„Jó kommunikációs képesség” –írják sokan az önéletrajz „előnyök” bekezdésébe. De mely szakmáknál jelent valóban előnyt, ha jól bánunk a szavakkal és a kommunikációs képességünk is elég fejlett?
A kommunikációs képzés még mindig nagyon népszerű, habár nehéz bölcsészként elhelyezkedni. Persze az ember nem véletlenül választ humán szakot – emberekkel, nem pedig számokkal szeretne foglalkozni. De mi lehet azokból, akikből végül nem újságíró vagy televíziós személyiség lesz? Mert hogy a számok azt mutatják, csupán elenyésző százalékukból lesz az.
De mibe érdemes kezdeni, hogyan képezzük tovább magunkat, milyen szakmában tudnánk kamatoztatni kommunikációs képességeinket?
Ahhoz, hogy elmondhassuk, jó kommunikációs képességekkel vagyunk megáldva, jó, ha elég kreatívak vagyunk, nem csak jól beszélünk, de szívesen meg is hallgatunk másokat, jó a beleérző-képességünk, valamint nyitottak vagyunk az új emberek megismerésére.
Íme, néhány olyan pozíció, ami elsőre nem biztos, hogy jutna eszünkbe, amikor azt tervezgetjük, merre menjünk tovább?
Egy HR-es úgy lehet jó a szakmájában, ha ismeri a piacokon kívül az embereket is. A HR-es az, aki a vállalatnál mindenkit ismer, aki a közösségért tesz, akihez fordulhatnak a kollégák, ha bizonytalanok vagy kérdésük van. Ő vezeti be az új kollégát, és közli az elbocsátás tényét. Persze ez lehet szegmentált is, és csak részfeladatokkal foglalkozik, viszont mindig emberek veszik körül.
Ehhez mindenképpen szükség van arra, hogy nyitottak legyünk és kommunikatívak. Ahogy a következő szakmák esetén is.
A magyarországi megbecsültség miatt kevesebben választják már a tanári pályát, a nyelvtanárok azonban könnyebben állhatnak több lábra, ami nagyobb fizetést is eredményezhet. Ehhez persze elengedhetetlen a tökéletes nyelvtudás, de szükség van hozzá mérhetetlen türelemre, és arra, hogy tisztán, egyértelműen magyarázzunk. Aki könnyen tanul nyelveket, annak érdemes elgondolkodnia ezen a pályán is.
A marketinges munka fontos része a kapcsolattartás. Partnerekkel, nyomdákkal, és hogy jól kommunikáljunk az ügyfelek felé. Abba a helyzetbe is bele kell képzelnünk magunkat, hogy az ügyfeleknek mire van szükségük, ők hogyan gondolkodnak. Ezután pedig meg kell találnunk a legjobb módot arra, hogy elérjük és megszólítsuk őket. Mi ez, ha nem igazi kommunikációs kihívás?
A kommunikáció mellett itt nagy szükség van az organizációs képességekre, pontosságra és precizitásra, de a rendezvényszervező is kapcsolatot tart a rendezvény fellépőivel, a szolgáltatókkal, a cateringesekkel. Fontos, hogy a problémákat is intelligensen és udvariasan kezelje, ehhez pedig tudni kell, mikor melyik szót használjuk, hogy mindenki számára a legjobb legyen.
A cégekhez beérkező hívások kezelése igen jó kommunikációs képességet igényel. A panaszok, a kérdések fogadása sokszor időigényes, és stresszes is lehet. Mindenki hallott már a „telefonbetyárokról”, akiket udvariasan és a céges imázst nem lerombolva kell kezelni. Fontos, hogy ehhez a munkához meglegyen a kompetenciánk, és itt gyakran idegen nyelvet kell használni, ami külön nehézséget jelenthet. De egy jó kommunikátor ezt is megoldja.