Szemán Zoltán karrier coach és tanácsadó vagyok, és itt a Cvonline.hu blogjában hétről hétre egy-egy témában nyújtok segítséget az álláskeresőknek, karrier váltóknak vagy jelenleg állásban lévő munkavállalóknak – legyenek ők beosztottak vagy vezetők -, akik valamiért nem érzik jól magukat a jelenlegi pozíciójukban. Azoknak, akik vágynak egy olyan állásra, ahol a helyükön érzik magukat, mert munkájukra szinte hivatással tekintenek, támogató közösségben töltik a 4-6-8, illetve az esetleges túlórájukat, valamint mindezért megbecsülik őket.
A múlt heti önismeretről szóló cikkem után, következő lépésként igyekszem tartalommal megtölteni a fenti kérdést, amitől általában a hideg kirázza a jelölteket. „Mit mondjak erre? Fogalmam sincs, mit csinálok jövőre, nem hogy 5-10 év múlva!” – hangzik a felháborodás a legtöbb alkalommal. Pedig, mint ahogy egy jól működő vállalkozásnak is van üzleti terve rövid és hosszú távra, úgy egy munkavállalónak is lehet/jó ha van karrier terve. Mivel is szeretne foglalkozni 5-10 év múlva, mit is szeretne addig elérni? Miért ne lehetnél te a saját karriered menedzsere?
Hogy erre a kérdésre miért nincs minden interjúra helyes válasz? Miután a karrier coaching mellett fejvadászként is dolgozom, hozok erre két példát:
Egy, az FMCG (Fast Moving Consumer Goods – gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piacán működő cégnek kerestem kiemelt partnerekkel foglakozó értékesítési szakembert (Key Account Managert). A megbízó részéről elvárás volt a jelölttel szemben, hogy szándékában álljon 3-4 évvel később a következő szintre lépni a szervezeten belül, és eredményesen betölteni egy vezetői pozíciót. Sikerült is egy olyan jelöltet találnunk, akinek hasonló tervei voltak a karrierjével kapcsolatban, illetve a cég is látta benne a potenciált. Felvették.
Egy másik megbízásom alkalmával egy Senior Controllert keresett egy termelő cég egy olyan szakember személyében, aki hosszú távon ebben a pozícióban képzelte el a pályafutását, és nem tervezett vezetői pozícióra pályázni cégen belül. Természetesen szakmai fejlődési lehetőséget biztosítottak számára, hogy motiválva érezze magát évekkel később is. Ide egy 42 éves jelölt volt megfelelő, aki tapasztalt volt, de nem szeretett volna a szervezeten belül továbblépni. Felvették.
Mindkét esetben mind a cégeknek, mind pedig a jelölteknek pontos elképzelésük volt a számukra ideális következő lépés mellett a hosszabb távú célokkal kapcsolatban is, és azok alapján tudták eldönteni, hogy az interjún annak megfelelően találkoztak-e az igények. Ahogy láttuk, igen.
Hogyan is érdemes jó (karrier) célt kitűzni? Ennek megfogalmazásához segítségül hívhatjuk a SMART rendszert, mely szerint, egy cél jó, ha
- Specific (konkrét) – érdemes a lehető legkonkrétabban megfogalmazni, mit is szeretnél elérni.
- Measurable (mérhető) – pontosan kell látnod, hogy mi az a pont, amikor elérted a tervezett pozíciót, szakmai eredményt, megszerezted a végzettséget.
- Attractive (vonzó) – legyen eléggé vonzó ahhoz, hogy a hozzá vezető akció terv lépésein végig menj.
- Reachable (elérhető) – maradj a valóság talaján! Olyan célt tűzz ki magad elé, amelyik, ha nem is könnyen, de megvalósítható.
- Time-boxed (Időben meghatározott) – végül, de nem utolsó sorban legyen pontos időpont, amíg eléred a célod.
Hogy egy karrier cél eléréséhez milyen lépések vezetnek? Erről a következő hetekben fogok írni.