a te munkád értéke kell felhívnod a figyelmet ebben a néhány percben. A legfontosabb, amire figyelned kell, hogy lényegre törő és érdemeidet kiemelő, figyelemfelkelő információkat ossz meg a cég munkatársával. Röviden, de emlékezetesen bemutatkozni pedig nehezebb, mint az ember gondolná. Pedig ha sikerül felkelteni az érdeklődését, már jó úton haladsz.
Legyél felkészült, lényegretörő és tudatos!
Három terület az, amit ilyenkor tudatosan és tudattalanul is figyel a másik: a fizikai megjelenés, a nonverbális jelzések (például a mimika, gesztusok, tekintet) és a megnyilvánulások. A legfontosabb, hogy mindegyikkel a tudatosságot és a magabiztosságot sugározd.
Mivel rövid idő áll rendelkezésre, fókuszáljunk a legfontosabb dolgokra – ne fejtsünk ki hosszan semmit – csak keltsük fel a figyelmet:
- Milyen típusú kihívások érdekelnek?
- Hol végeztél/milyen szakmai ismereteid vannak, amely segítene a pozíció ellátásában?
- Milyen releváns tapasztalatod van?
- Személyes motivációd, azaz miért jelentkeztél az adott lehetőségre?
- Miért gondolod, hogy alkalmas vagy egy ilyen típusú állásra, mit nyer veled a cég, ha téged választ?
Érdemes ezeket a dolgokat már előre átgondolnod, hogy ne légy zavarban, ha magadról kell beszélni. Szívesen kipróbálnád ezt tétnél, kötetlenebb szituációban? Akkor érdemes kilátogatnod a HVG Állásbörzére március 8-9-én, amikor is több mint 200 kiállító munkatársával „gyakorolhatod” megnyerő fellépésed! A rendezvény ingyenes, csak regisztrálnod kell!